Jump to content
Festivalanlæg dk

2 x Boominator?

kingtommi
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen, vi er en efterskole på 60 mennesker som skal afsted på Roskilde iår, og derfor skal vi selvfølgelig have et fedt anlæg.

For at ligge ud med noget praktisk er vores budget på ca. 6000 kr (+ & -)

Mit første spørgsmål lyder, kan man købe 2 stk. Boominators fra Canopy Sound, og så connecte dem? 

- Og, ville det være en god idé? Ville det lyde godt og ville det give mening ifht. lyd og lydkvalitet?

Mit andet og mere generelle spørgsmål er: Hvad er den bedste løsning til et festivalanlæg som 60 mennesker gerne skulle få glæde af på én gang? (budgettet taget i betragtning)

Det skal lige siges at jeg/vi er mega rookies når det kommer til byg-selv mobile anlæg!!

Undskylder på forhånd for dumme spørgsmål!!

Glade sommer hilsner,

kingtommi

Boominatoren er et fantastisk selv-byg projekt, og Canopy Sound pakken er super. I skal dog huske på at den ikke er med træ, lim skruer osv., så det skal medregnes i budgettet.

>Connecte dem

Sagtens, I skal bare en en 1x3.5mm->2x3.5mm stik

Tusind tak for svaret!

Ja, det er rigtigt med budgettet..

Ville det kunne svare sig at købe 2 stk?

Eller ville det være en bedre idé at købe 1 boominator, og så købe nogle eksterne enheder, måske en 12" basenhed og en god tweeter?? 

Og vil det være muligt at connecte disse enheder med den elektronik (forstærker, batteri mm.) man får tilsendt at Canopy Sound for at have købt 1 x Boominator?

Desuden, hvad mener du med at man bare skal have 2 stk. mini-jack kabler?? Skal man så sætte det ene mini-jack kabel fra den ene boominator til den anden?? 

Desuden, kører boominators'ne ikke fra ejne batterier? Eller skal man have fat i nogle bilbatterier?

PA løsningen er helt klart nemmest,

Men ellers så tag og byg 4 halfinators i stedet for 2 boominators, så kan i fordele dem i hele campen så der bedst spredning. Lidt større projekt, men helt klart bedst lyd.

Halfinators koster 1699 pr. stk.

Kan ikke se hvordan vi får råd til 4 når vi har et budget på 6000kr :-/

PA løsningen lyder interresant!!

Hvad kunne været et godt bud på nogle sub-woofers? Jeg går ud fra det er det du mener med nogle bunde..

på  behringer b212XL er der jo allerede 12" basenhed, det bliver ikke for meget bas hvis man køber subwoofer til??

Endnu et spørgsmål, hvilken forstærker skal man kigge på hvis man kører PA løsningen med behringer b212XL med tilhørende basenhed(r)??

Og hvor meget strøm trækker denne løsning? Vi tænker på at kører på bilbatterier (12 volt)

Hvor lang timer kan man spille på PA løsningen??

Det skal siges at jeg ved minimalt om alt det her!!

Undskyld de dumme spørgsmål :)

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar. 
Når man snakker om at købe/bygge en ekstra sub (ja bund, som du siger), foregår det sådan at du køber en forstærker med indbygget highpass filter/ lowpass filter eller en minidsp (vil foreslå metoden med forstærker, hvis du ikke skal bruge minidsp'en til andet). Nu har du altså dine behringer og en sub. Dine behringer bliver kørt på hp filtret som toppe, og subben på lp filtret som bund. En forstærker rigtig mange bruger er pioneer gm-d8604. Mht til strømforbruget er jeg ikke den rigtige at spørge, men så vidt jeg husker bruger den 5 gange så meget strøm som en ta2020 - hvilket dog stadig er ret lidt selvom det lyder voldsomt. 
Så hvor mange timer du kan spille, kommer an på hvor stort dit batteri er :) 
Håber jeg fik kastet lidt lys over sagen 

Mht til strømforbruget er jeg ikke den rigtige at spørge, men så vidt jeg husker bruger den 5 gange så meget strøm som en ta2020 - hvilket dog stadig er ret lidt selvom det lyder voldsomt. 

​En Pioneer GMD8604 trækker cirka 4 ampere, plus minus lidt, alt efter hvilken opsætning I kører og hvilken modstand jeres højttalere har.

