Jump to content
Festivalanlæg dk

GM-D8604 bedre som 2.0 end som 2.1?

Harald Lander
 Share

Recommended Posts

Kort:
Mit spørgsmål er: hvor meget mindre vil toppene yde, hvis man tilslutter dem som forneden VS. hvis man tilslutter dem brokoblet til hver én 'dobbel'-kanal

Udførligt:
Hej allesammen. Jeg vil gerne lave samme opsætning som i billedet forneden.
Jeg har 1x GM-D8604, 2x The Box PA110 (250W RMS) og 1x Subwoofer (har jeg ikke endnu, men går ca ud fra 300W RMS).

Mit spørgsmål er nu: Brokoblet klarer forstærkeren jo 2x300W RMS (4 ohm). Hvis jeg altså kun tilslutter mine to toppe, kan de begge få 300W. Men hvis jeg så laver opsætningen nedenfor, kan jeg jo ikke længere køre brokoblet, da subwooferen tager 2 af de 4 kanaler. Det vil altså sige, at toppene vil spille mindre højt, end hvis de var tilsluttet alene?
Hvor meget mindre? For ellers så køber jeg bare en ekstra forstærker bare til subben (penge og strøm er som sådan ikke noget problem).

Eller vil toppene stadigvæk kunne spille højt nok, også med opsætningen for neden?
Tak på forhånd!

9Mda58p.jpg

Det korte svar er, at en brokoblet kanal ca. yder det dobbelte i watt - det betyder dog ikke, at din højtaler spiller dobbelt så højt.

Og om højtalerne stadigvæk kan spille højt nok afhænger ganske meget af, hvad du mener med højt nok? Hvis man virkeligt (som i rigtigt meget) skal have smæk på højtalerne, så har man en forstærker bare til subwooferen og en mini dsp til at dele frekvenserne op mellem de to forstærkere. 

Men de fleste anlægsbyggere ville mene, at en opsætning som den du tegner for oven er fint.. Toppene spiller stadigvæk højt nok (hvis de har en høj følsomhed naturligvis). Når du kun har en enkel sub så skal den som regel have lidt ekstra power for at følge med toppene, så derfor brokobler man en kanal til den. Derudover går bas også nemt tabt i det åbne rum, derfor er det helt naturligt at man giver den ekstra power.

Håber det gav lidt mening :)

Kort:
Mit spørgsmål er: hvor meget mindre vil toppene yde, hvis man tilslutter dem som forneden VS. hvis man tilslutter dem brokoblet til hver én 'dobbel'-kanal

Udførligt:
Hej allesammen. Jeg vil gerne lave samme opsætning som i billedet forneden.
Jeg har 1x GM-D8604, 2x The Box PA110 (250W RMS) og 1x Subwoofer (har jeg ikke endnu, men går ca ud fra 300W RMS).

Mit spørgsmål er nu: Brokoblet klarer forstærkeren jo 2x300W RMS (4 ohm). Hvis jeg altså kun tilslutter mine to toppe, kan de begge få 300W. Men hvis jeg så laver opsætningen nedenfor, kan jeg jo ikke længere køre brokoblet, da subwooferen tager 2 af de 4 kanaler. Det vil altså sige, at toppene vil spille mindre højt, end hvis de var tilsluttet alene?
Hvor meget mindre? For ellers så køber jeg bare en ekstra forstærker bare til subben (penge og strøm er som sådan ikke noget problem).

Eller vil toppene stadigvæk kunne spille højt nok, også med opsætningen for neden?
Tak på forhånd!

9Mda58p.jpg

Din sub er forbundet forkert. Kig i manualen for at se, hvordan den skal brokoples. 

@Joehans:
Mange tak for dit svar! Tror bare vi så kører med det setup fra billedet.

Men bare af interesse: hvor stor trot du vil forskellen (mht toppene) være på de to opsætninger jeg nævnte?
Altså:

1. Kun toppene, dvs. 1 til hver brokoblet kanal (hvor forstærkeren så kan yde 2x300W RMS 4 ohm, toppene kører 250W RMS 8 ohm).
2. Opsætningen på billedet, dvs toppene tilsluttet på "almindelig" vis til hver sin kanal + subwoofer brokoblet?

I nummer 2 får toppene jo begge mindre Watts, end i nummer 1, hvis jeg har forstået det rigtigt?

@zaxder: tak for det, jeg tog bare billedet fra en anden tråd, da det fint viste hvad jeg havde tænkt på. Så forbindelsen var egentlig ikke det jeg gik efter, men det var alligevel godt af dig at rette det!

Brokobling giver 4x så mange watt medmindre forstærkerens strømforsyning er strømbegrænset hvilket er hvad der sker her.

