Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til en PAb-12xc-højtaler

Dresss
 Share

Recommended Posts

Hej herinde på forummet.

Lad mig starte med at sige, at jeg er meget nybegynder hvad angår festivals-anlægs-byggelse, og håber i vil bære over med mig og komme med nogle gode svar :)

Vi har i vores camp haft bygget et anlæg med bil-højtalere samt sub, men vi har aldrig kunne få det til at spille højt uden det går ud (batterimangel regner vi med).

I år har vi anskaffet os en PAb-12xc-højtaler (360W (max), 180W (RMS), 8 ohm, SPL (1W / 1m) 97 dB)

Så vores setup ser således ud pt.:

1 X PAb-12xc
1 X Earthquake Sound T2000W/4 forstærker (http://www.earthquakesound.eu/home-audio/discontinued-products/t-2000w-4.aspx)
1 X bilradio med indgang til USB, SD-kort samt AUX
1 X 130W solcellepanel + controller
1 X bilbatteri (45 Ah)

Jeg har læst flere steder herinde, at klasse A/B forstærkere (som den vi har) bruger for meget strøm.
Vi har dog et stramt budget, så jeg ville høre nogle af jer kloge hoveder, om i kan regne ud hvor lang tid et bilbatteri vil kunne holde gang i vores anlæg (givet at der i værste tilfælde ikke er noget sol).
Hvis spilletiden er helt i bund, hvilken forstærker vil i anbefale til dette setup, og hvor længe vil et bilbatteri kunne holde med sådan en ny klasse D forstærker.

På forhånd mange gange tak for svarene!

Hej Dresss og velkommen til!

Du har fat i den lange ende, når du siger, at jeres forstærker bruger alt alt for meget strøm.. Det gør den nemlig, desværre.. Med rigtigt lækkert festivalvejr (altså meget sol til solcellen), så ville jeres setup kunne spille i måske 10-12 timer.. 

Men hvilken forstærker jeg anbefaler som alternativ er svært at sige. Det handler både meget om, hvad jeres budget og behov er? 

Umiddelbart tænker jeg, at det er synd at I kun har en enkel højtaler i stedet for stereo. Så bedste forstærkerløsning er enten en 1-kanals forstærker eller noget som kan brokobles! 

Tak for det hurtige svar :)

10-12 timer med sol er jo ikke det vilde, så en ny forstærker vil jo være optimalt! 

Jeg har bare igen anelse om hvilken forstærker der er go nok til at spille sådan en højtaler op. 

Vores behov er nok ikke de vilde. Vi vil bare gerne kunne spille vores egen lille 8-9 mands Camp op. Ik nogen vilde fester for mange camps på en gang. Grunden til kun at have en enkelt højtaler er, at vi kunne få den ret billigt og at vi ikke har råd til et "fuldt" sterio-anlæg i år. Men så kan vi evt. Udbygge næste år :)

vores budget holder bedst til, at vi holder os under 1000kr for forstærkeren. Men ingen af os har forstand på dem, så eksempler på hvilke forstærkere der vil fungere godt til vores setup vil være fantastisk! 

Og hvor meget vil anlægget kunne spille med en ny digital forstærker?

Vi så denne på dba:

http://m.dba.dk/power-acoustik-rz4-2000d/id-1015993128/

eller er det et over-kill??

Kan se at en maxamp 20 kan levere 22,5W RMS. Men vores højtaler kan jo klare 180W RMS? Er det bare mig der ikke forstår det? For hvordan kan en maxamp 20 være god nok/stor nok til at kunne drive en sådan højtaler?

Hvis den er god nok, er der så stadig mulighed for at have bilradioen kørende på på samme tid? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.