Når i er så mange mennesker kunne i godt få brug for 2 af dem her: http://www.thomann.de/dk/behringer_vp1800_s.htm. hvertfald én hvis det er. -Og så den pioneer Gm-d8604 vil jeg også klart anbefale :) 

Du kan selv regne dit batteriforbrug ud (nogenlunde ihvertfald), det bliver aldrig 100 procent korrekt da der jo spiller så forfærdeligt mange ting ind. Med hensyn til batterier vil jeg råde dig til at investere i forbrugsbatterier da de kan aflades 80 procent, frem for et bilbatteri kun kan aflades 60 procent. Plus de er meget mere sikre. 

Man siger ah*v*0.8=wh derefter wh/w=h 

De 0,8 er de 80 procent af et forbrugsbatteri. Så det skal selvfølgelig være 0.6 hvis i brugere bilbatterier til udregningen ;) 

a=ampere

h=timer

v=spænding

w=watt

• 2 weeks later...

Igen, tak for de mange gode og opklarende svar.

Jeg vil høre om det for det første ikke er nok med 1 subwoofer (behringer vp1800)?

for det andet: 

om der ikke går ret meget bund til spilde hvis vi bruger de der behringer 212XL og samtidigt har en forstærker på som har et highpass filter? (går ud fra at highpass filter betyder at den tager de høje hertz fra højtalerne) og eftersom behringer 212xl jo har en 12" bassenhed kan jeg ikke forstå hvorfor man så ikke bare køber nogle diskanter og sætter dem i det input i pioneer forstærkeren som er under 'highpass' filteret.

har brug for noget info omkring hvorfor jeg skal købe det ene frem for det andet..

Vil som endnu et ekstra spørgsmål høre hvordan man forbinder højtaler enheder (både subwoofer og sådan det også behhringer 212xl) til pioneer forstærkeren?! Det er jo passive højtalere som bruger det kabel som er blåt ude i enden, som fører strøm og signal ud til højtaleren.

og kan ikke se disse indgange i pioneer højtaleren? (Igen, jeg er kæmpe noob)

I forhold til batterier, vi har rig mulighed for at låne bilbatterier af medlemmer i campen, men vi har ikke rigtigt budget til at gå ud og købe forbrugsbatterier, og så vidt jeg kan læse mig frem til, holder bilbatterier længere tid?

Hvis i har erfaringer med forskellige slags batterier så sig gerne til, kunne forresten godt tænke mig at vide hvordan man tilslutter bilbatteri til pioneer forstærker ?

jeg takker forresten mange gange for alle jeres oplysende svar!!

taknemmelige hilsner, 

thomas

Jeg vil høre om det for det første ikke er nok med 1 subwoofer (behringer vp1800)?

Det kommer an på, hvor glad du er for bas ;) Hvis I køber 2, så får i en del mere output, men altså.. I kan jo altid starte med at se, om I kan leve med én sub. 

om der ikke går ret meget bund til spilde hvis vi bruger de der behringer 212XL og samtidigt har en forstærker på som har et highpass filter? (går ud fra at highpass filter betyder at den tager de høje hertz fra højtalerne) og eftersom behringer 212xl jo har en 12" bassenhed kan jeg ikke forstå hvorfor man så ikke bare køber nogle diskanter og sætter dem i det input i pioneer forstærkeren som er under 'highpass' filteret.

High pass betyder, at kun de toner fra en vis frekvens og over bliver spillet. Det vil altså sige, at hvis du har et high pass på 60 Hz, så er det kun fra 60 Hz og op efter som spilles. (Dette er dog ikke helt sandt, da filteret i en GMD8604 ikke er super stejlt, men har en nedgang på 12 dB pr. oktav. Det er ikke vigtig information for dig, men synes bare du skulle have det med) 

Du sætter et High pass på 212XL fordi at deres output i 50-200 Hz alligevel ikke er særlig godt, samtidigt med at tonerne som VP1800s og 212XL spiller, kunne skabe noget interferens, som I ikke er interesseret i. Samtidigt gør det også, at I sparer på strøm og jeres højttalere nok vil kunne spille en lille bitte smule højere :-)

Vil som endnu et ekstra spørgsmål høre hvordan man forbinder højtaler enheder (både subwoofer og sådan det også behhringer 212xl) til pioneer forstærkeren?! Det er jo passive højtalere som bruger det kabel som er blåt ude i enden, som fører strøm og signal ud til højtaleren.

Det kaldes speakon stik. I køber et i passende længe, klipper det over på midten, og så har I et kabel, som i den ene ende kan tilsluttes til jeres højttalere, og i den anden ende har bare ledninger, som kan tilsluttes forstærkeren. Det samme gør I også for jeres sub.  

I forhold til batterier, vi har rig mulighed for at låne bilbatterier af medlemmer i campen, men vi har ikke rigtigt budget til at gå ud og købe forbrugsbatterier, og så vidt jeg kan læse mig frem til, holder bilbatterier længere tid?

