Jump to content
Festivalanlæg dk

MaxAmp + JBL EON 15 (1.generation)

Basbjørn
 Share

Recommended Posts

Hej Basrødder!

Som newbee, kan det være svært at gennemskue, hvad den helt rigtige løsning på et roskildeanlæg er, og heldigvist fik jeg kontakt med William inden det gik helt galt.

Dog synes jeg ikke at jeg kan blive ved med at spamme ham med alverdens spørgsmål. Derfor håber jeg at kunne få lidt hjælp til at få besvaret nogle af mine spørgsmål i forhold til bygningen af Roskilde-banditten!

Mine spørgsmål går mest på MaxAmp'en. 

Setuppet:

2x60ah bilbatteri

MaxAmp 

2 x JBL EON 15 - Den på det vedhæftede billede.

Mine spørgsmål går i første omgang ud på:

1. Hvad skal jeg selv skaffe for at få MaxAmp til at spytte effekt i mine højttalere?

2. Hvordan anbefaler i at tilslutningen mellem batteri og amp udføres? (sikringer osv.)

3. Hvordan fungerer det med tilslutning af iPhone og volumekontrol på forstærkeren, hvordan tilsluttes det, og er der nogle anbefalinger til montering af forstærker, så den er sikkert placeret?

4. Har i andre forslag til hvilken type batteri jeg skal bruge. Til det er budgettet omkring 800 kr. 

Jeg håber meget på jeres hjælp. 

Det ene billede er et datablad på JBL EON 15. Det andet er et en foreløbig model af hvordan det kommer til at se ud. Højttalerne skal selvfølgelig bygges ind i nogle kasser, og der skal laves en elektronikkasse i midten, som kommer til at dække over alt det vigtige.

eon15.jpg

Skærmbillede 2015-04-24 kl. 19.15.28.png

Fra databladet kan jeg se at dine højttalere har 4-pin speakon. Mit forslag ville være at montere nogle speakon hun stik i din elektronik kasse, og så køre nogle små kabler til højttalerne, da det giver lidt bedre mobilitet.

Til at forbinde batterier og forstærker, skal i sætte batterierne i parallel, og så smide en switch og en sikring på + ledningen. Overvej også at få et voltmeter til elektronik kassen, så I altid kan se hvordan jeres batterier har det.

Endelig, har I allerede købt batterier? For bilbatterier er kun 60% effektive. For 800 kroner kan I købe et meget bedre batteri fra RoskildeElite her inde på forummet (140A så vidt jeg husker). 

Til at forbinde batterier og forstærker, skal i sætte batterierne i parallel, og så smide en switch og en sikring på + ledningen.

Hvis du parallelkobler dem, så skal de være i helt samme stand, ellers kommer det ene batteri hurtigt i dårlig stand. 

Er de ikke helt ens, så skal du ikke parallelkoble dem :-) 

Hvis du parallelkobler dem, så skal de være i helt samme stand, ellers kommer det ene batteri hurtigt i dårlig stand. 

Er de ikke helt ens, så skal du ikke parallelkoble dem :-) 

​Ja dette er meget vigtigt, og som du selv siger er du "newbee" så det vidste du måske ikke. 
Samme:
Alder
Stand
Type
Amperetimer
Egentlig bare fuldstændig ens, så hvis du køber to brugte må du aldrig parallelforbinde dem, da det kan give grimme skader på dig selv og andre.. Eksplosioner hvis du er rigtig uheldig :) 

Hey! 

Så er Maxampen bestilt, og det kribler i fingrene for at komme i gang.
Tak for svar! Jeg regner med at købe nye batterier, og jeg lover jer at jeg ikke paralelforbinder noget der ikke er helt ens!

Tak for forslaget med speakon stikkene, det var en super god ide. 

Jeg overvejer også at lave et Powercon input til ladeapparatet, så man bare smider et kabel på, og så i en stikkontakt (ikke at det bliver super relevant på Roskilde, men efterfølgende.)

