Jump to content
Festivalanlæg dk

4*cubo15 2*OT12 Hvilke(n) forstærker.

madssdam
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg,

Så er der under 40 dage til det står på Roskilde! Derfor har jeg besluttet mig at lave et anlæg, som kommer til at bestå af:
- 4*Cubo15
- 2*Omnitop12

Og så til det første af nok mange spørgsmål. Hvilke(n) forstærker vil i anbefale? Vi vil gerne kunne spille højt. Batterier må vi tage som det kommer
Jeg skal vel også have en Minidsp? Og hvad med en forforstærker? Vi skal hovedsagligt spille fra iPad/iPhone.

/Madssdam

Edited by madssdam

Hej, og velkommen til forummet! 

Før i starter på noget som helst, skal i sætte et budget. Ellers kommer man til at nå grænsen hurtigere end man havde forventet, og står med et halvt anlæg. 

Derudover ville jeg klart anbefale jer at købe miniDSP, Pioneer GM-D8604 til toppe og Pioneer GM-D9601 til bunde. Det vil spille rigtig højt, da du kan brokoble kanalerne på 8604'eren, så du får højere antal Watt i dine toppe. Når i køber miniDSP skal i købe 0.9Vrms versionen hvis i vil spille fra iPhone iPad. Men hvis i gerne vil spille med controller som Traktor Kontrol Z1 (kan virkelig anbefales) så skal i tage den på 2.0Vrms :) 

4 Cuboer må ikke parallel forbindes.. Kappa 15 LFA når ned på cirka 6 ohm i deres arbejdsområde i en Cubo, så 4 af dem i parallel giver en modstand på 1,5. 

​Det vidste jeg faktisk ikke.. Der findes da andre drivere til Cuboen som ikke kommer på 6 ohm?

Kappa 15LFA er 8 ohm. Men som zaxder skriver dykker den til 6 ohm i arbejdsområdet.

Pioneer GM-D9601 burde være stabil ved 1,5 ohm. Meeeeen jeg ved ikke om man presser en for hårdt, der bliver jo altid smurt tykt på i sådan nogle specs.. 3 cuboer i parallel fungere fint

der er købt Kappa15 lf enheder som er 8 ohm(?) til cuboerne. 

Og Vesthardt tak for input omkring minidsp. Som jeg forstår så kan man skifte mellem 0.9Vrms og 2.0Vrms. "- Unbalanced inputs switchable with a jumper between 0.9Vrms and 2Vrms"
http://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-4-x-out 

Går ud fra 2 in og 4 out er nok?

​Jeps 2 in og 4 out er den du skal bruge :) 

Okay.

Så Pioneer GM-D8604 til toppe og Pioneer GM-D9601 til bunde til fest. Har også læst en del der taler for bassface 1.2. Men kan der ikke kun tilsluttes 3 subwoofer på baseface'en? Og hvad vil I anbefale af forstærker til om dagen?

Okay.

Så Pioneer GM-D8604 til toppe og Pioneer GM-D9601 til bunde til fest. Har også læst en del der taler for bassface 1.2. Men kan der ikke kun tilsluttes 3 subwoofer på baseface'en? Og hvad vil I anbefale af forstærker til om dagen?

​glemte lige at GM-D9601 ikke kan bruges til Cuboerne..
Hvad med at bruge en GM-D8604 som har 4 kanaler på bundene? 

Altså 9601 er stable i 1 ohm. Jeg tror ikke du ville få problemer ved at smide 4 cubos i parallel på den. Hvad angår dag og nat forstærker vil jeg sige, at du ikke behøver mere end de 2 pioneers. Så om dagen kan du slukke for 9601'eren, og rykke 2 cubos over på 8604'eren :) 

Hvis du vælger at parallelforbinde 4 Cubos på Pioneer GMD9601, så skal du lige være opmærksom på, at den trækker en seriøs mængde strøm. Ved 1 ohm er det gennemsnitlige strømforbrug 7,5 ampere, så du skal have en ordenlig mængde batterier og solceller med :D

Edited by zaxder

Og noget helt andet man lige skal være opmærksom på som uhyggeligt mange glemmer..
Hvis en forstærker leverer say 400W kontra 200W i 4ohm kontra 8ohm og man derfor parallelforbinder sine højttalere ja så er der altså også dobelt så mange højttalere på linjen til at deles om den forøgede mængde watt.

Så om du kører to cuboer på to kanaler med 400W i hver eller alle 4 cubo'er parallelforbundet og brokoblet på én kanal der leverer 800W så spiller det lige højt men din forstærker får det langt hårdere.

tak for inputs alle!

Er der nogen der kan ved om dette som Alfred skriver ville være muligt på Pioneer GM-D9601?

Kan du ikke bare koble 2 par cubos i serie og parallel forbinde de to par? Så ender du vel på 8 ohm?

Hvis du vælger at parallelforbinde 4 Cubos på Pioneer GMD9601, så skal du lige være opmærksom på, at den trækker en seriøs mængde strøm. Ved 1 ohm er det gennemsnitlige strømforbrug 7,5 ampere, så du skal have en ordenlig mængde batterier og solceller med :D

7,5*12=90watt og med et 225ah forbrugsbatteri (225*12)*0,8=2160watt 
2160/90=24timer

Er dette korrekt udregnet? Hvis det er så kan jeg da godt se det er et højt forbrug... Hvad ville du ellers foreslå Zaxder?

Strømforbruget bliver ikke bedre, det er de mest effektive forstærkere, som du har kigget på. 

Du kunne evt serie forbinde 2 cuboer, og så parallelforbinde 2 cuboer, og så forbinde dem således at du havner på 8 ohm, som tidligere foreslået. Du vil få et mindre strømforbrug, men samtidigt også mindre effekt til højttalerne, så det er en kompromis sag.. :-\ 

Strømforbruget bliver ikke bedre, det er de mest effektive forstærkere, som du har kigget på. 

Du kunne evt serie forbinde 2 cuboer, og så parallelforbinde 2 cuboer, og så forbinde dem således at du havner på 8 ohm, som tidligere foreslået. Du vil få et mindre strømforbrug, men samtidigt også mindre effekt til højttalerne, så det er en kompromis sag.. :-\ 

​Hvor meget mindre effekt vil det være med den måde du beskriver kontra alle 4 parallelforbundet? Og Hvor meget mindre strømforbrug snakker vi i tal?

275 watt. Det er ikke nok til 4 cuboer.. 

​Det kommer nu stadigvæk til at lyde af en hel masse, man skal ikke undervurdere få watt, det kommer kun til at spille 3dB lavere end hvis de får 150W hver. Dét at du har 4 Cubo15 og ikke 2 giver dig til gengæld 2 eller 3dB gratis så alt i alt tror jeg næsten ikke du vil høre forskel hvis jeg skal være ærlig.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.