Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle konklusion + modstand og sikring

soderberg
 Share

Recommended Posts

Ja så er vi næsten på plads med vores anlæg. Det sidste touch er dog vores solceller. Har fulgt med i det seneste indlæg her på sitet, og tror egentlig jeg blot skal have bekræftelse: Vi har et 12v 75ah forbrugsbatteri, hvor anlægget og mobilladere skal trækkes fra. Dertil vil vi tilføje solceller. Jeg har udset mig disse: - 12v 30w monok solcelle Dertil skal denne laderegulator tilsluttes: - Phocos CML05 laderegulator - Et sidste hurtigt spørgsmål, modstande i boominatoren. Vi har mpt-001 og hp-12w. Skal der modstande i? Har læst der skulle 33 ohm (denne her?). Hvor skal de sidde i så fald? Hvad siger i til det? Vil det kunne fungere? Har derudover læst mig til at jeg skal have nogle 15 A sikringer siddende. Ville sætte en ved +polen tæt på batteri. Passer denne her? På forhånd tak, igen.

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring Hey Soderberg Dont worry - alt godt kommer til den, der venter. Solcellemodulet ser helt fint ud - men jeg tror ikke, du kan få det sendt til Danmark. Det er noget med støtteregler i Tyskland og sådan. Men du kan sagtens finde tilsvarende moduler til nogenlunde samme pris på ebay.de og ebay.co.uk ( se evt. http://www.ebay.de/itm/30W-SOLARPANEL-SOLARMODUL-PHOTOVOLTAIK-SOLARZELLE-MONOKRISTALLIN-ZELLEN-30-WATT-/261014465679?pt=Solaranlagen&hash=item3cc5acac8f - en auktion, men hvis du byder på auktioner løbende kan du være heldig og få det til en god pris. Det var sådan, jeg købte mine paneler...) Laderegulatoren er glimrende. Jeg har en magen til og den har sgu virket som den skulle. 5A er lidt mere end du har brug for, men så har du plads til at opgradere med et ekstra panel til næste år. Dit batteri er latterligt stort til en boominator, men hvis I også skal oplade mobiler o.a. er det sikkert meget praktisk. Det er også rart at have lidt at give af. Mht. modstande kan jeg nok ikke gøre dig klorgere... Sikringen er fin nok. Du kan evt. overveje at bruge fladsikringer, men det er lidt feinschmecekeri. Og de skal so du selv siger mellem plus-polen og ampen. Du skal i sagens natur også være opmærksom på at du skal bruge en sikringsholder - i hvert fald hvis du vil kunne udskifte din sikring uden at skulle lodde på festivalen;-) Håber, det kunne bruges

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring Hej magnus! Jeg ventede også, derfor jeg nøjedes med et "bump", var jo næsten ved at falde ud af forsiden :-) - Super duper med solcenne! - Laderegulatoren, super! Har i mellemtiden fundet mig den her fra Danmark. For mig at se, kan de det samme, men den fra danmark giver mig også et par fejlmeddelser :)? Den tror jeg at jeg hopper på i stedet! - Batteriet er med vilje meget stort, netop af den grund at vi skal have lidt at give af :-). Desuden overvejer vi udvidelse næste år. - Modstande, ærgeligt :-) - Sikring, super! Så skal jeg ihvertfald have en sikringsholder. Vil lige overveje det med fladsikringerne :) Det ville være nemmest bare at bestille sikringer og sikringsholder fra elextra sammen :-) Tak for hjælpen!

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring Den anden laderegulator ser også fin ud. Jeg tror nu, at man kan få noget tilsvarende lidt billigere på ebay (også med fejlmeddelelser), men når den nu kun koster 300 kr. er det begrænset, hvor meget du kan spare. Fladsikringer (eller autosikringer, om man vil) er - elektronisk set - ikke forskellige fra de almindelige runde sikringer, du foreslår. Grunden til at jeg foreslår dem er, at fladsikringer kan monteres direkte på ledningen i vantætte holdere (http://www.thansen.dk/product.asp?c=3855254476&n=1200267217&pn=1223837469), hvorimod de almindelige er beregnet til at lodde fast på printplader, ikke er særligt robuste og også er sårbare overfor fugt mv. Nu ved jeg ikke, hvilken forstærker, du har. Men som regel har selv low-end forstærkere også sikringer indbygget? Bare til overvejelse;-)

