Jump to content
Festivalanlæg dk

Jeg synes min Boominator løber meget hurtigt tør for batteri

KHesse
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

I går havde jeg min Boominator med ude på sin jomfrurejse på Øl-løbet fra Snekkersten, og jeg må sgu sige jer var imponeret. De eneste andre som spillede markant højere var nogle gutter som havde bygget et anlæg oven på en trailer, så jeg var rimelig tilfreds med min Boominator og trillebør. Men jeg synes dog spændingen på batteriet faldt lige lovlig hurtigt i løbet af dagen. Jeg havde ladet batteriet op over natten, og da jeg testede det med mit voltmeter lige efter jeg tog det af opladeren målte den 13.99V. Da vi startede tog jeg endnu en test, denne gang på 13.4V, hvor jeg tænker at de 0.5V er en slags ekstra-charge som laderen giver batteriet, men som hurtigt forsvinder. Fair nok.

Men på de 4 timer vi havde anlægget kørende på fuld skrald faldt mit batteri fra 13.4V til 11.6V når musikken kørte, og 11.9 når der ikke blev spillet noget. Da MaxAmp's forbrug ellers kun burde være omkring 5W, burde mit 7.2Ah batteri jo kunne levere 7.2*12*0.8=69.12W, eller lige knap 14 timer, i teorien. Jeg er med på det er et best-case scenario, men det undrer mig dog stadigvæk at den faldt så hurtigt.

Hvad tænker I grunden til det kan være? Mit voltmeter er tilsluttet en switch og blev kun tændt i ny og næ, så jeg tror ikke tabet opstår der. Derudover har jeg en laderegulator installeret i Boominatoren, til når mit solpanel endelig ankommer. Men det virker nu vildt at den skulle kunne trække batteriet ned fra 14 timers spilletid, til 4-5 timer...

De 11.9V når der ikke spillede noget svarer nok til lidt over 12V hvilespændning, dvs. hvis alt blev frakoblet og det fik lov at stå 10-15 minutter. Dvs. at under halvdelen af batteriets brugbare kapacitet var brugt. Jeg vil skyde på ca. 40%.

Det er selvfølgelig stadig over det anslåede forbrug men det kan skyldes flere ting. Musikken kan være med højere end standard crest factor (afstand mellem middelværdi og spidsværdi) eller du har en anden opfattelse af hvad der er "acceptabel forvrængning" end jeg har.

Edited by Saturnus

Okay Saturnus, jeg takker, men kan jeg få dig til at uddybe? :) Jeg er med på det med hvilkespænding, men skal jeg forstå det sådan at de 13.5-12V udgør 40% af den brugbare kapacitet, og at 12V-11.5V udgør de sidste 60%? Siden reglen er at man skal frakoble batteriet når det kommer under 11.5V?

Og apropos "acceptabel forvrængning", så var den sgu lidt på den forkerte side af hvad jeg selv bryder mig om, men jeg havde overladt musikkontrollen til en ven som spillede på 100% fra sin iPhone. Personligt ville jeg have holdt den på 80% eller derunder, men det er jo så også min egen skyld at jeg ikke gør mine venner opmærksom på det ;)

10.5V hvilespændning er mindstespændningen. Der har batteriet mindre end 20% kapacitet tilbage og den brugbare kapacitet til vores formål er opbrugt da de ikke længere kan levere nok strøm til at bassen ikke bliver dårlig.

Husk dog at selvom de ser ens ud og alle er blybatterier så har de forskellige versioner, Gel cell, AGM, SLA, osv forskellige afladningskurver og forskellige producenter har også mindre variationer som også afspejles heri.

Jeg vil dog selv anbefale at man oplader når batteriet er mellem 11V og 10.5V for at være på den sikre side.

Jeg skal huske at sige at grunden til at et blybatteri som ellers har en tilnærmelsesværdigt lineær afladningskurve tilsyneladende har mere kapacitet jo lavere spændningen er, hænger sammen med at strømforbruget rent faktisk falder en anelse.Hvis vi ellers antager ens forhold trækker forstærkeren 345mA ved 13V, 320mA ved 12V og 295mA ved 11V da den maksimale udgangseffekt falder med batterispændningen (dette er ca.-tal for at demonstere princippet).

Edited by Saturnus

Ahh, det giver god mening, tak for det! Grunden til de 11.5V kommer nok fra at jeg har set AccuSafe V3.5 modulet som AccuSafe sælger, og som slår fra allerede ved 11.5V... Men så fik jeg jo opklaret det, mange tak Saturnus ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.