Hvis i har erfaringer med forskellige slags batterier så sig gerne til, kunne forresten godt tænke mig at vide hvordan man tilslutter bilbatteri til pioneer forstærker ?

Bilbatterier holder ikke længere. De kan ikke aflades mere end 60 % før de begynder at tage skade, hvor forbrugsbatterier kan aflades 80 %. Bilbatterier er en del billigere, men forbrugsbatterier er langt bedre. Hvis I har adgang til gratis bilbatterier, så sker der selvfølgelig ingenting ved at bruge dem, I skal bare være opmærksomme på, at de ikke bliver afladt for meget, for så går de i stykker og kan ikke bruges igen.  

Forstærkeren tilsluttes på denne måde: 

Batteri + pol --> sikring --> forstærker + indgang

Batteri - pol --> forstærker - indgang

Og så skal I forbinde en ledning mellem s. control og + indgangen på forstærkeren, for at den vil tænde. 

Håber jeg fik svaret nogenlunde på det hele :-)

Hej Thomas! Vi tager dem lige en af gangen :)

Det kunne det være, men udendørs forsvinder bassen rigtig hurtigt! Desuden er det typisk sådan at dine toppe "løber fra" dine bunde, hvilket vil sige at toppene nemt spiller meget højere end bundene. Derfor er det altid godt med endnu en bund. Så jo, I kan overleve med en 1800s, men det ville ærlig talt være en skam ikke at have to.

Dit problem her kommer i "går ud fra at highpass filter betyder at den tager de høje hertz fra højtalerne". Faktisk er det det stik modsatte, den tager de lave ;) Et high pass filter tillader alle frekvenser over en hvis grænse, hvorimod et low pass filter kun tillader dem under din grænse. Så vidt jeg husker plejer de fleste herinde at sætte deres bunde på A kanelerne på Pionner, med et LPF på omkring 200Hz, og så sætte toppene på B kanalerne, men med et HPF i stedet.

Jeg har dog ikke selv en Pioneer, så de af jer som bruger en, kom gerne med kommentarer til dette ^^

Det du snakker om her er højst sandsynlig SpeakOn stik, som er fantastiske. Men det er lige hvad de, stik! Stikket giver dig bare en nemmere måde at forbinde to enheder. Som set på billedet her (http://cpc.farnell.com/productimages/standard/en_GB/42371006.jpg) er der bare ledninger indeni, som du forbinder bagpå din Pioneer.

Du har formentlig lavet en slåfejl her, men bilbatterier holder ikke i længere tid end forbrugsbatterier, tvært imod. Bilbatterier kan typisk aflades 60% af deres kapacitet, hvorimod forbrugsbatterier kan aflades 80%.

For at forbinde batterierne bruger I igen noget ledning som kommer ind i Pioneer bagpå. Alt afhængig af jeres batterier kan I enten bruge kabelsko, eller en form for krokodillenæb til at forbinde til batterierne.

God arbejdslyst! :D

EDIT: Ja, Zaxder kom så lige 2 minutter i forkøbet :3

Edited by KHesse

Mine ærgelige camp-venner mener ikke at de vil give 8500 for:

2 x vp1800s og 2 x behringer 212xl + pioneer forstærkeren + kabler etc.

Så derfor vil jeg for det første høre om det kan svare sig at gøre til 6000 kr, min tanke er at bruge 1 vp1800 og 1 behringer b212xl

og så stadig køre med pioneer...

Mine ærgelige camp-venner mener ikke at de vil give 8500 for:

2 x vp1800s og 2 x behringer 212xl + pioneer forstærkeren + kabler etc.

Så derfor vil jeg for det første høre om det kan svare sig at gøre til 6000 kr, min tanke er at bruge 1 vp1800 og 1 behringer b212xl

og så stadig køre med pioneer...

​I kan sagtens nøjes med 1. Næste år kan i jo altid opgradere

Vi har ikke tid til at bygge en boominator...

Tror det bliver nødt til at være en soundboks...

Jeg siger tusind tak for alle de oplysende svar, jeg er i hvert fald klar til at bygge anlæg til Roskilde'16 pga. jeres gode svar!!

Det gør jeg bestemt!!

Det er også mod min vilje at vi skal købe den soundboks, men folk er nærrige, og vi ved heller ikke hvad vi skal gøre med et PA-anlæg bagefter festivallen.

- Vi går på en efterskole, og planen er at give soundboksen videre til næste års elever, efter sommerferien når vi kommer til gammel elev-dag :))

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.