Jump to content
Festivalanlæg dk

Sammensat rigtigt?

Frederik-Hagelund
 Share

Recommended Posts

• 1 year later...

Re: Reply To: Sammensat rigtigt? Sorry for at puste liv i et gammel emne, men istedet for at lave et nyt der næsten vedrører det samme hopper jeg lige på her. Jeg ser generelt at solceller bliver sat sammen i serie, men jeg har ikke lige set en decideret FAQ om solcelleopsætning så har lige et par spørgsmål :) I et 12V system som det du linker til her

Der får din TA2020 12V (selvf.) men du har 24V solceller da de er i serie. Er dét der bestemmer udgangseffekten til ens forbrugsudstyr fra laderegulatoren KUN bestem af hvad ens batterier er på? Jeg finder det logisk at solceller skal forbindes parallelt og så kan man bruge 20 solceller paralleltforbundet i princippet for blot at få flere W men stadig holde spændingen på 12V og derved have mere overskud til at lade ens batterier eller større effekt ved overskyet vejr (så længe solcellerne ikke leverer mere end hvad der bliver ladt på batterierne med. Her tænker jeg hvis man har 10 solceller af 10W stk. kan man trække 8A fra dem ((10W * 10stk)/12V).) Er det korrekt? Grunden til at solcellerne kobles til i 24V er det for at sørge for at man har nok spænding til ladningsforløbet? Man kan ved at lade et 12V batteri godt komme op på 16V f.eks. Så ville den korrekte måde at gøre det på (hvis man lige har en helvedes bunke solceller liggende) være at serieforbinde to solceller til 24V og herefter kæde x-antal af sådanne sammen parallelt for at få flere og flere Watt? (OOOOOHHHH Så trækker man lige vejret ind :mrgreen: ) Ret mig ENDELIG hvis jeg har fuldstændig misforstået noget eller hvis den sidder lige i skabet. Hvis nogen skulle være forviret efter den lange tekst: -Ved brug af 10W solceller, skal man så parallel- eller serieforbinde for at få flere Watt? -Er en laderegulators output til forbrugskilden angivet KUN af batteriinputets spænding? -Ville det overhoved give mening med "så mange" solceller? - i princippet kan jo have så mange at man kan lade et batteri op hurtigere end man bruger fra det (er det sundt?) og dét kan jeg ikke se noget dårligt ved :mrgreen: Håber på et forklarende svar og takker for jeres tid :roll:

Re: Reply To: Sammensat rigtigt? Jeg tror billederne viser hvordan 2 x 6volt paneler bruges, hvorfor de er vist i serie. Det første billede viser dog et 24 volt system, hvilket du ikke skal have, hvis du kører med en TA2020 forstærker :)

-Ved brug af 10W solceller, skal man så parallel- eller serieforbinde for at få flere Watt?
Parallel
-Er en laderegulators output til forbrugskilden angivet KUN af batteriinputets spænding?
Det afhænger af laderegulatoren.
-Ville det overhoved give mening med "så mange" solceller? - i princippet kan jo have så mange at man kan lade et batteri op hurtigere end man bruger fra det (er det sundt?) og dét kan jeg ikke se noget dårligt ved :mrgreen::
Det er fint at have flere indgående watt end udgående :) Så længe du har en laderegulator på, som sørger for ikke at overlade batteriet, kan du have ret mange paneler på.

Re: Sammensat rigtigt? Super, jamen så er alt jo som jeg finder det logisk, pyha :) Så når jeg kører et 12v system så skal jeg altså bare have 12v fra solcellerne. Og hvis jeg har en laderegulator der kan klare 24v så kan jeg for den sags skyld også have 24v ind men stadig kun 12v ud, og hvis jeg senere til sommer skifter over til at køre 24v kan jeg bare smide 2 batterier på i serie (identiske selvf. og hvad der ellers hører sig til).

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.