Jump to content
Festivalanlæg dk

strømforbrug formel

Frederik-Hagelund
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt på google i et stykke tid og har ikke rigtig kunne finde det jeg leder efter. Jeg er i tvivl om hvordan jeg regner strømforbruget ud. Altså hvor lang tid mine højtalere, forstærker og LED lys kan holde på batterierne. Er der nogle der har en formel på dette? Setup'et består af 1x TK2050 2x http://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_s1520.htm 3x 70ah batterier evt. noget LED, som ikke er købt endnu

Reply To: strømforbrug formel Det er egentligt meget enkelt - i hvert fald med batterierne ! Hvis det er forbrugsbatterier så har du ca. 80% før at strømstyrken falder :) Og er det 70 AH og 12 v så har du (70*12)'0.8 = 672 Watt pr batteri! Derfra udregner du så bare hvor mange watt dine LED og din forstærker bruger ;)

• 2 weeks later...

Reply To: strømforbrug formel

[b]

Niclas

[/b]: Som jeg kan forstå ud fra ovenstående vil mit batteri på 85 ah have 612 watt til rådighed. Jeg har købt denne forstærker:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6931392919&n=1200266496&pn=-1165190864

Ud fra de oplysninger der er opgivet på Thansens hjemmeside, hvor længe vil batteriet så holde?

Af erfaring vil jeg sige at det nok holder max en eftermiddag på fuld skrald - hvis du er heldig :)

[b]

Phaedras

[/b]: Af erfaring vil jeg sige at det nok holder max en eftermiddag på fuld skrald – hvis du er heldig

icon_smile.gif
Det er desværre en overdrivelse. Kigger man i manualen som er linket på siden står der at det er en 4x160Wrms i 4 ohm klasse A/B forstærker. Dvs. vi kan regne forbruget relativt nøjagtigt ud. Det bliver ca. 190W ved fuld skrald, så batteriet vil vare omkring en 3-3.5 time, så en halv eftermiddag cirka.

[b]

Saturnus

[/b]: Det er desværre en overdrivelse. Kigger man i manualen som er linket på siden står der at det er en 4x160Wrms i 4 ohm klasse A/B forstærker. Dvs. vi kan regne forbruget relativt nøjagtigt ud. Det bliver ca. 190W ved fuld skrald, så batteriet vil vare omkring en 3-3.5 time, så en halv eftermiddag cirka.

Jeg takker for svarene :) Jeg er meget ny i anlægsbyggerifaget, så nogle af tingene skal jeg lige forstå. Hvordan regner du forbruget ud? Når forstærkeren er en 4-kanals forstærker med 160 w hver, bruger forstærkeren så 4*160 w = 640 watt?

Reply To: strømforbrug formel Lige for at udrede en almindelig misforståelse: watt er en enhed for effekt (hvor hurtigt energi bruges), watttimer (wh) er en enhed for energi (i hvor mange timer kan man bruge 1 watt / hvor mange watt kan man bruge på en time). Det giver altså ingen mening at sige, at et batteri 'indeholder 672 watt' Derfor: 12 volt x 85 ah = 1020 vah = 1020 wh 1020 wh x 80% = 816 wh Et batteri på 12 volt og 85 ah kan altså levere 1 watt i 816 timer (eller 81,6 watt i 10 timer), før det er 80% afladet. Bemærk i øvrigt, at de fleste batterier kommer med mærkerne C5: xx ah, C20: yy ah. Det betyder, at hvis batteriet aflades over 5 timer, vil det levere xx amperetimer, hvorimod det vil levere yy amperetimer, hvis det aflades over 20 timer. Yy er større end xx, fordi batterier ikke kan aflades ligeså 'effektivt', hvis de skal aflades hurtigere. Nu til spørgsmålet: Hvis et batteri på 85 ah kan levere ca. 816 wh, hvor længe kan det så drive en forstærker? Svaret er: Det kommer an på, hvor højt, du spiller, hvilken type musik, du spiller og hvilke højttalere, du bruger. Saturnus kan sikkert komme med en formeludregning (jeg er ikke så god til de formler). Mit umiddelbare bud (baseret på erfaring med en lignende autoforstærker) er, at den type forstærker bruger i omegnen af 100 watt på fuld skrald. Watt rms. er lidt et pseudo-mål, der bare indikere, hvilken effekt forstærkeren kan levere i højttalerene i spidsbelastningerne. Det kan ikke rigtigt bruges som et mål for samlet strømforbrug. Det giver dig ca. 6 timer på fuld skrald på en opladning - men mit bedste råd er nok at prøve skidtet af, før du tager på Roskilde, så du har en anelse om det. Du kan evt udskifte højttaleren med en lignende modstand, så du ikke behøver have anlægget stående og larme i 6 timer... Til slut: Du kan overveje at sætte en kondensator mellem batteri og forstærker. Det sikrer, at forstærkeren kan trække den spænding, den skal bruge i spidsbelastningerne og forbedrer derved lydkvaliteten når du spiller højt...

[b]

Niclas

[/b]: Jeg takker for svarene

icon_smile.gif

Jeg er meget ny i anlægsbyggerifaget, så nogle af tingene skal jeg lige forstå. Hvordan regner du forbruget ud? Når forstærkeren er en 4-kanals forstærker med 160 w hver, bruger forstærkeren så 4*160 w = 640 watt?

Nej, det er udgangseffekten ved testsignaller. Det siger intet om forbruget. Det er klasse A/B forstærker. De har en gennemsnitlig effektivitet på omkring 45%. Da vi ved at udgangseffekten er højere end de max 15W der kan opnåes ved 12V må der sidde en DC-DC konverter i. Disse har typisk en effektivitet på 75% ved lave belastninger som for eksempel musik. Musik er ikke testsignaller men har et gennemsnitniveau der ligger omkring 10 gange lavere end en testsinussignal. Så har du de ting der skal til for at beregne strømforbruget. Altså 4 * 160 / 0,45 / 0,75 * 0,10 = ca. 190W Dit batteri er på 85Ah. Jeg formoder det er et forbrugsbatteri så det kan aflades ca. 80% Altså har du 85 * 12 * 0,80 = 816Wh til rådighed Da vi hurtigt kan se at 816 / 190 er mindre end 5, som i mindre end 5 timers fuld afladningstid ved vi at batterier kun kan klare et mindre træk til fuld effekt så vi anslår at mindst 20% af kapacitten går tabt bare fordi du brænder meget energi af hurtigt. Så i alt 816Wh / 190W * 0,80 = ca 3.4 timer Simpelt, ik´?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.