Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor finder man gode amorfe solceller?

Qwak
 Share

Recommended Posts

Hejsa 

Jeg er i gang med et halfinator-projekt til roskilde, og kunne rigtig godt tænke mig at få en solcelle med, så vi ikke skal bekymre os om opladning af batteriet. Halfinatoren kommer til at køre med en maxamp20 som efter sigenede har et maxforbrug på 5W. Batteriet er ikke købt endnu, men umiddelbart ender vi nok på et billigt blybatteri på 7,2Ah. Det giver, hvis jeg har forstået rigtigt, 0.8*7.2Ah*12V = 69.12Wh, svarende til 69.12Wh/5W = ~13.8h, altså spil i næsten 14 timer på fuld volumen. Det kommer jo næppe til at holde hele festivalen! 

Jeg har derfor indledt en jagt på et amorft modul omkring de 10W (jeg tænker at det er smertegrænsen hvis vi skal holde os kørende, evt med en mobil siddende til samtidig), og tænker at der sikkert er nogen herinde der vil supplere med et link eller to :)

Selv har jeg ikke kunnet finde andet end

http://www.kerychip.dk/amorf-solcellemodul-mr-asp-10w-24v-med-sort-ramme.html

og

http://www.conradelektronik.dk/Tyndfilms-solcellemodul-10-Wp-17.5-V.htm?websale8=conrad-dk&pi=110700&ci=SHOP_AREA_260542_0509082

Begge synes jeg virker overpriced (~400kr) når man fx i tyskland kan få fx dette for omkring 130kr (shipper ikke til DK, men gratis til DE)

http://www.ebay.de/itm/10-Watt-Solarmodul-faltbar-Dunnschicht-12V-Solarpanel-Solarzelle-10W-12V-/381268811274?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item58c5645e0a 

Må man som dansker bare acceptere at vi ikke kan få billige amorfe solceller eller er det mig der ikke kan finde dem?

Tak på forhånd :) 

PS: Med halfinatorens størrelse virker det urealistisk at finde nogen der passer ovenpå og leverer 10W. Det nærmeste dimensionerne jeg har kunne finde er

http://www.conradelektronik.dk/Tyndfilms-solcellemodul-6-Wp-17.5-V.htm?websale8=conrad-dk&pi=110492&ci=SHOP_AREA_260542_0509082

som kun, på papiret, leverer 6W. Derfor vil eksterne være acceptabelt, især hvis de som de tyske er sammenklappelige ;) 

Hey Qwak!

Stærkt valg med en solcelle, det kan varmt anbefales, når man skal på festival! Selv har jeg haft 10w solcellen fra Conrad Elektronik, som du linker til, og den virker fint og leverede fint med strøm til sidste år på Roskilde. Men der havde jeg brugt solcellen med en boominator, så der passede solcellens dimensioner meget bedre med anlægget (hvilket jo er rart for ens OCD).

Men i princippet så synes jeg ikke, at det er vigtigt, at solcellens dimensioner passer til anlægget, når man alligevel har en camp, hvor man har anlægget det meste af tiden. Sidste år havde vi nemlig sat et SpeakOn til solcellen, så vi kunne placere solcellen og selve anlægget seperat fra hinanden i campen. På den måde kunne vi altid nemmere finde en nice spot i solen i campen og samtidig vinkle solcellen mod solen for at optimere outputtet. Så lad være med at tænk på dimensionerne, men tænk på at få så meget strøm som muligt og hold dig til 10w solcellen!

Men ja, solceller er dyrer! Og så snart du kommer uden for Skandinavien, så er det meste elektronik også betydeligt billigere, hvilket jo ofte er frustrerende, når det er her vi bor. Solcellen fra Ebey ser jo ganske fornuftig ud, men jeg kender intet til kvaliteten eller leverandøren af solcellen.. Det gør jeg med de andre solceller. Så det er jo en risiko man kan tage, som man altid gør, når man køber ting fra udlandet :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.