Jump to content
Festivalanlæg dk

Martinalves
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg er igang med at bygge 2 cubo15 + 2 boominators til roskilde.
Jeg er ved at være så langt at jeg skal til at tænke på hvordan jeg skal få transporteret det ind på camping området!
Tårnene ville jeg helst have adskildt med en 8-10 meter, så der kan dækkes et større område. De to tårne skal med speakon kabler forbindes til en rack i midten som indeholer forstærker, batterier osv.
Jeg har tænkt på at montere rack hjul på bagsiden af cuboerne, så kunne man evt. ligge boominatorerne ned ovenpå og fastgøre dem med bagagestrop eller lignende. Eller måske have to trækvogne, en til hver af tårnene. 
Har i nogle smarte ideer?

anlæg.jpg

KHesse - så skal man bare bruge tre sækkevogne, en til hvert tårn og en til elektronik boks med batterier osv.
Kredeskou - Aaah, nu jeg med, tårnet er bare ca. 175 cm højt, så jeg ved ikke rigtigt om det vil fungere. 
Det er nogenlunde sådan her det kommer til at se ud:

11180279_10203954866297114_350665024_n.jpg

Hey Martinalves,
Ville lige høre om du kunne tænke dig at dele ud af hvordan du har fået sat din Boominator sammen med din Qubo? Både med elektronik, men også fysisk. Overvejer selv samme ide, da jeg synes det ser mega fedt ud! :)

Fedt anlæg, hvad driver du det med? :)
Hvorfor lige Boominators som toppe, og ikke nogle BFM kasser fx? :)

Den legendariske Pioneer GM-D8604 til de to bomminators og BassFace til Cuboerne.
Jeg byggede boominators sidste år :)  så de kunne lige så godt genbruges.​ Tænker BFM til næste år!

Tænkte bare at du lagde dem ned som jeg også tror du selv skrev, men kan godt se problemet hvis de står op :D

​Nå ja, jeg tror nu jeg har misforstået dig på alle tænkelige måde ;)

Hey Martinalves,
Ville lige høre om du kunne tænke dig at dele ud af hvordan du har fået sat din Boominator sammen med din Qubo? Både med elektronik, men også fysisk. Overvejer selv samme ide, da jeg synes det ser mega fedt ud! :)

Har udskåret to lægter i en trapez form. Lægterne er sat fast med vinkel beslag på cuboen. Boominatoren kan så spændes ovenpå med sådan nogle "spænder", aner ikke hvad de hedder? 
Elektronik bliver i en kasse for sig, har ikke rigtig besluttet mig for om jeg skal købe en rack, de er lidt dyre. Det hele forbindes så med speakon som graves en 10 cm ned i jorden ;) ​

Den legendariske Pioneer GM-D8604 til de to bomminators og BassFace til Cuboerne.Jeg byggede boominators sidste år :)  så de kunne lige så godt genbruges.​ Tænker BFM til næste år!

​Nå ja, jeg tror nu jeg har misforstået dig på alle tænkelige måde ;)

Har udskåret to lægter i en trapez form. Lægterne er sat fast med vinkel beslag på cuboen. Boominatoren kan så spændes ovenpå med sådan nogle "spænder", aner ikke hvad de hedder? Elektronik bliver i en kasse for sig, har ikke rigtig besluttet mig for om jeg skal købe en rack, de er lidt dyre. Det hele forbindes så med speakon som graves en 10 cm ned i jorden ;) ​

​Ja okay, har du mulighed for at sende nogle billeder/link til mig af de der spænder, og har du evt. lyst til at forklare hvordan du har koblet cubo'en sammen med boominatoren rent elektronisk? :)

Uden at vide det, vil jeg gætte på at Martinalves har benyttet sig af butterfly låse, da de fungerer fantastisk til at låse to ting sammen. Det er de samme som bliver brugt i alle racks og flight cases! Og hvis det ikke er tilfældet er jeg også interesseret i at vide hvad han så har fundet på :D

Jeg har ikke sat spænder på endnu.. og har ikke helt besluttet mig for om jeg skal have butterflys på. Fordi de skal jo sænkes ned i boominatoren, og jeg vil gerne have mulighed for at bruge boominatoren for sig selv.
Men jeg ved der er en type butterfly som ikke skal sænkes. Skal nok sende et billede når jeg har besluttet og monteret det!

Jeg har ikke helt besluttet mig endnu for hvordan koblingen skal være, det skyldes netop at jeg syntes at jeg har læst et sted at man helst ikke skal køre Pioneeren i 2 ohm når den er brokoblet. Da jeg havde tænkt mig at kunne trække et 4-polet speakon til cuboen, og fra cuboen føre 2-poler videre til boominatoren - som så spiller mono! Men det kræver jo lidt at jeg brokobler forstærkeren.. Ellers må der bare trækkes to kabler - et 2-polet til bunden og et 4-polet til toppen. Vi får at se hvad jeg beslutter mig for :)

Nu tænker jeg bare højt..Jeg ved ikke præcis hvordan dit setup med elektronikboks osv. er, men hvis du har et 4-polet speakon kabel kan du vel køre 2 kanaler på den samtidig? Så cubo + og cubo - er på kanal 1 og 2, mens boominator + og boominator - er på 3 og 4. På den måde burde du stadig have 4 kanaler som du spiller på, men kun behøve at trække et kabel til hver cubo?

