Jump to content
Festivalanlæg dk

PA-system til afvikling af livekoncerter

madsiboy1995
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! 

Denne tråd er måske lidt uden for "Festivalsanlæg"-idéen, men dette forum er dog alligevel det mest kompetente jeg ved eksisterer i DK omkring emnet "byg selv" så jeg vil alligevel spørge mig lidt til råds herinde.

Det ligger sådan, at jeg er en del af en lille lydgruppe som har et DIY-studie og tager ud og afvikler koncerter rundt omkring på Sjælland. Vi har pt. afviklet det meste på et HK Linear 5 system (Power Pack pakken), som vi indkøbte for godt 2 år siden. Systemet fungerer rigtig godt til mindre koncerter med op til 200-300 mennesker, men når vi trækker udenfor og har op til 1000 tilskuere kan det simpelthen ikke følge med. Specielt i de lavere frekvenser.

Derfor har vi nu taget en beslutning om at vi skal have et nyt system som kan spille op til lidt flere mennesker, og for at få mest muligt ud af pengene vil vi gerne bygge selv.
Vi regner med at afsætte ca. 20.000-25.000 til projektet. 

I denne byggetråd er der ikke derfor heller ikke de almindelige "festival"-prioriteringer i form af f.eks strømforbrug, da vi altid har en fast strømkilde når vi tager afsted.
Prioriteringen er i stedet at PA'et skal lyde virkelig godt, da vi afvikler livekoncerter på det, samt kunne spille op for ca 1000-1500 mennesker udendørs.

Efter at have ledt rundt på nettet, er jeg selv begyndt at have nogle forestillinger om hvad vi skal bygge, men vil meget gerne hører jeres råd omkring det.
Lige pt, har jeg som bundkasser kigget på Titan 48. Som toppe enten OT 212, DR200/250/300. Mit gæt er dog at DR300 bliver lige store nok, da vi sjældent afvikler koncerter langt fra publikum.
Jeg har personligt et ønske om at systemet gerne må være rimeligt modulbaseret, således at vi kan skrue op og ned for størrelsen.
Det er ligeledes en prioritering af systemet gerne "nemt" skal kunne transporteres rundt, da det ikke skal sidde fast i et festival anlæg.

Hvor stort skal jeg op?
6*Titan48 & 4*DR250?

Hvad er jeres inputs på sådan en case her?

Vh
Mads

Edited by madsiboy1995

Du har i hvert fald gjort dig nogle af de rigtige tanker :) hvis man siger DIY og PA i samme sætning kommer man ikke udenom Bill fitzmaurice. Det fås simpelthen ikke meget bedre !

jeg ville dog som udgangspunkt fraråde DR-serien, hvis du ikke har tidligere erfaring med at bygge højtalere. De er ret komplekse at lave. 

OT er rigtig gode som top-højtalere - og et sæt af dem kombineret med Titan-subs, sp er du rigtig godt kørende. Mht. antallet af højtalere, ville jeg nok bare anbefale dig at følge bfm's egne anvisninger. Der står vidst på de forskellige højtalere hvor mange han anbefaler til X antal mennesker :) 

hvis du vil have det lidt mere modulært kan du overveje Jacks som toppe. Så kan du nemlig spille dem alene, uden subs, hvis det skal være lidt mindre, da de er fullrange

Altså nu lyder det jo som et meget seriøst projekt, så at bygge DR250'eren er ikke nogen dum idé. har selv et par, de er VANVITTIGE!! Hvis i har erfaring, byg 4! 6 titans ville være ganske fint til. Så kan i starte aftenen med kun 4 DR250'eren i fullrange (har overraskende god bas), og så slå 2 titans til af gangen. Hvis det er muligt skal I placere jeres Titan48 i en stor V-plate, så får i... tror det er enten 3 eller 6 dB ekstra følsomhed :) Er selv ejer af 2 DR250 og 4 Titan48.. Det brager godt derudaf! 

Altså personligt har jeg ikke så meget erfaring i specifikt højtalerbyg, men en del arbejde i træ og vi har heldigvis også to snedkere tilknyttet gruppen. 
Personligt har jeg også været lidt skeptisk om at påbegynde bygningen af DR250, men det virker bare som om at folk generelt er mere positive omkring dem i forhold til OT, så jeg tænker umiddelbart at det er et skud værd.

Jacks er bestemt et udmærket forslag Viktor, men jeg tror at vi allerede er rimelig godt dækket ind i forhold til fullrange højtalere allerede, så kunne næsten ikke forestille mig at vi tager afsted uden minimum 2 subs :)

Vesthardt: Er helt opmærksom på at V-plate kan betale sig :) 
Har du dine DR250 og Titan48 med på Roskilde i år? Det kunne i hvert fald være interessant lige at tage en lytter på dem :)

I forhold til forstærkere til, hvad siger jeres erfaringer jer så i forhold til watt-output? Hvad er nødvendigt for at drive dem optimalt når man IKKE tænker på lavt strømforbrug, men i stedet optimal lyd/performance?

Og tak for hurtigt input!

Ja det kommer med på roskilde, kom endelig forbi! Laver en tråd når jeg ved hvor vi ligger :-)

​Glæder mig sgu til at høre det!
Må lige tage noget af min egen musik. Jeg må lige høre det på et anlæg  af den størrelse!

• 1 month later...

Når drenge, nu er vi stille og roligt begyndt at danne os et overblik over byggeriet, men jeg har lige et kort spørgsmål i forhold til indkøb af enheder osv. 

Tror i at det kan betale sig at købe på speakerhardware i forhold til moms og told osv? Eller skal man bare købe fra thomann? Enhederne er alligevel næsten dobbelt pris hos tyskeren men ved sgu ikke med de skide toldere?

Hvad siger jer der har erfaringer med Titan og DR250?

Når drenge, nu er vi stille og roligt begyndt at danne os et overblik over byggeriet, men jeg har lige et kort spørgsmål i forhold til indkøb af enheder osv. 

Tror i at det kan betale sig at købe på speakerhardware i forhold til moms og told osv? Eller skal man bare købe fra thomann? Enhederne er alligevel næsten dobbelt pris hos tyskeren men ved sgu ikke med de skide toldere?

Hvad siger jer der har erfaringer med Titan og DR250?

Tænker du på Piezoer eller woofers? Goldwood hornene går til 14 kr stk. på PE. Mener de tilsvarende Monacor horn går for 45 kr. stk. fra Europa. Vi fik vores med hjem fra USA af, da noget familie kan tage det med. Men regn som udgangspunkt altid med at varer fra USA bliver taget i tolden. Du kan udregne prisen på http://www.toldpriser.dk/toldberegner hvis du ikke allerede kendte til den :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.