Jump to content
Festivalanlæg dk

Karnevals Anlæg - Lavet af bilbatteri, bilradio og ?Hvilke? Højtalere

mikkelsc
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

På forhånd vil jeg sige undskyld for at lave endnu en "byg-dit-eget-anlæg-tråd". Men jeg har læst og læst, og forsøgt at forstå, men uden held i forhold til mit formål! Derfor kommer min konkrete case her:

Jeg skal have lavet et musikanlæg til karneval i Aalborg, som skal trille med os i vores vogn. Jeg har 1-2 bilbatterier på 60 aH, en bilradio med USB og Aux indgang, og jeg skal ud og erhverve mig nogle højtalere af en slags. Mine krav til højtalerne er at de skal kunne følgende:
- Holde os kørende med musik på næsten fuld skrue i cirka 6 timer
- Spille højt nok til at "overdøve" de nærmeste 5-10 kvm uden omkring vognen
- Undgå at brænde sammen i løbet af paraden!

Jeg må ærligt indrømme at jeg er totalt blank efter hvad jeg skal kigge efter i en højtaler, når den skal bruges til mit formål. Er der nogle der kan hjælpe mig på rette vej, eller give mig et forslag til hvilke højtalere jeg skal kigge efter?

Jeg havde selv kigget efter et par ældre stuehøjtalere, f.eks:

2 stk. Eltax Millenium 200
Music Power: 200 W
Sinus Power: 100 W
45 - 20.000 Hz
4-8 Ohm

Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at koble dem til min bilradio og bilbatterier, og samtidig kunne nogenlunde overholde de stillede krav.

Jeg glæder mig virkelig til at få nogle råd eller tips på højtalere, eller hvad bare nogle specifikationer på hvad der kan lade sig gøre af en højtaler.

Mvh en frustreret karnevalsgænger, uden musik-teknik-forstand!

Jeg vil umiddelbart sige at du skal droppe den der bilradio, den bruger bare unødvendig strøm da du også bare kan sætte aux til en forstærker som du alligevel skal ha.
Jeg synes også du skal droppe at bruge stuehøjtalere da de mest af alt er bygget til at spille indendørs og med en ikke så strømforbrugsvenlig forstærker.

Jeg vil derimod anbefale et setup med to PA højtalere med så høj følsomhed så muligt, også en tk2050 forstærker.
Men det kommer også meget an på dit budget? :)

Der er rigtig mange tråde på den her side der beskriver ovenstående setup meget mere nøje, jeg vil anbefale du kigger der.

Helt enig med Marius, rusk alt hvad du ved om bilanlæg ud, og start på en frisk i trådene. Der er virkelig mange gode ting hvis man bare tager sig tiden til det. 

Bare husk at et bil-batteri har af afladnings procent på 60%, hvor forbrugsbatterier ligger på 80%. men når det kun handler om en dag, er det måske ikke det afgørende :) 

Jeg hører hvad i siger, helt bestemt.. Men ærligt, så behøver det ikke være topklasse skarp lyd.. Anlægget skal "blot" kunne spille højt nok, uden at runge og skratte som en sindssyg. Jeg har efterhånden læst rigtig mange steder at en bilradio er en stor energisluger, men alligevel er jeg temmelig hooked på at bruge den, da vi både har USB og Aux i den..
Så hvis i nu skal "glemme" den mest optimale løsning i forhold til lyd og energibesparrelse, og blot have i mente at anlægget skal kunne spille ret højt og nogenlunde  rent, samt kunne holde i omkring 6 timer.. Hvad vil så være de mest optimale ting at købe, når jeg i forvejen har bilradioen og 2 bilbatterier (á 60 aH)?

I de vedhæftede billeder kan man se nogle hjemmebyggede højtalere, som jeg faldt over i en genbrugsbutik (dog uden specifikationer). Jeg har også lagt et par billeder af radioen jeg i forvejen besidder op..

Jeg håber i vil bære over med min løsning ikke er optimal iforhold til jeres standarder, men jeg tror det er okay til mit formål..

