Jump to content
Festivalanlæg dk

Setup til 4 x 15" og et horn. Pioneer eller anden løsning?

Alfred
 Share

Recommended Posts

Hej FA!

Jeg har fået sagt ja til at hjælpe et par venner med et festivalanlæg efter de fik stjålet deres anlæg sidste år, og er en del i deres camp. 

Drengene og jeg har kigget på denne sag brugt, og ift. til at bygge selv, var det attraktivt da de ikke er de store håndværkere/snedkere. 

Sælger af anlægget har fortalt at det bestod af 4 IMG Stageline SP-38 15" enheder. Hvilken af de 3 SP-38 enheder det er, er uklart, men da han desuden har fortalt at hver kabinet er 250L og vidst tunet til 40Hz, har det sandsynligvis været neo udgaven SP-38/NEO eller SP-38/PA300, som henholdsvis er angivet til 265L og 230L

SP-38/NEO står til 5756 kr for 4 stks. på disconetto. SP-38/PA300 står til 5156 kr for 4 stks. Dette falder dog lidt udenfor budgettet på knap 6.800 kr hvis der også skal være til forstærker, horn og filtre. Hornet skulle eftersigende være et Beyma CP-600 2" horn. Kunne ikke umiddelbart finde noget på den model, men tænker det bare skal kunne gå fra 2000Hz eller deromkring.

Mine spørgsmål er så følgende:

1. Forstærker: Kan en Pioneer GM-D8604 drive alle 5 enheder? Det var mest fordi han selv skrev han havde brugt den, men kan ikke helt få det til at give mening. Hvad kunne et alternativ være? Dette leder også til næste spørgsmål

2. Filtre: Ville klart foretrække hvis man blot kunne bruge en forstærker med indbyggede filtre, som f. eks. Pioneer'en. Kan et simpelt passivt filter til horn og woofers ellers bare konstrueres i WinISD?

3. Enheder: Da SP-38 enheder faldt lidt uden for budget, havde jeg prøvet at finde nogle billigere med specs der mindede om dem på SP-38. Her fandt jeg Fane Sovereign 15-400 (http://www.fane-international.com/downloads/Fane Sovereign 15400 DS030513.pdf) og Eminence Delta 15-A. (https://images4.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/specs/136429_delta_15a.pdf) 

Af valg af horn er jeg lidt mere på bar bund. Efter bare at have kigget lidt rundet fandt jeg (http://www.disconetto.dk/shop/horn-mrh-200-img-13357p.html), men er lidt i tvivl om hvilken enhed der skal i/passer til. Kan denne bruges (http://www.disconetto.dk/shop/horn-driver-mrd-180-12802p.html). Med et rec. x-over på 2000Hz passer det vel fint med wooferne, eller er jeg helt galt på den?

Eminencen har noget bedre følsomhed, 100 dB overfor 98,5 dB

Desuden er jeg lidt i tvivl om hvad Vas egentlig siger om, hvor stort kabinettet skal være. Desuden er jeg også klar over at metoden, hvor man har kabinet og skal finde en højttaler der passer ikke er det optimale, men drengene var vilde med designet af kabinettet.

Håber nogle venlige sjæle kan give en hjælpende hånd, da jeg virkelig synes det kunne være et fedt projekt og lydsystem

Mvh Alfred

AAA.jpg

Edited by Alfred

Jeg er faktisk næsten sikker på, at du godt kan smide alle 5 enheder på GM-D8604'eren. Jeg ville bridge kanalerne og smide hornet på den ene bridgede kanal, og så parallelforbinde de 4 enheder (helst Eminence, de er super dejlige) på den anden bridgede kanal. 

Jeg er faktisk næsten sikker på, at du godt kan smide alle 5 enheder på GM-D8604'eren. Jeg ville bridge kanalerne og smide hornet på den ene bridgede kanal, og så parallelforbinde de 4 enheder (helst Eminence, de er super dejlige) på den anden bridgede kanal. 

​Okay, det fandme lækkert! Det sparer en hel del besvær jo! Er det stadig muligt at udnytte delefilteerne så? Er ikke helt så bekendt med Pioneer'en, men tænker et HPF på 60-70Hz og LPF på 2000Hz-3000Hz på woofers også HPF på 2000Hz-3000Hz på horn, hvis det behøves. Er det muligt? 

​Okay, det fandme lækkert! Det sparer en hel del besvær jo! Er det stadig muligt at udnytte delefilteerne så? Er ikke helt så bekendt med Pioneer'en, men tænker et HPF på 60-70Hz og LPF på 2000Hz-3000Hz på woofers også HPF på 2000Hz-3000Hz på horn, hvis det behøves. Er det muligt? 

​Du kan stadig bruge filtrene, ja, men du skal tage i betragtning at du kan på hver af de bridgede kanaler enten bruge HPF eller LPF. Så et LPF på wooferne og et HPF på hornet måske? 

