Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til en PAb-12xc-højtaler

Dresss
 Share

Recommended Posts

Hej herinde på forummet.

Lad mig starte med at sige, at jeg er meget nybegynder hvad angår festivals-anlægs-byggelse, og håber i vil bære over med mig og komme med nogle gode svar :)

Vi har i vores camp haft bygget et anlæg med bil-højtalere samt sub, men vi har aldrig kunne få det til at spille højt uden det går ud (batterimangel regner vi med).

I år har vi anskaffet os en PAb-12xc-højtaler (360W (max), 180W (RMS), 8 ohm, SPL (1W / 1m) 97 dB)

Så vores setup ser således ud pt.:

1 X PAb-12xc
1 X Earthquake Sound T2000W/4 forstærker (http://www.earthquakesound.eu/home-audio/discontinued-products/t-2000w-4.aspx)
1 X bilradio med indgang til USB, SD-kort samt AUX
1 X 130W solcellepanel + controller
1 X bilbatteri (45 Ah)

Jeg har læst flere steder herinde, at klasse A/B forstærkere (som den vi har) bruger for meget strøm.
Vi har dog et stramt budget, så jeg ville høre nogle af jer kloge hoveder, om i kan regne ud hvor lang tid et bilbatteri vil kunne holde gang i vores anlæg (givet at der i værste tilfælde ikke er noget sol).
Hvis spilletiden er helt i bund, hvilken forstærker vil i anbefale til dette setup, og hvor længe vil et bilbatteri kunne holde med sådan en ny klasse D forstærker.

På forhånd mange gange tak for svarene!

Hej Dresss og velkommen til!

Du har fat i den lange ende, når du siger, at jeres forstærker bruger alt alt for meget strøm.. Det gør den nemlig, desværre.. Med rigtigt lækkert festivalvejr (altså meget sol til solcellen), så ville jeres setup kunne spille i måske 10-12 timer.. 

Men hvilken forstærker jeg anbefaler som alternativ er svært at sige. Det handler både meget om, hvad jeres budget og behov er? 

Umiddelbart tænker jeg, at det er synd at I kun har en enkel højtaler i stedet for stereo. Så bedste forstærkerløsning er enten en 1-kanals forstærker eller noget som kan brokobles! 

Tak for det hurtige svar :)