Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator ekstra forstærker

MixTheMan
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Sidste år byggede jeg en boominator med en Indeed TA2020 forstærker i. Den spiller rigtig godt, men jeg kunne godt ønske, at den kunne spille en smule højere om aftenen til de store fester. Derfor pønser jeg på, om man kan sætte en TK2050 i den, og så anvende den i stedet for TA2020-forstærkeren, når der er brug for det. 
Det jeg mangler svar på er: Jeg skal vel bruge en step-up converter til TK2050'eren, da den kører på 24v. Hvordan gør jeg så step-up converteren og TK2050 forstærkeren slår til når jeg siger, at den skal - den skal jo ikke være til hele tiden, da jeg stadig gerne vil bruge TA2020-forstærkeren til normal brug.

Mvh Mikkel :-)

Tror måske du skulle prøve at indstille på gain på din forstærker, hvis den har, og ellers skal du investere i en forforstærker. Jeg har selv lige bygget en boominator mini med maxamp20, og jeg kan altså skrue så højt op, at det ikke er sjovt at sidde ved siden af den, fordi den spiller så højt. 

En boominator skulle kunne spille en del højere end en mini :) 

Du kan også bruge to batterier i serie med en TK2050. Det er lidt mere effektivt og da normalspændningen på et batteri er over 12V vil du også få en smule mere udgangseffekt (men ikke noget du il kunne høre).

Der er mange måder at løse problemmet på men den mest idiotskire (læs: Roskildesikker) måde er at bygge hver forstærker ind i to forskellige kasser hver med stik til højtalere, strøm og signal så man simpelthen fysisk skal skifte mellem de to. Det har også den fordel at hvis en forstærker af en eller anden årsag brænder af så virker den anden stadig (formodentligt).

Husk pointen med at bruge stik. Selvom det er lidt dyrere så er løse ledninger i samlemuffer når man skal tilslutte ting i en brandert kun at bede om at få problemmer på en festival

Edited by Saturnus

Du kan også bruge to batterier i serie med en TK2050. Det er lidt mere effektivt og da normalspændningen på et batteri er over 12V vil du også få en smule mere udgangseffekt (men ikke noget du il kunne høre).

Der er mange måder at løse problemmet på men den mest idiotskire (læs: Roskildesikker) måde er at bygge hver forstærker ind i to forskellige kasser hver med stik til højtalere, strøm og signal så man simpelthen fysisk skal skifte mellem de to. Det har også den fordel at hvis en forstærker af en eller anden årsag brænder af så virker den anden stadig (formodentligt).

Husk pointen med at bruge stik. Selvom det er lidt dyrere så er løse ledninger i samlemuffer når man skal tilslutte ting i en brandert kun at bede om at få problemmer på en festival

​God idé med kasserne :-)!
Mht. serieforbindelse af batterierne, så vil jeg da bagefter ikke kunne bruge min TA2020 vil jeg? Eller mener du, at jeg skal have fat i to batterier mere, og så serieforbinde dem?

Hvis du skal serieforbinde batterier skal du have fat i to nye uanset hvad. Men jeg ville faktisk foreslå at bruge to batterier sat sammen og have et 4 polet stik for eksempel 4 polet XLR eller de firpolede molex som sidder i en desktop og man i gamle dage brugte til strøm til HDD (nu bruger man jo andre stik men de fleste har eller kender nogen der har en del af de gamle stik derhjemme. Det mest profesionelle er selvfølgelig at bruge firpolede XLR stik som netop er beregnet til formålet.

Det er ligegyldigt præcist hvordan du forbinder det og om du følger de internationale standarder bare du selv ved hvordan det er forbundet og er konsekvent.

F. eks.:

Batteri A plus pol til ben 1 (husk sikring)
Batteri B plus pol til ben 2 (husk sikring)
Batteri A minus pol til ben 3
Batteri B minus pol til ben 4

I forstærkerkassen forbindes de så forskelligt alt efter om du vil have 12V eller 24V

12V: forbind ben 1 og 2 sammen. Forbind ben 3 og 4 sammen. Plus tages fra ben 1 og minus fra ben 4.
24V: forbind ben 2 og 3 sammen. Plus tages fra ben 1 og minus fra ben 4.

Edited by Saturnus

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.