​Du kan stadig bruge filtrene, ja, men du skal tage i betragtning at du kan på hver af de bridgede kanaler enten bruge HPF eller LPF. Så et LPF på wooferne og et HPF på hornet måske? 

​Det er vel i virkeligheden også fint nok. Kan man justere gain hver for sig på de bridgede kanaler? Tænker at man sandsynligvis er nødt til at dæmpe hornet ift. wooferne.

Jeg ved ikke om jeg ville parallel koble alle 4 :) så ender du i 2 ohm, og mener jeg læste et sted at det frarådes at kører pioneeren ved 2 ohm, selvom specs står til at den er 2 ohm stabil. Du skal jo huske på at hvis de skal spille de lave frekvenser kan impedansen dykke ret meget.  Er der nogen der har erfaring med at pioneeren ved 2 ohm?

Jeg ved ikke om jeg ville parallel koble alle 4 :) så ender du i 2 ohm, og mener jeg læste et sted at det frarådes at kører pioneeren ved 2 ohm, selvom specs står til at den er 2 ohm stabil. Du skal jo huske på at hvis de skal spille de lave frekvenser kan impedansen dykke ret meget.  Er der nogen der har erfaring med at pioneeren ved 2 ohm?

​Jeg har ikke hørt før at det skulle være et problem, jeg gik bare ud fra specs da jeg skrev det var muligt :) Det må være muligt når de skriver det i specs, men om det på en eller anden måde forringer kvaliteten på lyden eller noget, det må du ikke spørge mig om. 

Kan man ikke køre 2 brokoblet på en kanal og 2 brokoblet på den anden kanal også hornet på de(n) sidste? Altså kan Pioneer'en laves til at køre 2.1?

​nej det kan du ikke. Pioneeren har 4 kanaler, og så kan du vælge at brokoble 2 kanaler sammen til 1 kanal. Det vil sige du kan have 4 kanaler, 3 kanaler (hvis du kun brokobler 2 af kanalerne) og 2 kanaler (hvis du brokobler alle kanalerne til 2 brokoblede). Hvis du gerne vil have alle 5 enheder på GM-8604 skal det gøres på måden jeg beskrev til at starte med. Men Martinalves siger jo at det muligvis ikke er anbefalet at gøre :) Men muligt - jo

EDIT: Jeg er lige kommet på en alternativ løsning der måske ville fungere. Hvad med at brokoble 2 af kanalerne, så du har 3 kanaler i alt. Så smid horn på den brokoblede kanal og 2 15" på hver af de øvrige kanaler :o Kan godt være det ville virke

Edited by vesthardt

​Jeg har ikke hørt før at det skulle være et problem, jeg gik bare ud fra specs da jeg skrev det var muligt :) Det må være muligt når de skriver det i specs, men om det på en eller anden måde forringer kvaliteten på lyden eller noget, det må du ikke spørge mig om. 

​nej det kan du ikke. Pioneeren har 4 kanaler, og så kan du vælge at brokoble 2 kanaler sammen til 1 kanal. Det vil sige du kan have 4 kanaler, 3 kanaler (hvis du kun brokobler 2 af kanalerne) og 2 kanaler (hvis du brokobler alle kanalerne til 2 brokoblede). Hvis du gerne vil have alle 5 enheder på GM-8604 skal det gøres på måden jeg beskrev til at starte med. Men Martinalves siger jo at det muligvis ikke er anbefalet at gøre :) Men muligt - jo

EDIT: Jeg er lige kommet på en alternativ løsning der måske ville fungere. Hvad med at brokoble 2 af kanalerne, så du har 3 kanaler i alt. Så smid horn på den brokoblede kanal og 2 15" på hver af de øvrige kanaler :o Kan godt være det ville virke

​Var ude og hente anlægget i dag og snakkede med gutterne der havde bygget det. De havde brugt en Pioneer selv og som jeg forstod det havde købt horn og 2 woofere to 2 af kanalerne og 2 woofere på de to resterende. Eftersomt de havde brugt det sidste år, må det vel have fungeret. De havde så bare et passivt filter der delte woofere og horn, og Pioneer'ens indstillinger til HPF på woofere og LPF på kanalen kun med woofere.  

Giver det mening? I så fald, hvordan skal det ledningsmæssigt kobles sammen?

​Var ude og hente anlægget i dag og snakkede med gutterne der havde bygget det. De havde brugt en Pioneer selv og som jeg forstod det havde købt horn og 2 woofere to 2 af kanalerne og 2 woofere på de to resterende. Eftersomt de havde brugt det sidste år, må det vel have fungeret. De havde så bare et passivt filter der delte woofere og horn, og Pioneer'ens indstillinger til HPF på woofere og LPF på kanalen kun med woofere.  

Giver det mening? I så fald, hvordan skal det ledningsmæssigt kobles sammen?

