Jump to content
Festivalanlæg dk

batteritid??

bulder07
 Share

Recommended Posts

Hjælp !!
Hey alle!!
Mit problem er at jeg ikke kan få udregnet min batteris levetid! Mon der er nogle der kan udregne det for mig??
Min højtalere er "Cerwin Vega HP 215"

Type: gulvhøjttaler
Vedvarende belastning: 250 watt
To vejs gulvstående højttaler med tre enheder
1" diskanthorn
2 x 15" basenheder
Max belastning: 500 watt
Impedans: 8 ohm
Frekvensområde +-3dB: 30-20.000 Hz
Følsomhed: 103 dB
Mål: 107/45/38 cm.

Forstærker er http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-576469469

Specifikationer:
Maximum Output Power 4 x 200 W (4 O)
4 x 300 W (2 O)
2 x 600 W (4 O parallelforbindelse) .

Continuous power output (RMS) 4 x 100 W (20 Hz - 20 kHz) 4 x 150 W (1 kHz / 2 O)
4 x 125 W (1 kHz / 1 O)
2 x 300 W (1 kHz / 4 O parallelforbindelse)
2 x 250 W (1 kHz / 2 O parallelforbindelse) .

Frequency response 10 - 50,000 Hz .
Distortion < 0.05 % .
S/N ratio > 95 dB .
LPF 40 - 500 Hz (-12 dB/oct) .
HPF 40 - 500 Hz (-12 dB/oct) .
RCA terminals Ja .
Speaker Terminals Block-type .
Speaker line input sensor Aktiveringssensor .
Input level control RCA (0.2V - 6.5V)
SP (0.8V - 16V) .
Max. current consumption (A/4O) 33.5 A .
Chassis size (W x H x D) 265 x 60 x 200 mm .
Unit weight 2,6 kg

Batterier

der har jeg et 196 ah forbrugsbatteri.

Har også installeret et solcelle panel på 230 w

Mon jeg har batteri nok til Roskilde ?

Tak på forhånd

Hey Bulder!

Velkommen til forummet!

For at udregne batterilevetiden på dit anlæg, så er der heldigvis ikke nogen af os, der behøver at bruge hovedet særligt meget. Der er nemlig folk her på forummet, der har tænkt for os. ;) Derfor er vi så heldige at have et simpelt excel-ark, hvor vi bare kan lægge specifikationerne fra vores forstærkere, batterier og solceller, og så får vi et resultat med batterilevetiden. Excel-arket er lavet af Viktor og er at downloade bl.a. her http://www.festivalanlaeg.dk/topic/2021-downloadbatteritidsberegner/#comment-19935

Men ellers kan man naturligvis også regne det ud selv, hvis man gerne vil det. Hvis ikke jeg tager helt fejl, så gøres det ved at omregne batteriets antal ampere-timer til watt-timer, og dele antal watt-timer med forstærkerens brug i watt. F.eks: 196 (ah)*12 (v)*0,8 (afladningsprocent)= 1881,6 Wh. Pioneeren bruger vidst omkring 50 w normalt, hvis ikke jeg tager meget fejl. Altså giver batteriet en levetid på 1881,6 (Wh)/50 (W)= 37,6 timer. 

Med solcellen du naturligvis bare regne med antal ampere-timer, som solcellen kan producerer pr. dag, altså bare regne omvendt i forhold til ovenstående. Husk at hvis solcellen har opgivet et output på 230 W, så er det under optimale forhold. I Danmark (hvis vejret er rigtigt godt), så vil den måske give 70-80 watt. 

Ret mig hvis jeg tager fejl i noget :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.