Jump to content
Festivalanlæg dk

Cerwin vega d 5-E til roskilde

jackson
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vores camp står med planer om at bygge et anlæg til årets roskilde festival. Vores oprindelige plan var, at købe en PA højttaler i type med Behringer 212xl. Så opdagede jeg, at jeg har et par gamle Cerwin Vega D-5E højttalere. De spiller fint nok og forholdsvist højt indendøre - med en normal forstærker.

Vil disse højttalere kunne bruges til noget i et roskilde-setup? Eller skal vi ud og investere i nye højttalere?

Planen er evt. at bruge en pioneer gmd-8604. 

Specifikationerne kan findes her: http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=100203. Linket henviser til specs for CW D-5, men jeg går ud fra, at det er de samme specifikationer som CW D-5E, da E'et blot står for European.

De vil være meget fine :) så skal du vare have en effektiv forstærker og et batteri, og så er du nærmest kørende

​Ok. Hvad med en pioneer gmd-8604 som forstærker? Er det rigtig forstået at Pioneer'en trækker 150 watt pr. kanal i 8 ohm, hvis den brokobles? Det passer altså lige akkurat med højttalernes maksimum power.

Specifikationen siger 32hz-20khz. Hmmm... nu kender jeg de CW højtalerne og de 32hz må vist være omkring -20dB inklusiv room gain.

​Hvad mener du med det? :)

​Hvad mener du med det? :)

​Han mener, at I ikke skal forvente at få noget sub bass output overhovedet ;) Hvordan højttalerne er fra 50 Hz til 110 Hz, det skal jeg ikke kunne svare på, men altså. Du skal ikke forvente næveslag i nyren af bassen, tror jeg, at Saturnus prøver at sige :) 

• 2 weeks later...

Okay. 

Vi er kommet frem til at vi har 2 muligheder, der begge rammer vores budget meget godt.

1. 2 Cerwin Vega D-5 med én cubo15 og en Pioneer gmd8604 som forstærker.

elller

2. 2 behringer 212xl med en pioneer gmd8604.

Giver det mening blot at have én cubo i første forslag?
Spørgsmålet er hvilken mulighed vi skal vælge.

Ps. jeg er godt klar over at i ikke har hørt CV'erne, men kan sige at de ikke spiller fremragende (derfor jeg overvejer om to nye behringer vil spille bedre). Det optimale ville være behringer og cubo, men det er desværre lidt for dyrt.

Så er det fordi nogen har mishandlet D5E'erne. De lyder ganske frem(b)ragende :) 

Jeg ville gå med løsningen med en cubo15 brokoblet på kanal 3+4 på gm-d8604'eren og så have de to CV'er på kanal 1 og 2. Efter festivalen sælger i CV'erne som i selvfølgelig har passet på og så er der råd til nogle større PA toppe til næste år :)

Så er det fordi nogen har mishandlet D5E'erne. De lyder ganske frem(b)ragende :) 

Jeg ville gå med løsningen med en cubo15 brokoblet på kanal 3+4 på gm-d8604'eren og så have de to CV'er på kanal 1 og 2. Efter festivalen sælger i CV'erne som i selvfølgelig har passet på og så er der råd til nogle større PA toppe til næste år :)

​Tak for svaret! :)

Ville det være muligt at køre de to højttalere og en cubo15 på en forstærker med chip TK2050? Eller en anden forstærker der er mere energibesparende.

Og er det rigtig forstået at en forstærker der yder output til 8 ohms højttalere bruger ca. halvt så meget strøm som til 4 ohm højttalere?

Edited by jackson

Ja det er nogenlunde korrekt, Saturnus har faktisk lige beskrevet det i en anden tråd herinde, men som tommelfingerregel ja.

Og ja du kan sagtens drive dem med en tk250 så skal det bare være en fire-kanals udgave og så lader du blot være med at bruge den sidste kanal. Men det bliver ikke specielt meget mere strømbesparende og så skal du køre 24V istedet for 12V. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.