3.jpg

1.jpg

2.jpg

Kan ikke helt forstå hvorfor du er så opsat på at bruge den bilradio? du skal under alle omstændigheder ha en forstærker alligevel, som du kan sætte aux til.
Men hvis du virkelig gerne vil bruge den kan du godt :) 

Har du allerede købt højtalerne eller er det noget du overvejer at købe?
Hvis du ikke har købt dem endnu vil jeg igen anbefale du køber et par PA højtalere
F.eks dem her http://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm?sid=a62113113fa7ade58c1dabc0dbfe3561

Så køber du bare en forstærker til f.eks tk2050 også er du nærmest klar.

med hensyn til batteri ser det helt fint ud hvis du bare skal spille i en 6 timers tid :)

Kan ikke helt forstå hvorfor du er så opsat på at bruge den bilradio? du skal under alle omstændigheder ha en forstærker alligevel, som du kan sætte aux til.
Men hvis du virkelig gerne vil bruge den kan du godt :) 

Har du allerede købt højtalerne eller er det noget du overvejer at købe?
Hvis du ikke har købt dem endnu vil jeg igen anbefale du køber et par PA højtalere
F.eks dem her http://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm?sid=a62113113fa7ade58c1dabc0dbfe3561

Så køber du bare en forstærker til f.eks tk2050 også er du nærmest klar.

med hensyn til batteri ser det helt fint ud hvis du bare skal spille i en 6 timers tid :)

​Sorry for my "newbienes".. Et par opfølgende spørgsmål:

"du skal under alle omstændigheder ha en forstærker alligevel, som du kan sætte aux til." = Kan du linke mig til en forstærker så - og hvorfor skal der sættes aux til den? :)

" Så køber du bare en forstærker til f.eks tk2050 også er du nærmest klar." = hvad mener du helt præcist? (Evt. link?) :) 

Jeg har ikke købt højtalerne endnu, og som sagt er det ikke et krav at lyden er fejlfri, så de højtalere du har linket til bliver for dyre til vores lille projekt.. :) Har evt. vedhæftet nogle andre som du kan se med :)

Hej Mikkel.

Dejligt at se andre, der bakser med lyd til Aalborg Karneval :)

I modsætning til, hvad der anbefales herinde, så synes jeg du har nogle gode pointer i, hvorfor du vil benytte bilradioen. At den ikke er specielt effektiv ift. en lille klasse-D forstærker, er i mine øjne, ret ligegyldig i dette tilfælde.

Når det så er sagt, så skal du være opmærksom på at der er SINDSYGT meget larm til karneval. Det kommer selvfølgelig an på, hvad du forventer dig af dit anlæg, men du kan let blive skuffet.

Hvad planlægger du at gøre med jeres vogn, når i kommer ind til Kildeparken? Er det brug og smid væk, eller tager du den med hjem igen?

Hvis den bare ryger ud, når i kommer derind, så ville jeg bruge de højttalere og bilradio du har. Hvis du planlægger at have den med hjem igen (Det kan lades at gøre. Vi har gjort det siden 2012), så ville jeg kigge efter nogle PA-højttalere og en bilforstærker på DBA.dk og gulgratis.dk.

Vognen vi havde med tilbage i 2012 kan du se indmaden af her, og den spillede pænt højt, lige indtil vi kom ud i optoget. Så blegnede den.

De efterfølgende år har vi haft denne vogn med:

http://imgur.com/a/5E0cU

http://imgur.com/a/TRPji

http://imgur.com/a/fjYUy

Hej Mikkel.

I modsætning til, hvad der anbefales herinde, så synes jeg du har nogle gode pointer i, hvorfor du vil benytte bilradioen. At den ikke er specielt effektiv ift. en lille klasse-D forstærker, er i mine øjne, ret ligegyldig i dette tilfælde.

Når det så er sagt, så skal du være opmærksom på at der er SINDSYGT meget larm til karneval. Det kommer selvfølgelig an på, hvad du forventer dig af dit anlæg, men du kan let blive skuffet.

Hvad planlægger du at gøre med jeres vogn, når i kommer ind til Kildeparken? Er det brug og smid væk, eller tager du den med hjem igen?

Hvis den bare ryger ud, når i kommer derind, så ville jeg bruge de højttalere og bilradio du har. Hvis du planlægger at have den med hjem igen (Det kan lades at gøre. Vi har gjort det siden 2012), så ville jeg kigge efter nogle PA-højttalere og en bilforstærker på DBA.dk og gulgratis.dk

​Dav Thomas :) Tak for dit indlæg.. Vi skal have vognen med hjem igen! :) Vi har også haft et anlæg med de seneste år, men der har det nemlig bare været en bilradio, et bilbatteri og nogle små højtalere.. De har fungeret fint nok i det omfang når der ikke har været musik omkring os, men jeg ved også godt at når paraden er samlet og de store vogne er der, kan man ligeså godt slukke for sit eget anlæg :)

Jeg søger derfor ét konkret svar..

Hvad skal jeg købe når jeg i forvejen har 2 bilbatterier på 60 aH, og den bilradio jeg har vist i billedet - og hvordan skal de ting forbindes?

Edited by mikkelsc

Hej Mikkel.

