Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator + Extended Cubo15 - Camp Putin

peterbondrup
 Share

Recommended Posts

Vi nærmer os sommer med hastige skridt og det betyder jo sol, bajere og masse af anlæg!  VI tilføjer i år en Cubo15 til vores Boominator. Det bliver Extended version med magneten indad-vendt. Jeg har lagt indkøbslisten i bunden til dem der mangler inspiration. Jeg har jo selvfølgelig en masse spørsmål løbende og jeg håber i vil give en hjælpende hånd på vejen :D 

Det skulle foregå som 2 separate enheder og en batteribank, så det virker som et PA. Det hele skal tilsluttes med speakon som man hurtigt kan tilføje en bund. Batteribanken kommer til at indeholde batteri, amp, laderegulator, stepdown konverter, voltmeter og indgang til celle via speakon og så de tilhørende kontakter.

Jeg kommer jo til at have 2 forstækere. maxamp i boominatoren og pioneer'n til cuboen. Hvordan sikre jeg mig den nemmeste måde så maxamp'n slår fra, når jeg tilslutter cuboen? Jeg har læst i flere tråde man kan bruge nogen specielle speakon stik til det. Jeg kan bare ikke helt forstå hvordan det hænger sammen. 

Jeg har også forstået jeg skal bruge powercon stik fra batteribanken til amp. Er der nogen special grund til det, eller er det for at kende forskel? En sidste ting. Min laderegulator: PHOCOS CIS10-2L (den fra canopysound). Jeg har hørt jeg ikke kan bruge speakon stik i amp indgangen på laderegulatoren. Nogen der ved hvorfor, og eller evt. kan uddybe? 

Jeg vedhæfter mit ledningsdiagram til Batteribanken.

Tak på forhånd! 

Indkøbsliste:

Eminence Kappalite 15LFA

Pioneer Gm-d8604

18mm støbefinér

1x Neutrik NL4 MD-V-S bøsning

3x Neutrik NL4 MP D-TYP bøsninger

2x 3m 4 pin speakON kabel

2meter 2x4mm2 højtalerkabel

Trælim

T-nuts og skruer

Plast håndtag

1mm stål universalplade til speakon bøsninger

ledningsdiagram batteribank ny ny ny.png

Edited by peterbondrup
Opdatering af ledningsdiagram

Grunden til at du skal bruge PowerCon, er at de er specielt lavet til at strøm løber gennem, og ikke lydsignaler. De har 3 pins; positiv, negativ og jord, hvilket også gør det meget nemmere at holde styr på hvad der passer ind hvor. Ved at bruge powercon er du 1) sikker på du ikke kommer til at slutte dit solpanel til dine højtalere, og 2) sikker på du ikke kommer til at riste et speakon stik ved at sende for kraftig strøm gennem det.

Jeg er kommet lidt nærmere og fået bestilt stort set det hele, mangler kun celler. Efter at have rådført mig med Eiser, har jeg bestilt en 8 polet bøsning(Neutrik NL4 MD-V-S). Den løsning gør min at maxamp i boominatoren, slå fra når cuboen tilsluttes. Skide smart!

I får lige en lille illustration

KHesse: Perfekt, lige den info jeg manglede :) 

speakON oversigt.png

• 2 weeks later...

Jeg sidder med min pioneer og bliver lidt i tvivl om hvordan jeg tilslutter cuboen. Skal jeg bare brokoble de to kanaler eller? Skal jo kun bruge de 3 af 4 kanaler. 

Hvordan er det med indgangen der hedder "S-control"? Skal den bare direkte til plus?

FA ex.png

Du kan se på indikationerne under terminalerne hvordan du brokobler en kanal. Lav én brokobling, og brug de 2 sidste kanaler til din boominator :) 

​Eller for at være på den heeeelt sikre side, kigge i manualen, der står det hele forholdsvis brugervenligt

Så er brokoblingen i orden, jeg husker og læse manualen næste gang :D 

Jeg har nåede endnu en milepæl med hensyn til phono input til chA og chB. 

Med amp'n har jeg fået et 4 stiks phono med y-splittere til samling fra et 2 stiks phono. Jeg har siddet og bixet lidt med det, men er meget i tvivl om hvordan jeg skal samle stikene. Jeg har lavet en illustration hvor jeg egentlig bare har samlet det hele (tror ikke det er rigtigt), den er måske lidt halvhjernet men ved ikke lige hvordan jeg skal jeg tegne det. Håber der er en der kan forklare det så også jég kan forstå det :D 

(billede nr 2 viser det phono stik med 4 der fulgte med i toppen, og et 2 stiks phono jeg selv har klippet i bunden) 

FA phono.png

FA.jpg

Du skal barw bruge et helt normalt phono/rca til jack kabel og smide den i channel A. Så er der en switch på forstærkeren du kan slå mellem stereo og mono eller 2 ch og 4 ch. Kan jeg ikke huske.

Men så spiller alle udgange ud fra den ene indgang.

De 2 indgange er lavet så man kan køre front og rear i bilen .:-)

Ja lige præcis, så forstå jeg ikke helt hvordan jeg kan bruge et almindeligt phono stik. har smidt cuboen i B brokoblet og boominatoren i A. præcis som i manualen. Hvordan skal jeg så kunne få lyd ud, uden det er et 4 stiks phono?

Har du indstillet filter og sådan ordenligt? Den skulle spille fornuftigt.. 

Dog har jeg prøvet det samme, med at køre Cubo på en Pioneer, og jeg må ærligt indrømme, at jeg heller ikke var overvældet, så måske har jeg haft for høje forventninger?

Edited by zaxder

Hvis du mener LPF og HPF så har jeg ja. Cuboen er ikke bygget endnu, jeg prøvede bare med enheden. Men har også hørt man ikke skal have vildt høje forventninger  :) 

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med gain og eq endnu, bare lytte mig frem til det eller?

Haha, så er det derfor. 

Du får ikke meget lyd ud af en højttaler uden kabinet, da stort set alle de lave frekvenser bare fordufter ;) 

Angående gain, så ja. Lyt dig frem, bare stil den lidt lavere end nødvendigt, så der ikke pludselig kommer en med en mobil med kraftigere udgangssignal, som bare skruer op på max, så hele lortet forvrænger :) 

Har du indstillet filter og sådan ordenligt? Den skulle spille fornuftigt.. 

Dog har jeg prøvet det samme, med at køre Cubo på en Pioneer, og jeg må ærligt indrømme, at jeg heller ikke var overvældet, så måske har jeg haft for høje forventninger?

​Jeg kører Cubo + Boominator fra en Pioneer, og er meget tilfreds! Specielt hvis der spilles fra en lydklide med høj udgangsspænding (Macbook) kan det spille vanvittig højt - glæd dig, Peter ;)

Haha ja det kunne jeg have sagt mig selv, men det er jo dumt ikke at teste det inden man smider det i ;) 

​Det er fint at teste at enheden fungerer, men før den er i kabinet har du ingen bas i den. Det viser også bare hvor uendelig stor betydning kabinettet har for en højtaler :) 

• 3 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.