Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til 4 stk HP10W

Emilhobolt
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg byggede sidste år mit første Roskildeanlæg. Jeg købte følgende setup:

4 stk HP10W woofere
4 stk MPT-001 tweetere
Solceller (2 plader og en phocos regulator)

Som jeg kan forstå det er det et rimelig godt (og vel også eftertragtet) setup, som gerne skulle kunne sparke røv. 

MIT PROBLEM: Sidste år havde jeg både en lepai lp2020 og maxamp20 forstærker på den, men de brændte begge sammen. Jeg vil gerne have en forstærker der kan klare at udnytte mine HP10W fuldt ud. Jeg har et lastbilbatteri og 4 bilbatterier, så at den tager en smule strøm er okay. Hvad vil i anbefale?

Kabinettet er hjemmebygget og jeg tror ikke det er helt perfekt. Der er vedlagt et par billeder. I må gerne komme med kritik af det.

IMG_0037.JPG

IMG_0038.JPG

Jeg ville også bide i det sure æble og bygge det forfra, og så bygge en boominator. Der er virkelig smæk på sådan em. 

Angående forstærker, har du så tjekket, at der ikke er en ledning, der kortslutter et sted. Det kunne jeg godt forestille mig, for en forstærker brænder ikke bare sådan sammen, og da slet ikke en maxamp20, som har masser af sikkerhedssystemer.

Okay, jeg har lyttet til jer.

Har taget alle elementerne ud af kabinettet. Jeg kan vel godt bruge den yderste del af kabinettet? Den er der jo ikke noget galt med.

Og hvad er det så i siger der mangler? En port, kan nogle forklare hvad det er?

Hvor kan jeg finde en guide til at bygge mig en boominator?

Og sikringer, nej det har jeg ikke :( Og jeg vil gerne vide, hvordan man ser om en ledning er kortsluttet...

IMG_0043.jpg

Ja, i princippet burde den yderste del af dit kabinet være good, hvor langt er det? For det skal have de rigtige dimensioner for at kunne kaldes en boominator (30x90cm). Når det kommer til planer, kan du enten downloade sketchup filen her på siden, eller også har Canopysound vistnok lige nu et tilbud hvor alle købte produkter også giver adgang til deres Boominator guide. @viktor, er det korrekt husket?

Porten er en Bas-reflex port, som bruger højtalernes bevægelse bagud til at øge de høje frekvenser. I en helt lukket kasse skubber du bare luften rundt inde i kassen, men med en port bliver den tvunget ud gennem et hul af en vis størrelse. Hvis ellers gjort ordentligt får du bedre bas ud af det, helt gratis! (Og så vejer den endda lidt mindre ;) )

​Det er det ;) 

​Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig. Alle boominators jeg har set benytter maxamp20. Og de kan altså spille igennem. 
Hvordan kan så lillebitte en forstærker spille 400 watt højtalere op? Har den ikke kun 30w output?

Men altså, hvisjeg smider en ordre på en maxamp (til den 10.) får jeg også en guide med?

​Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig. Alle boominators jeg har set benytter maxamp20. Og de kan altså spille igennem. Hvordan kan så lillebitte en forstærker spille 400 watt højtalere op? Har den ikke kun 30w output?

Men altså, hvisjeg smider en ordre på en maxamp (til den 10.) får jeg også en guide med?

Fordi det er fuldstændig ligegyldigt med de opgivne watt. De fortæller blot, hvornår højttaleren brænder sammen pga. for meget varmeudvikling :) 

Det vigtigste er, at de har en god følsomhed. Jeg har f.eks. lige bygget en boominator mini med en Maxamp20, og jeg skal da lige love for at der er smæk på, så dens storebror kan virkelig spille så højt, at du ikke kan stå ved siden af den, fordi det gør ondt, og alt det fra maxamp som leverer 2*20 watt ;) 

Hvis du ikke har haft nogen sikringer i, er det sikkert derfor dine forstærkere er brændt sammen hvis noget var sat forkert til i en brandert. Dog mindes jeg at huske at maxamp er sikret mod omvendt polaritet, kan nogen bekræfte det? 

​It is :ph34r:

• Short-circuit protection on speaker output 
  • - Reverse polarity protection on the power input 
  • - Temperature protection

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.