Jump to content
Festivalanlæg dk

8 polet neutrik NL 4MD-S samling

peterbondrup
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at samle min cubo og boominator med speakon stik. Jeg har derfor anskaffet mig en NL 4MD-S bøsning med 8 poler. Jeg har allerede lavet en kæmpe fejl så der kom røg fra min forstærker og er ikke interesseret i at lave den fejl to gange.. 

Efter en del fundering har jeg lodet det om og lavet en tegning over hvordan jeg har samlet enhederne, og min amp i bøsningen(i boominatoren selvfølgelig). Er der en der lige kan godkende det? Jeg tør ikke rigtigt sætte det til af frygt for det er endnu værre end før haha... 

på forhånd tak :) 

8 polet speakon lodning.png

Jeg er ved at samle min cubo og boominator med speakon stik. Jeg har derfor anskaffet mig en NL 4MD-S bøsning med 8 poler. Jeg har allerede lavet en kæmpe fejl så der kom røg fra min forstærker og er ikke interesseret i at lave den fejl to gange.. 

Efter en del fundering har jeg lodet det om og lavet en tegning over hvordan jeg har samlet enhederne, og min amp i bøsningen(i boominatoren selvfølgelig). Er der en der lige kan godkende det? Jeg tør ikke rigtigt sætte det til af frygt for det er endnu værre end før haha... 

på forhånd tak :) 

8 polet speakon lodning.png

Jeg forstår ikke helt den bøsning. Hvad skal der i bøsningen?

I øvrigt plejer polerne at består af minus og plus og ikke plus og plus eller minus og minus ;) 

Edited by zaxder

Stikket er beregnet til at min maxamp slår fra når jeg tilslutter min pioneer amp (hvor cuboen også sidder).

Er ret sikker på man sender minus og plus det samme sted hen hvis man køre plus minus, plus minus i en 8 polet bøsning. 

Kan ikke helt hitte ud af dit billede, men lad mig henvise dig til en tråd som Saturnus har lavet om netop dette stik - http://www.festivalanlaeg.dk/topic/1238-stik-til-skift-mellem-intern-og-ekstern-forstærker/

Ideen er, at outputs fra din interne forstærker kobles til +N/-N terminalerne (Så 1+N, 1-N, 2+N, 2-N), sådan at din venstre kanal er på 1+N og 1-N, og din højre kanal er på 2+N og 2-N. Når din eksterne forstærker ikke er koblet til, bliver de signaler sendt direkte videre til dine højtalere, så dit input på 1+N bliver sendt til 1+, input fra 1-N bliver sendt til 1- osv. Når du så forbinder din eksterne forstærker skal du bare sikre dig at du stadig har venstre kanal på 1+/1-, og højre kanal på 2+/2-. Jeg har vedhæftet et hurtigt diagram, tyvstjålet og ændret på, fra Neutrik's hjemmeside - http://www.neutrik.com/en/speakon/speakon-chassis-connectors/nl4md-v-s

2015-06-06 22_20_18-Drawing+NL4MD-V-S.pdf - Adobe Reader.png

Edited by KHesse

Er du sikker på det ikke er 

Ideen er, at outputs fra din interne forstærker kobles til +N/-N terminalerne (Så 1+N, 1-N, 2+N, 2-N), sådan at din venstre kanal er på 1+N og 1-N, og din højre kanal er på 2+N og 2-N.

​Er du sikker på det ikke er den externe forstærker der skal på +N/-N? for har lige prøvet det af og tror den sendte signalet direkte til min maxamp og brændte den af :( 

EDIT: Jeg har målt på det og fundet ud af jeg har sent strømmen direkte til maxamp'n istedet. Mega dumt...

Edited by peterbondrup

Er du sikker på det ikke er 

​Er du sikker på det ikke er den externe forstærker der skal på +N/-N? for har lige prøvet det af og tror den sendte signalet direkte til min maxamp og brændte den af :( 

EDIT: Jeg har målt på det og fundet ud af jeg har sent strømmen direkte til maxamp'n istedet. Mega dumt...

​Så for satan du, det virker altså meget mærkeligt... Når jeg sidder og kigger på den tekniske tegning, læser jeg det sådan at der som standard er en forbindelse mellem 1+N og 1+. Når du så sætter kablet fra din eksterne forstærker i, bliver forbindelsen mellem 1+N og 1+ afbrudt, og forbinder i stedet 1+ fra din eksterne forstærker og 1+ på dit NL4MD-V-S, hvilket altså altid burde være output...

Bruger du et 4-pols eller 2-pols speakon stik når du forbinder din eksterne forstærker? Jeg tænker, at hvis det kun er et 2-pols stik i en 4-pols bøsning, kan der gå noget galt, omend jeg ikke lige kan sige dig præcis hvordan...

Tror ligesom KHesse at fejlen ligger i det speak-on stik du sætter i ikke er sat korrekt op. Men nu nævnte du at du havde et måleapparat så kunne du jo bare måle stikket igennem med og uden (uforbundet) stik i. KHesse's oprindelige kommentar og lednings diagram er korrekt. Og jeg har ikke hørt om andre der også har brugt stikket have problemmer.

Jeg sidder pt. med samme stik og synes det virker lidt mystisk: Når jeg måler på det med multimeter bip-tester, siger den at der er forbindelse mellem det der svarer til

1- og 2+N

1-N og 1 

1+N og 2-

2-N og 2-

hvis jeg altså vender det rigtigt. Uanset hvordan man drejer den, passer den ikke med Khesses tegning

Er polerne fejlagtigt blevet loddet sammen? Hvis jeg f. eks. måler på 1- er der kun forbindelse til 2+N og ingen andre. Det tyder altså på at det virker, det sidder bare spejlvendt i forhold til tegningen?

Edited by Alfred

Det lyder meget mærkeligt Alfred, jeg vil umiddelbart tro at det er dit stik som der er noget i vejen med.

1- og 2+N

1-N og 1 

1+N og 2-

2-N og 2-

​Som jeg læser det her, er der ingen af stederne der er forbindelse til 2+? Så har du enten lavet en slåfejl, eller også er der noget som er gået helt koks i dit stik... Jeg er ked af at sige det, men jeg tror det er stikket som der er noget galt med. Hvis du er hurtig burde du stadig kunne nå at få nogle nye hjem inden Roskilde, selvom det selvfølgelig er super surt.

Jeg er spændt selv. Som jeg har forstået stikket, drejer den inderste kerne når man klikker et han stik i? Er det rigtig forstået? I så fald, var den inderste kerne loddet forkert fast. Jeg håber det giver mening med det nye stik

Ja, ideen er at den, når du tilslutter og drejer dit hanstik, drejer en lille del af bøsningen således at forbindelsen til den indbyggede forstærker bliver afbrudt, og der derefter bliver oprettet forbindelse til den eksterne forstærker.

Jeg har endelig fået samlet det hele og der er hul igennem til de rigtige komponenter. Kan bekræfte tegningen er korrekt. 

Mit eneste problem nu er, der er virkelig meget støj når den interne forstærker er igang, og lydkvaliteten er virkelig ringe. Jeg har loddet på stikket alt for mange gange. Kan jeg have ødelagt det?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.