Det med vægten giver ingen mening. De vejer 19 kg pr. styk og det passer med de 42 Ibs. Hvor de har fået de 92 kg fra er mig en gåde :) 

Haha du må nu endelig spamme løs :)
Velkommen på forumet!

Jeg ville købe et forbrugsbatteri på 90Ah og så vælge en TK2050 istedet for Maxampen og selvfølgelig i så fald købe en step-up converter på 10A fra 12-24V :) Det giver altså lige det mere smæk som 90% alligevel savner og vil opgradere til efter første festival.

Edited by William

Går ud fra william troede der skulle bruges en sta508 eller en anden lign 24v forstærker ellers giver det da ingen mening? 

Haha du må nu endelig spamme løs :)
Velkommen på forumet!

Jeg ville købe et forbrugsbatteri på 90Ah og så en step-up converter på 10A fra 12-24V :)

Jeg holder også ved, at en maxamp måske lige er i underkanten til at drive de højttalere i 8 ohm, men du kan jo altid købe en ny, hvis du finder ud af, at der skal mere effekt til at drive dem. 

Pludseligt står man også og mangler en maxamp til et kompakt system med mindre højttalere :-) 

Et 60 Ah bil batteri kommer til at holde cirka 60 timer når man spiller på fuld knald med en maxamp, så det er der i hvert fald styr på, haha! :-D 

Hey! 

Nu er jeg så kommet til at overveje TK2050'eren, men hvilken skal man købe?

Er det ikke noget med at en TK2050 skal have en for-forstærker og en step up converter? 

Kan denne TK2050 bruges? 

http://www.amazon.co.uk/STOREINBOX-TK2050-Digital-Amplifier-Voltage/dp/B00SF0RFGE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1430066537&sr=8-1&keywords=tk2050

Iforhold til step-up converteren tænker jeg på denne:

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Voltage-Power-Converter-12V-Step-Up-To-24V-10A-240W-Waterproof-Anti-shock-/170993519990?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item27d0020d76&vxp=mtr

Edited by Basbjørn

Uden at kende til den, synes jeg den ser lidt billig ud. Ved at sure's er ret god 
http://www.amazon.com/2x100W-TK2050-Class-D-Audio-Amplifier/dp/B003XRCY38
Har ​den selv, og i forhold til størrelsen overrasker den virkelig (no pun intended ;))

Converteren ser fin ud så vidt jeg kan se. Den ligner den en masse andre bruger

Amazon.com  fortæller mig at de ikke vil sende den til min adresse. Hvordan omgår man det? Synes ikke at jeg kan finde den samme på ebay. :( HJÆÆÆLP. 

Amazon.com  fortæller mig at de ikke vil sende den til min adresse. Hvordan omgår man det? Synes ikke at jeg kan finde den samme på ebay. :( HJÆÆÆLP. 

​Det lykkedes at fremskaffe den sure, som kredeskou linkede til på ebay. Hvordan er jeres erfaringer med leveringstider? Kan man regne med at tingene kommer inden for den tidsramme Ebay opstiller? 

I forhold til batterier. Nu står jeg jo i en lidt anden situation, og jeg kan ikke helt overskue hvad forbruget på en TK2050 er. Er det korrekt, at man normalt siger at en forstærker bruger 10% af den opgive RMS effekt ved musik? Og er det så korrekt at en Sure TK2050 2x100w bruger noget der minder om 20w når man giver den gas? 

Ville det ikke være fint med dette 110ah marinebatteri fra haraldnyborg?

http://www.harald-nyborg.dk/p4285/marinebatteri-110ah

Kan man bruge denne automatsikring som denne mellem batteri og converter, og samtidigt bruge den som tænd/sluk knap? 

http://www.harald-nyborg.dk/p6979/automatsikring-1p-nc-10a

Mindsker det strømforbruget når den er passivt kølet zaxder? 

Lidt gør det, men det er nu mere fordi, at der er færre ting der kan gå i stykker, når der ikke sidder en blæser og snurrer med nogle 100 omgange i minuttet ;-) 

• 9 months later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.