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring Du er simpelthen en guttermand :-) Har Muse TA2020 fra jeres shop. Jeg mente at have læst, at sikringen skulle bare sidde ved + polen på batteri (mellem batteri og regulator) for at undgå kortslutning af batteriet. Så det var sådan set bare for at være på den sikre side og ikke stå med et ødelagt batteri/forstærker på ros :-)

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring Fandt en del hjælp på denne tråd:) Men med hensyn til den tidligere nævnte laderegulator http://www.ebay.de/itm/PHOCOS-CML05-Solarladeregler-Solar-Laderegler-/260658913130?pt=Solaranlagen&hash=item3cb07b5f6a#ht_1701wt_698 ... I den port der ses længst ude i billedet til højre, kan man på samme tid have, plus og minus ledninger for to Ta2020 forstærkere, LED lys og evt mobilopladere??? ellers skal det skilles ad og sættes på batteriet, så porten kun har eks LED lys???

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring Or, jeg beder:-D Lyder fornuftigt. Min erfaring er, at der skal en ret voldsom kortslutning til for at ødelægge batteriet (som regel brænder en tynd ledning bare over, hvis den kortslutter), men man kan aldrig være for sikker - og jo, den skal mellem plus og regulator.

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring

[b]

virumflame

[/b]: Fandt en del hjælp på denne tråd:) Men med hensyn til den tidligere nævnte laderegulator

http://www.ebay.de/itm/PHOCOS-CML05-Solarladeregler-Solar-Laderegler-/260658913130?pt=Solaranlagen&hash=item3cb07b5f6a#ht_1701wt_698

… I den port der ses længst ude i billedet til højre, kan man på samme tid have,plus og minus ledninger for to Ta2020 forstærkere, LED lys og evt mobilopladere??? ellers skal det skilles ad og sættes på batteriet, så porten kun har eks LED lys???

Du kan have det meste sat til der (dog skal du lige tjekke manualen til regulatoren, at du ikke sætter større belastning på, end den kan levere..). 'Forbruger'-porten på regulatoren kan egentlig bare ses som en slags forlængelse af batteriets + og - poler. Dog med to forskelle: 1) Regulatoren (i hvert fald hvis det er en ordentlig en) overvåger spændingen på batteriet løbende og dræber selv forbrugen (det værende forstærker, lys mv.), hvis batteriet er så afladet, at det kan tage skade. Det er hensigtsmæssigt, hvis man eks. bruger batteriet til LED-lys, men glemmer at slukke det om natten. 2) Regulatoren kan kun lede en bestemt strøm - størrelsen afhænger af regulatoren. Man kan sige, at der er en 'flaskehals' indbygget i kredsløbet. Det er uhensigtsmæssigt, hvis du som os trækker ret store effekter fra batterierne til basmusik. Hvis strømmen skal igennem regulatoren får forstærkeren kort sagt ikke den mængde energi, den skal bruge i spidsbelastningerne og musikken bliver unødigt grødet. Derfor har vi helt valgt at omgå laderegulatorens forbruger-port i vores setup og tage strøm direkte fra batteriet. Vi bliver dog nødt til at være lidt mere obs. på batterispænding osv. Håber, det gav mening. Det er lidt sent:-)

Reply To: Solcelle konklusion + modstand og sikring

[b]

virumflame

[/b]: hov hvad med flere batterier til porten??? altså hvor batterierne ikke sidder i serie??? Flere batterier i parallelkobling (dvs. Plus til plus, minus til minus) er essentielt bare et større batteri. Så jo, du kan bare koble flere batterier i batteriporten på den måde. Dog skal du være opmærksomme på, at batterierne skal være 'ens' i den forstand at de er af samme type, lige gamle og samme sted i deres ladecyklus.. Ideelt set skal du bruge batterier, der enten er helt nye eller har været koblet sammen i hele deres levetid. Årsagen er, at et slidt batteri hurtigere vil tabe spændingen end et friskt, hvorefter det friske vil begynde at aflade til de slidte med et energitab til følge. Det er det samme princip, der ligger bag det gamle råd om ikke at sætte eet friskt batteri i fjernbetjeningen ved siden af det gamle, hvis man ikke lige har to nye liggende. Idet batterier kan være mere eller mindre slidte er det altså ikke alene nok at de har den samme spænding, når du kobler dem sammen. De skal være 'ens'...

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.