Husk alle effekter er opgivet ved 14.4V (bilens generatorspændning). Det har ikke nogen betydning som sådan ved lave effekter men det betyder at strømforsyningen som er strømbegrænset til 33.5A vedvarende og altså 482W ved generatorspændning er på batterier er begrænset til 402W.

Læg også mærke til højtaleren impedans. The Box PA110 er 8 ohm. Alle opgivne effekter er ved 4 ohm.

Hvis vi skulle gøre det op i et skema ved batteridrift så ville det være ca. sådan her:

Højtalerens Impedans4.02.12.0
4 ohm4x100W2x67W + 1x268W2x201W
8 ohm4x50W2x50W + 1x200W2x200W

Husk dog at det er ved vedrarende i alle kanaler samtidigt. Men en god retningslinje for der rent faktisk er til rådighed at watt.

Så hvis det som sådan ikke er noget problem med strøm/penge vil jeg råde dig til at køre brokoblet til PA110'erne, og hvis du skaffer en sub at køre den separat på en subforstærker, fx. bassface db1.2 

Edited by Saturnus

Ok mange tak!
Bare lige en sidste ting, mest til egen forståelse:

(Skriver bare ud fra de optimale 14.4V nu):

Ville den bedste metode for at køre 2.1 så ikke være, at brokoble begge kanaler, og så tilslutte subben til den ene kanal, og parallel-slutte de to toppe til den anden kanal? Så ville jeg da ende med 300W til subben og 150W til hver af de to toppe (som samlet også har 4ohm, som ønsket).
Således ville man da få mere ud af det hele, end ved at bruge den "direkte" 2.1-tilslutning, eller?

Brokobling giver 4x så mange watt medmindre forstærkerens strømforsyning er strømbegrænset hvilket er hvad der sker her.

Husk alle effekter er opgivet ved 14.4V (bilens generatorspændning). Det har ikke nogen betydning som sådan ved lave effekter men det betyder at strømforsyningen som er strømbegrænset til 33.5A vedvarende og altså 482W ved generatorspændning er på batterier er begrænset til 402W.

Læg også mærke til højtaleren impedans. The Box PA110 er 8 ohm. Alle opgivne effekter er ved 4 ohm.

Hvis vi skulle gøre det op i et skema ved batteridrift så ville det være ca. sådan her:

Højtalerens Impedans4.02.12.0
4 ohm4x100W2x67W + 1x268W2x201W
8 ohm4x50W2x50W + 1x200W2x200W

Husk dog at det er ved vedrarende i alle kanaler samtidigt. Men en god retningslinje for der rent faktisk er til rådighed at watt.

Så hvis det som sådan ikke er noget problem med strøm/penge vil jeg råde dig til at køre brokoblet til PA110'erne, og hvis du skaffer en sub at køre den separat på en subforstærker, fx. bassface db1.2 

​Enig! Men hvis pengene ikke rækker ville den bedste løsning da være top på hver sin kanal og sub på brokoblet kanal? :) hvis man altså absolut gerne vil have 2.1 på pioneeren

Det er jo et rigtigt godt økonomisk alternativ at køre 2.1, og det er også det som gør pioneer'en så gude skøn og nem at arbejde med, da der er indbygget high- og lowpass filter. 

Havde måske selv smidt pengene efter lidt mere følsomme højtalere end større forstærkere.. Men nu er højtalerne på plads og hvis strømforbrug ikke er et issue, så kan det jo bare lade ligge :)

Personligt tænker jeg der ikke er grund til at gøre andet en at tilslutte sine toppe som normalt i et 2.1 setup.

dette er fordi toppene hurtigt kan løbe fra subben når man spiller udendørs.

har set et 2.1 Setup og der har jeg kun brokoplet min bundkasse (cubo) mens mine jack12 bare er sat til normalt. 

Det korte svar er, at en brokoblet kanal ca. yder det dobbelte i watt - det betyder dog ikke, at din højtaler spiller dobbelt så højt.

Og om højtalerne stadigvæk kan spille højt nok afhænger ganske meget af, hvad du mener med højt nok? Hvis man virkeligt (som i rigtigt meget) skal have smæk på højtalerne, så har man en forstærker bare til subwooferen og en mini dsp til at dele frekvenserne op mellem de to forstærkere. 

Nu skal du huske en pioneer gm d8604 har indbygget filter, så man kan sætte toppene til at spille fra eks 120Hz og op. Så kan de klare lidt mere

Nu skal du huske en pioneer gm d8604 har indbygget filter, så man kan sætte toppene til at spille fra eks 120Hz og op. Så kan de klare lidt mere

Du har helt ret! Vidste jo godt, at gm d8604 har filter.. Min skarpe hjerne havde dog ikke tænkt over, at filteret i gm d8604 også kunne bruges i et to-forstærker-system, duh xD

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.