Jump to content
Festivalanlæg dk

Spørgsmål vedr. Solcelle fra en Rookie

jannismh
 Share

Recommended Posts

Hej Alle, 

Vi har købt et 260W solpanel og dertil en 20A tracer (Tracer 2215BN) fra ali. Se link nedenfor. 

For det første ville jeg høre ad, om der er nogen der har erfaring med denne regulator? Og hvad præcist den viser - altså jeg er med på den viser forbrug i Amp men hvorfor viser den både Amp under batteriet og under solcellen? :P 

Mit andet spørgsmål går ud på, at regulatoren siger "Load Curcuit" og derefter ikke vil levere strøm til forbrug. Er der nogle der kan forklare mig, hvorfor den siger dette og hvad det betyder?

Det sidste er et spørgsmål vedr. vores opladning - altså vi har pt. 4 210Ah lastbilbatterier. Vores regulator lader på en god dag med ca 15A. Men batteri logoet på laderegulatoren siger ofte allerede efter to timer, at batteriet er opladet. Hvis man dog tilslutter det lidt senere igen, viser den f.eks. at det kun er halvt opladet?

Så hvordan kan jeg teste hvor opladet batteriet er? Og regne ud hvor lang tid vi skal lade det op før vi skal skifte batteri? 

Tak for jeres hjælp på forhånd. Håber nogle kan svare på alle mine spørgsmål 

Hilsen Jannis

Jeg kender ikke denne regulator, men jeg kan forestille mig at den er som andre regulatorer. Den viser nok Amp under batteri for at vise hvor stort et "load" der er på batteriet, altså hvor mange ampere der bliver trukket fra batteriet. Og under solcellen er det nok hvor mange ampere solcellen lader mig. Så hvis din solcelle har et højere amp tal end batteriet har du en positiv opladning, altså får du mere strøm end du bruger.

På de fleste regulatorer er der en pære som siger "Load". Når den lyser har batteriet nok strøm til at levere load til dine tilsluttede ting. hvis load ikke lyser, skal batteriet oplades mere. Du kan læse i manualen eller på hjemmesiden hvor du købte den præcis hvornår regulatoren slukker for load. 

kan forestille mig, at regulatoren har 3 pærer til at indikere hvor meget strøm der er tilbage på batteriet. Kan også forestille mig, at regulatoren tænder for den sidste pære når batteriet er over 66% opladt. Når du så tilslutter igen lidt senere kan det måske være at den er nede på 65%, og så lyser den sidste pære ikke.

Håber det hjälp :) 

• 1 month later...

Der står 12/24 volt på den type laderegulator så vidt jeg kunne se. AMen en 260 watt solcelle har ofte et volt output på 50/60 volt belastet/ubelastet. Laderegulatoren nødlukker muligvis load udgangen fordi systemet for overspænding, det er muligvis også derfor den alt for tidligt viser fuldtladet fordi voltene kommer for højt op. Du bør nok undersøge om solcelle og voltregulator passer sammen til et 12 volt system. Måske kan du rette lidt op på det ved at sætte to 12 volt batterier i serie og køre systemet som 24 volt. Det er selvfølgeligt ikke optimalt, men i mangel af bedre. Det forudsætter at du har to stort set ens 12 volt batterier med samme karateristik (alder status).

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.