Jump to content
Festivalanlæg dk

HJÆLP! Valg af ny forstærker.

Redluck
 Share

Recommended Posts

Hej :) 
Skal have fat i en ny forstærker, da den vi har ikke er kraftig nok, vi bygget anlægget sidste år og det består af:

2 stk behringer eurolive vs1520 http://www.behringer.com/EN/Products/VS1520.aspx

1 stk 2 X 100W Class-D Audio Amplifier TDA7498 fra Sure Electronics  http://www.ebay.com/itm/2-X-100W-Class-D-Audio-Amplifier-Starter-TDA7498-hifi-/111231831601?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e5ef0e31

2 stk 80 Ah forbrugsbatteri som vi køre i serie så vi for 24V

1 stk 200W solcelle samme med en laderegulator

Vi have det hele koblet op på 24V og have også noget mobil opladning kørt på.

Vi kunne køre hele sidste år uden at skulle lade batterierne op :) 

I år vil vi så have fat i en kraftig og beder forstærker, da den vi har nu ikke er kraftig nok og vi har nogen problemer med at nå vi reguler volumen skifter den kanal på forstærkerne da det styres af den samme knap.

Jeg har set lidt på en 2x300W TAS5630 Class-D Amplifier Board http://www.ebay.com/itm/2-X-300Watt-4-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-TAS5630-300W-Stereo-Power-hifi-/350601682056 og så køre den samme med en mixer

Men har også hørt en del snakke om man skal bruge en pioneer gm d8606

Håber i kan hjælpe lidt med hvad man skal vælge, måske en helt anden slags forstærker ?

På forhånd tak :) 

Pioneer GMD8604 er det oplagte valg! 
Så slipper I for at skulle seriekoble batterierne, hvorved I så har den dobbelte kapacitet. Desuden tillader dette jer også at køre med en bass, hvis det skulle komme på tale. 

Okay tak for svaret.

Hvad vil du koble til den for at styre den, bare en bil radio ?

Grunde til vi seriekoblet batterierne sidste år, var at vores solcelle har en spænding på ca. 44 V og da vores laderegulator er en PWM http://www.diytrade.com/china/pd/7380297/30A_solar_regulator_with_LCD_display.html

var det en fordel at seriekoble dem til 24 V. Det var to helt nye batterier, så de er helt ens.

Hvad vil du koble til den for at styre den, bare en bil radio ?

​Kun hvis det er virkelig vigtigt for dig at kunne afspille CD'er.

Ellers er det nemmeste klart at spare sådan en strømslugende dims og bare køre et AUX kable direkte på forstærkeren fra MP4/Telefon/etc.

Okay, har ikke behov for at afspille CD, vi køre alt vores musik over mobilen.
Men syns bare jeg har hørt noget om at man skal have noget mellem sådan en forstærker og mobilen til at forstærke lyd signal  f.eks. en mixer ? Men har ikke så meget forstand på forstærker, så kan nemt tænkes jeg har misforstået det.

​Kun hvis det er virkelig vigtigt for dig at kunne afspille CD'er.

Ellers er det nemmeste klart at spare sådan en strømslugende dims og bare køre et AUX kable direkte på forstærkeren fra MP4/Telefon/etc.

​CD'er på Roskilde. YAY! Det kan KUN gå godt :D

Okay, har ikke behov for at afspille CD, vi køre alt vores musik over mobilen.
Men syns bare jeg har hørt noget om at man skal have noget mellem sådan en forstærker og mobilen til at forstærke lyd signal  f.eks. en mixer ? Men har ikke så meget forstand på forstærker, så kan nemt tænkes jeg har misforstået det.

Det er korrekt, men der er indbygget forforstærker i Pioneer forstærkeren, så det er der ikke behov for :-) 

Det er korrekt, men der er indbygget forforstærker i Pioneer forstærkeren, så det er der ikke behov for :-) 

​Det er jo allermest et spørgsmål om at forstærkeren har den korrekte input-sensivity til at kunne bruges sammen med telefonens udgangssignal (hvad de fleste forstærkere nu om dage jo har)

​Det er jo allermest et spørgsmål om at forstærkeren har den korrekte input-sensivity til at kunne bruges sammen med telefonens udgangssignal (hvad de fleste forstærkere nu om dage jo har)

Det er korrekt, men der er alligevel stor forskel på forskellige telefoners udgangssignal. 

Min gamle nexus 4's udgangssignal var f.eks. helt utrolig lavt, hvorimod at min vens galaxy S2 var langt højere. Derfor er det dejligt at have et variabelt gain at kunne indstille på :-) 

Okay, tak for alle de gode svar.

Kan se at Pioneer GMD8604 køre i 2 og 4 ohm men mine højtaller er 8 ohm vil det kunne fungere fint sammen, sådan som jeg har forstået det bliver effekten bare mindre ?

Og vil det kunne spille højt sådan rigtig højt, hvis man skulle spille op til fest en aften ? :)

foto.JPG

• 3 weeks later...

Pioneer GMD8604 er det oplagte valg! 
Så slipper I for at skulle seriekoble batterierne, hvorved I så har den dobbelte kapacitet. Desuden tillader dette jer også at køre med en bass, hvis det skulle komme på tale. 

​Tro vi prøver pioneer, men ville det være en fordel at køre med den gamle forstærker om dagen og så skifte over til pioneer om aften ? Er nemlig lidt bange for at løbe for hurtig tør for strøm, har nemlig også købt et RGB LED bånd til anlægget i år :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.