Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til en rookie !

asger96
 Share

Recommended Posts

Hej !

Jeg har desværre påtaget mig den opgave at stå for dette års Roskilde-lyd-projekt, og det er ikke noget jeg har prøvet før. Jeg har forestillet mig jeg ville bygget sådanne to højtalere: http://www.hififorfolket.dk/node/14 og smide et par af disse højtalerenheder i : http://www.disconetto.dk/shop/8-fuldtonehoejttaler-spm-200x-24581p.html . Jeg ved ikke noget om lyd eller noget, men jeg har valgt disse højtalere da jeg tænkte at de havde en følsomhed på 94 dB, hvilket jo er relativt højt så vidt jeg har læst mig til, og så tænker jeg at hvis højtalerne bliver større end de her 8 tommer bliver de svært at lave noget, uden at jeg bliver nødt til at have et hav af forskellige højtalere før det kommer til at lyde godt. Som forstærker havde jeg en TA-2020 i tankerne, da jeg har læst mig til at den skulle være rimelig effektiv hvad angår at spare på strømmen uden at gå væsenligt ned på kvalitet, samtidig med den er rimelig billig.

Så kommer jeg så til nogle konkrete spørgsmål:

Er det en god ide at smide de højtalere jeg havde kig på i det voigt-horn?

Er det nok kun at have to højtalere med disse to 8" højtalere, eller er det nødvendigt også at have en diskant, hvis det ikke er nok med de to 8", ville man så også kunne gå ned i tommer for i stedet for at investere i en diskant?

Jeg havde lidt overvejet at lave noget med en diskant også, men det ville jo kræve en forstærker der havde flere udgange, ville det ikke? - TA-2020 har jo kun til 2 højtalere, eller er der noget jeg har misforstået?

Som i nok kan se er jeg rimelig meget på bar bund, og som i også kan høre på de foreslag jeg har til enheder og forstærker ligger budgettet ikke særligt højt, helst ikke meget over 1500 i alt.

Håber på noget hjælp til en mand i nød.

Mvh Asger

Ideen er egentlig fint nok. Det er også et ganske fint begynder projekt. Vil nok sig at i skal bruge en maxamp i stedet for jeres ta2020. I kan også altid købe nogle pa højtalere på dba også slutte til en maxamp. Kig efter nogle med høj følsomhed

Hej Asger.

Jeg vil forslaa dig at bygge en halfinator. Dette er et gennemtestet design som mange her har god erfaring med og kan bygges for lidt mere end 1500kr.

Du skal bruge:

2 x P.Audio HP 10W basenheder

2 x MPT-001 eller MPT-005 piezo diskanter 

2 x 47Ohm modstande.

En forstaerker, evt. TA2024 eller Maxamp20.

Batteri.

Trae, skruer, lim, knapper evt. voltmeter.

Du kan finde mange byggetraade omkring Halfinator herinde, med gode raad og det hele :D

Edited by Cowfoot1

Okay, tak skal du have, for jeg synes nemlig den så lidt lille ud, så jeg ville da godt nok have været øv hvis jeg havde overset at den skulle være ganget med 1,5 på alle længder !

​Ville godt nok være dårlig stil at uploade sketchup-filer i andet end 1:1 størrelsesforhold :P 

Den er god nok, som du har downloadet. Men du kan jo justere størrelsen på elektronik-rummet :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.