​Men der vel ingen grund til bare at brænde ligegyldig strøm af? Der er jo ikke rigtigt noget at hente ved at have sådan en bilradio sat til? Og så kan man jo godt vælge en større klasse D forstærker, hvis det nu er

​Men der vel ingen grund til bare at brænde ligegyldig strøm af? Der er jo ikke rigtigt noget at hente ved at have sådan en bilradio sat til? Og så kan man jo godt vælge en større klasse D forstærker, hvis det nu er

​Du har ret i, at der ikke er nogen grund til at brænde unødig strøm af, men i dette tilfælde, gør strømforbruget ikke så meget, da karnevalsoptoget ikke varer så længe.

En større klasse D er også en mulighed, men det er en ekstra udgift, som det lader til at være fokus på.

Med bilradioen vinder han en USB-indgang, så han ikke skal have mobiltelefon eller mp3-afspiller til at ligge og flagrer i optoget. Det er et stort plus.

Hehe, sorry.. Jeg prøver lige én gang til :D

Hvad skal jeg købe når jeg i forvejen har 2 bilbatterier på 60 aH, og den bilradio jeg har vist i billedet - og hvordan skal de ting forbindes?

​Jeg er ikke så hurtig til at svare. Sad lige og ledte efter forslag til højttalere på dba, men der er ikke rigtigt noget i Nordjylland.

Spørgsmålet er hvad du vil opnå. Hvis du kan nøjes med at i har musik, når der ikke er større vogne i nærheden, så ville jeg bruge de første højttalere du viste, bilradioen og det ene (hvis det er i god stand) batteri. Er det et slidte batterier ville jeg tage begge med.

• Tilslut højttalerne til Front left/right på radioen
  • Tilslut - på batteri til ground
  • Tilslut + på batteri til ignition

Polsko som disse, gør det let at montere batteriet: http://www.harald-nyborg.dk/p8628/pol-sko-quick-release

Husk sikring på ca. 15 ampere i en holder som denne: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Sikringsholder-2000016466/

​Jeg er ikke så hurtig til at svare. Sad lige og ledte efter forslag til højttalere på dba, men der er ikke rigtigt noget i Nordjylland.

Spørgsmålet er hvad du vil opnå. Hvis du kan nøjes med at i har musik, når der ikke er større vogne i nærheden, så ville jeg bruge de første højttalere du viste, bilradioen og det ene (hvis det er i god stand) batteri. Er det et slidte batterier ville jeg tage begge med.

• Tilslut højttalerne til Front left/right på radioen
  • Tilslut - på batteri til ground
  • Tilslut + på batteri til ignition

Polsko som disse, gør det let at montere batteriet: http://www.harald-nyborg.dk/p8628/pol-sko-quick-release

Husk sikring på ca. 15 ampere i en holder som denne: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Sikringsholder-2000016466/

Jeg bygger en kasse der kan holde det hele :) Jeg ved godt det kan være svært at give nogle eksakte oplysninger omkring højtalerne, men kan du give mig nogle pegemærker jeg kan se efter? :) Mht. Watt, Impedance og evt. følsomhed (selvom der ikke er en sjæl der aner noget om det på deres annoncer!) 

Jeg synes ikke du skal tage enhederne ud af de kasser de kommer i. 

Altså, dem du linker vil sikkert fint kunne bruges. Dog er de første uden diskanter, så vidt jeg kan se?

Jeg ved intet om højtalere generelt.. :) Jeg så dem bare hos genbrugeren, og jeg aner ikke hvilke specifikationer de har.. Nogle af de annoncer jeg har linket til, er der i det mindste specifikationer på.. Men som sagt, kunne du give et preg på hvilke ting jeg skal kigge efter i højtaleren, for at de kan opfylde de nævnte krav med de ting jeg har? Og skal der købes en forstærker ved siden af eller hvordan?

Der er forstærker i bilradioen. Den ville passe fint med de første højttlalere du viste et billede af.

Når du kigger efter højttalere, så er det vigtigste i dette tilfælde drifteffekt. Du skal gerne over 92 dB 1W/1m (højere er bedre, i dette tilfælde).

Der er forstærker i bilradioen. Den ville passe fint med de første højttlalere du viste et billede af.

Når du kigger efter højttalere, så er det vigtigste i dette tilfælde drifteffekt. Du skal gerne over 92 dB 1W/1m (højere er bedre, i dette tilfælde).

​Det synes jeg nok at jeg havde læst mig frem til.. Problemet er bare at der stort set ikke er nogle annoncer med højtalere som oplyser dette, og jeg har ingen idé om hvordan man selv kan finde frem til det.. Ved du det? Og angående de højtalere jeg først viste, kender jeg jo absolut ingen specifikationer på, så hvad får dig til at sige at de virker gode nok?

mvh Mikkel

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.