Jump to content
Festivalanlæg dk

Basreflex-port

Emilhobolt
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg sidder og tænker over hvad fanden en basreflex-port egentlig er og hvor den sidder?
Jeg går ud fra at det er noget der giver noget mere bas, men har endnu ikke fundet en boominator i showoff-kategorien med en regulær port / et hul.

Og en anden ting: Jeg planlægger at lave en luge ned til batterirummet. Med to hængsler og en kodelås. Er det noget der ødelægger resonnansen fordi det ikke er tæt?

Forresten faldt jeg over denne kommentar herinde: "men batteri inde i kabinettet kan kun betyde én ting - ingen bass :)" - skal jeg tro på det? For jeg har da planlagt et 80 aH bilbatteri i teknikrummet.

mvh EMil

Edited by Emilhobolt

Kort fortalt udnytter en basrefleksport Helmholtz-resonanseffekten til at udsende lyd centreret om en bestemt frekvens i modfase med lufttrykket inde i kassen som i forvejen er i modfase med luften udenfor kassen så det bliver i medfase med enhederne. Man udnytter derved næsten al energien fra enhederne i stedet for som i en lukket kasse at lade halvdelen gå tabt.

Der er helt præcise grunde til hvorfor porten i en Boominator er udformet præcist som den er og ikke er rund, kortere, højere, eller længere. Hvis porten er udformet på nogensomhelst anden måde i en Boominator vil man ikke udnytte energien lige så godt. Specielt ville en rund port være en rigtigt dårlig idé men det tror jeg er alt for teknisk at prøve at forklare.

Elektronikrummet er separat fra rummet hvor enhederne sidder. Det er med vilje at de ikke sidder i samme "kasse" så at sige da det så ingen effekt har hvordan elektronikrummet er udformet, hvad der proppet i eller hvilken form for tilgang du ellers har til det.

Det vigtigste er at ud over basreflekshullet/håndtaget skal hvert højtalerrum være 100% lufttæt, der må ikke være selv det mindste hul hvor luften kan fise ud, som for eksempel der hvor du trækker ledninger igennem til elektronikrummet. Bare et lille bitte ekstra hul mindsker bassen ret betydeligt.

Edited by Saturnus

Og for at tilføje på Saturnus' kommentar, det er altså en meget skidt idé at smide et 80Ah bilbatteri i en Boominator (hvis det er hvad du bygger, sådan lyder det i hvert fald). En Boominator er jo lavet til at være transportabel, og det er sådan ca. det stik modsatte af hvad et 80Ah bilbatteri er. Derudover kan bilbatterier kun aflades med 60%, OG så er de skide giftige.

Hvis du bruger en forstærker som en MaxAmp20 i din Boominator er et 7.2Ah SLA batteri mere end nok til at give dig alt mellem 10 og 50 timers spilletid, afhængig af jeres lydniveau, og så sparer I endda også penge ;)

'
Det vigtigste er at ud over basreflekshullet/håndtaget skal hvert højtalerrum være 100% lufttæt, der må ikke være selv det mindste hul hvor luften kan fise ud, som for eksempel der hvor du trækker ledninger igennem til elektronikrummet. Bare et lille bitte ekstra hul mindsker bassen ret betydeligt.

Aha, så der sidder to basrefleksporte - en i hver højtalerrum. Og selve porten er simpelthen det rektangulære hul man bruger til håndtag?

Og for ar være helt sikker - når du siger lufttæt, men du vel at det eneste sted der er hul ud, er igennem porten?

Og for at tilføje på Saturnus' kommentar, det er altså en meget skidt idé at smide et 80Ah bilbatteri i en Boominator (hvis det er hvad du bygger, sådan lyder det i hvert fald). En Boominator er jo lavet til at være transportabel, og det er sådan ca. det stik modsatte af hvad et 80Ah bilbatteri er. Derudover kan bilbatterier kun aflades med 60%, OG så er de skide giftige.

Hvis du bruger en forstærker som en MaxAmp20 i din Boominator er et 7.2Ah SLA batteri mere end nok til at give dig alt mellem 10 og 50 timers spilletid, afhængig af jeres lydniveau, og så sparer I endda også penge ;)

Okay, jeg vil så kun bruge bilbatteriet som nødstrøm. 

Jeg har sådan en bandit her, vil den ikke være bedre? Har forresten en TK2050 i den med step-up

http://www.akkumulator.dk/vision-vrla-gastaet-12v-12ah-f2.html

Aha, så der sidder to basrefleksporte - en i hver højtalerrum. Og selve porten er simpelthen det rektangulære hul man bruger til håndtag?

Og for ar være helt sikker - når du siger lufttæt, men du vel at det eneste sted der er hul ud, er igennem porten?

​Det er præcist hvad der står i det du citerede mig for.

Yessir, dit 12Ah batteri er meget bedre. AGM batterier er også meget sikrere end bilbatterier.

Kan ikke umiddelbart udtale mig om strømforbruget på en TK2050 da jeg ikke selv har en, men selv med step-up converter burde du kunne spille i rimeligt lang tid på 12Ah.

Yessir, dit 12Ah batteri er meget bedre. AGM batterier er også meget sikrere end bilbatterier.

Kan ikke umiddelbart udtale mig om strømforbruget på en TK2050 da jeg ikke selv har en, men selv med step-up converter burde du kunne spille i rimeligt lang tid på 12Ah.

​Men altså, 80Ah må da være bedre end 12Ah?

De kan ikke veje det samme. Det er umuligt. Et blybatteris kapacitet afhænger sjovt nok hovedsageligt af mængden af bly i batteriet. Bly vejer en pæn del. To blybatterier der vejer det samme vil have meget tæt på samme kapacitet. Uanset om det er åbne eller lukkede batterier.

Så er det ikke et 80Ah batteri eller det andet er ikke et 12Ah batteri. Som skrevet ovenfor er det mængden af bly i et batteri der afgør kapacitetten. Det er rigtigt at forseglede eller forbrugsbatterier vejer lidt mere end bilbatterier men ikke særligt meget mere.

Et par tilfældige søgninger viser at et 80Ah bilbatteri ligger på ca. 22kg. Et 80Ah forbrugsbatteri ligger på ca. 24kg.

Et 12Ah batteri ligger til gengæld stort set helt fast på 3600g. Det sjove er vis du gange det med 6.667 for at få 80Ah så bliver det også 24kg.  

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.