​Hmm, det kan sagtens være at det ville fungere. Men tror ikke det er en god ide at blande woofer og horn på samme kanal. Tror din bedste mulighed er bridge 2 kanaler og smid horn på, og så sæt 2 woofers i parallel på hver af de 2 sidste kanaler. 

Havde kigget på et horn til setuppet også og havde fået øjne på dette http://www.thomann.de/dk/eighteensound_xt_1086.htm med http://www.thomann.de/dk/eighteensound_hd1050.htm driver eller den lidt mindre http://www.thomann.de/dk/eighteensound_nd1020.htm. 

Tænker et x-over med 2kHz. Vil det fungere?

​Horn er ikke min stærke side.. Måske en anden ville være bedre til at foreslå et godt horn! :) 

​Hmm, det kan sagtens være at det ville fungere. Men tror ikke det er en god ide at blande woofer og horn på samme kanal. Tror din bedste mulighed er bridge 2 kanaler og smid horn på, og så sæt 2 woofers i parallel på hver af de 2 sidste kanaler. 

​Enig med vesthardt her, det virker som det klogeste at bridge den så du får 3 kanaler, og så køre 2 woofers på hver af de resterende 2 kanaler.

Okay det lyder fint så :) Jeg har skrevet på /r/diyaudio på reddit og spurgt om horn, men venter stadig svar. På nogle måder er det vel rimelig ligetil, jeg er bare mest i tvivl om, hvor kraftigt det skal være, altså hvor mange watt det skal kunne tage?

Okay det lyder fint så :) Jeg har skrevet på /r/diyaudio på reddit og spurgt om horn, men venter stadig svar. På nogle måder er det vel rimelig ligetil, jeg er bare mest i tvivl om, hvor kraftigt det skal være, altså hvor mange watt det skal kunne tage?

​En bridged kanal på pioneeren giver 300W ved 4 ohm. Hvis du kan finde en der kan klare 300W og er på 4 ohm ville det være oplagt :)

​En bridged kanal på pioneeren giver 300W ved 4 ohm. Hvis du kan finde en der kan klare 300W og er på 4 ohm ville det være oplagt :)

​Men hvis den er 8 ohm, skal de så ikke bare kunne klare lidt runder det halve? 300W for en horntweeter er også virkelig meget. Kan man forhindre at den får for meget power udover at skrue ned for gain? Man kan ikke koble det sammen på Pioneer'en på en måde så hornet ikke får så meget power og wooferne får noget mere? Hornet har jo en følsomhed på 108 dB

Ellers kan du brokoble en kanal, og så smide 2 woofers i parallel på den. På de resterende kanaler smider du 2 woofers i parallel på den ene, og hornet på den sidste? Det kommer formentlig til at lyde lidt funky med to woofers som får mere effekt end de andre, men med den kasse du har vist på billedet kunne det måske fungere hvis man satte de brokoblede woofers i bunden?

Ellers kan du brokoble en kanal, og så smide 2 woofers i parallel på den. På de resterende kanaler smider du 2 woofers i parallel på den ene, og hornet på den sidste? Det kommer formentlig til at lyde lidt funky med to woofers som får mere effekt end de andre, men med den kasse du har vist på billedet kunne det måske fungere hvis man satte de brokoblede woofers i bunden?

​Det var sådan dem jeg købte dem af havde gjort, så vidt jeg forstod. Der vil nok være lidt forskel at høre,  men vel ikke så slemt. Så får hornet vel heller ikke så meget power? Derefter på et 2k x-over mellem de 2 woofers og horn

De fleste horn har jo SPL på +105 db. Så én brokoblet kanal til hornet virker som rimelig overkill.. Men ellers så bare 2 woofere på en brokoblet kanal, og så 2 woofere + horn på den anden brokoblet, og så bare alle tre i parallel, så ender du i en 2,67 ohm og hver enhed ser 100 watt RMS. 

De fleste horn har jo SPL på +105 db. Så én brokoblet kanal til hornet virker som rimelig overkill.. Men ellers så bare 2 woofere på en brokoblet kanal, og så 2 woofere + horn på den anden brokoblet, og så bare alle tre i parallel, så ender du i en 2,67 ohm og hver enhed ser 100 watt RMS. 

​Det tror jeg bliver sådan vi gør. Hvis hornet får 100W RMS og det kan klare 50W burde det vel også gå. Tak for hjælpen :)

ja det lyder som det rigtige. Godt vi kunne hjælpe : )

​Lige sidste spørgsmål inde vi bestiller: ift. til delefilter vil vi godt så vidt undgå at slippe for at bygge delefilter selv. Havde derfor kigget på dette Monacor http://www.thomann.de/dk/monacor_dn1218_pax.htm som har et tweeter x-over på 2kHz, og det anbefalede x-over til vores enhed er 1600 Hz hvilket må være fint. Vil det fungere? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.