Tror ikke at du følger mig helt. 2x cubo skal drives af en bassface. Udover det skal de to boominaters drives af en pioneer. Og så vidt jeg har hørt, kan en pioneer ikke klare 2 ohm brokoblet. Hvilket er det jeg skal bruge for at kunne trække et kabel fra elektronik boksen til et "tårn". 

Tror ikke at du følger mig helt. 2x cubo skal drives af en bassface. Udover det skal de to boominaters drives af en pioneer. Og så vidt jeg har hørt, kan en pioneer ikke klare 2 ohm brokoblet. Hvilket er det jeg skal bruge for at kunne trække et kabel fra elektronik boksen til et "tårn". 

Jeg er ikke helt med på, hvorfor at boominator skulle være 2 ohm, og hvorfor du vil køre et 4 polet kabel til den? 

Boominator er 4 ohm og kræver jo kun 2 kanaler.. Derfor kunne du jo købe (eller lave) et 6 polet kabel, skille det ad, således at du sætter 3*2 polet stik på. Altså har du nu et kabel, hvor der i den ene ende er 3*2 poler stik. Dette kobler du til cubo og boominator, hvorefter at du gør det samme i den anden ende, og fører stikkene til deres korrekte bøsninger. 

Altså slipper du også for at brokople Pioneer forstærkeren så :-) 

Sådan ville jeg i hvert fald gøre det :-) 

(Har lige forstået det med de 2 ohm)

Edited by zaxder

My bad, jeg glemte at boominators selvfølgelig skal have to kanaler hver. Men siden de fungerer som højre/venstre speaker, kunne det vel næsten være hensigtsmæssigt at køre dem i mono?

Og Zaxder's ide med et 6-polet kabel er god! Så vidt jeg husker findes der speakons helt op til 8 kanaler, så der er det faktisk kun fantasien som sætter grænser

Okay, meget grim tegning her en torsdag aften med hvad jeg forestiller mig du kunne gøre mht. kabler.

Fra din elektronikboks har du to 6-pol speakon ud. 1+2 er cubo fra Bassface, 3+4 er Boominator højre, 5+6 er Boominator venstre. Hver 6-pol kører til dine cubos, hvor du kører cubo-signalet ind i cuboen, med lader 3+4+5+6 køre videre ud gennem en 4-pol speakon. Dine 4-pol speakons kører op til Boominators med et kort kabel, hvor signalet bliver fordelt til højre og venstre kammer. Jeg forestiller mig at det er den nemmeste måde at køre færrest mulige kabler rundt på festivalpladsen.

Untitled.png

Hey guys
Sorry jeg ikke lige har svaret - har været en tur i Jylland.
Ja, begge scenarier har slået mig. 6 polet speak on går bare ikke, da kablet som skal trækkes til Cuboerne skal være 4 mm2. Og det kan jeg simpelthen ikke finde. Jeg har heller ikke kunne finde et speakon stik med plads til 4*2.5 mm2 og 2*4mm2
KHesse, det er lige netop sådan et scenarie jeg godt kunne tænke mig! Mit første indskud var med et 4 polet speakon, men da pioneer ikke er stabil i 2 ohm brokoblet er dette ikke et alternativ. Og jeg har ikke kunne finde 6 polet speakon med ordentlig tykkelse. Rent faktisk har jeg slet ikke set 6-polet speakon, men kun 2, 4 og 8 polet?

Du kan lave dit eget. Thomann har noget 2*4mm2 kabel, og så er det ellers bare i gang med Gaffa rullen eller lignende for at lave et kabel. Så længe det skal være under jorden, så behøves det ikke være flot jo ;-) 

Jamen - så er det jo ikke 6 polet? Det kunne jo muligvis tænkes at man kunne bruge en 8 polet speakon bøsning/stik til 6 ledninger. Spørgsmålet er bare om der er plads. 

Jeg har skrevet til pioneer og spurgt om de mener at forstærkeren er stabil brokoblet ved 2 ohm.

Jamen - så er det jo ikke 6 polet? Det kunne jo muligvis tænkes at man kunne bruge en 8 polet speakon bøsning/stik til 6 ledninger. Spørgsmålet er bare om der er plads. 

Jeg har skrevet til pioneer og spurgt om de mener at forstærkeren er stabil brokoblet ved 2 ohm.

​Jo, du køber bare 3 styks af det kabel, og så har du et 6 polet kabel. Så tager du de 6 ledninger og ruller noget gaffa rundt om det hele, og så har du et 6 polet kabel :-)

Altså, Zaxder har vel ret i at 3 styks 2-polede kabel giver et 6-polet, det er ren matematik :P Martin, jeg tænker at du måske skal prøve med et 8-polet? Jeg ved ikke præcis hvilke diametre de understøtter, men tænker det må være rimelig stort, siden det er op til 8 kabler der skal være i en bøsning

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.