Jump to content
Festivalanlæg dk

Valg af forstærker?

Aron L
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg står og skal fikse noget lyd til min camp på roskilde 15', men er kommet lidt i tvivl om hvilken forstærker der bedst ville passe mit setup. Jeg har ikke købt noget endnu, men regner med anskaffe 2 passive gulvhøjtalere med sinus power - ca. 100 watt og music power på - ca 200 watt. Jeg vil selvfølgelig gerne have at de kan spille højt, men samtidigt også være strømbesparende, hvilken forstærker ville passe?  
Jeg har gennem nogle tråde herinde fundet frem til at enten maxamp20, eller en TK2050 måske ville være et fungerende bud

Hvad er en step up converter, vil det være noget jeg kunne bruge i sammenhæng med ovenstående forstærkere?

Til sidst skal det siges at mit budget er et minimum

Maxamp20 og TK2050 er begge gode forstærkere. Maxamp20 bruger 12 volt, så den kan tilsluttes direkte til et batteri. Det kan TK2050 ikke. Den bruger nemlig 24 volt. Du skal altså bruge en converter der ændrer spændingen fra 12 volt til 24 volt - en såkaldt step-up converter- hvis du vælger en forstærker med TK2050 chipset. Forstærkere med TK2050 chipset er oftest en del mere kraftfulde end maxamp20 forstærkeren, men de bruger også mere strøm.

Umiddelbart er gulvhøjtalere ikke særlig velegnet til at spille udendørs. Du skal i stedet lede efter et par PA højttalere med høj følsomhed.

Jeg ville klart vælge TK2050, da den er ca. 4 gange så kraftig. Den bruger dog lidt mere strøm, men det er uden betydning. Køb nedenstående, og få fat i forforstærker som eksempelvis FIIO E3, den er dog udsolgt alle steder lige pt. hvilket undre mig meget. Kan være der er nogle andre som har et andet forslag, nu hvor den er udsolgt?

TK2050:
http://store.sure-electronics.com/aa-ab32971-1437

Step up converter 12v to 24v (10 amp)​:
http://www.ebay.de/itm/New-DC-DC-Converter-12V-to-24V-10A-240W-Step-Up-Power-Supply-Module-/390879063341?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5b02352d2d

Jeg ville klart vælge TK2050, da den er ca. 4 gange så kraftig. Den bruger dog lidt mere strøm, men det er uden betydning.

Det er ikke ligefrem uden betydning. En 2 kanalet TK2050 bruger lidt mere end 3 gange så meget strøm som en Maxamp20, samtidigt med at den har et væsentligt højere idle forbrug. 

Dog ville en TK2050 være det fortrukne valg, hvis du har strømmen til det.

Tak for svarene, jeg har batteri med 74ah hvad giver da bedst mening maxamp20 eller TK2050, og er denne forforstærker vigtig for lyden?

Hvad med denne version af tk2050, den kan tage fra 10-30v og er ret billig

Hej igen,

Læs lidt herinde omkring batterier. Der er stor forskel på om det er et alm. bilbatteri eller om det er et forbrugsbatteri. Forskellen ligger i hvor meget man kan aflade dem, altså hvor længe du kan bruge dem.

Hvis du kun har tænkt dig at tage det ene batteri på 74ah med, og det er et brugt bilbatteri, ville jeg nok holde mig til maxamp20. Den spiller ikke særlig højt, men den er god til baggrundsmusik og kan sikkert spille hele festivalen på det ene batteri.

Hvis du forventer at holde en lille fest, og gerne vil kunne spille højere end din nabo, så køb ovenstående jeg har forslået. Det er gennemtestet af rigtig mange brugere herinde, hvilket giver en vis tryghed. Jeg kender ikke til den forstærker du linker til, men den har eksempelvis ikke blæserkøling, hvilket giver en større risici for overophedning i den bagenede sommersol (som det jo altid er på Roskilde). 

Mht. forforstærkeren, så JA, den er vigtig, hvis du vil have det fulde ud af forstærkeren ved afspilning via Iphones og andre telefoner. 

Tak for svarene, jeg har batteri med 74ah hvad giver da bedst mening maxamp20 eller TK2050, og er denne forforstærker vigtig for lyden?

Hvad med denne version af tk2050, den kan tage fra 10-30v og er ret billig

​Den forstærker du linker til er helt okay, vi brugte den på Roskilde sidste år uden nogen problemer, og så sparer du endda lidt strøm ved ikke at have nogen blæser. Så længe du ikke lader den ligge på en sort overfalde i den bagende sol, så kommer den ikke til at overophede. 

Jeg ville skrabe pengene sammen til at købe en laderegulator og en solcelle, så holder du i hvert fald hele festivallen. 

Sidste år havde vi et setup bestående af 2 PA højttalere, 5 meter RGB bånd og en TK2050 + step-up converter, og vi klarede hele festivallen med et brugt 50 aH bilbatteri og en 50 watt solcelle. Vi spillede stort set hele dagen igennem, og gav den fuld gas om aftenen med musik og lys + mobilopladninger stort set konstant :) 

Edit: Der skulle vidt være noget med, at forforstærker og en TK2050 ikke fungerer så godt sammen, men det ved jeg ikke noget om. Jeg kan dog sige, at vores setup spillede ganske udemærket, men ikke super højt grundet nogle mobilers lave udgangssignal. 

Edited by zaxder

Aron husk højttalerne gerne skal ha høj følsomhed.

en maxamp20 vil være fint til langt de fleste gulvhøjttalere :)

Jeg ville klart vælge TK2050, da den er ca. 4 gange så kraftig. 

Jonas, bare fordi den levere 4 gange så mange watt betyder det ikke den er 4 gange så kraftig. Tager du en forstærker der giver 10w så skal du have fat i en på 100w før den bare er dobbelt så kraftig.

der er bestemt en okay stor forskel på tk2050 og maxamp men man skal altså ha fat i nogle relativt store højttalere før det kan betale sig bruge en tk2050. Hvis du gerne vil spille højere end naboen så skal du købe nogle højttalere der ik begrænses af din forstærker, også er gulvhøjttalere nok det forkerte valg.

istedet skal du finde nogle PA højttalere, hvis du har intentioner om at spille højere en naboen. To gode PA højttalere med en maxamp spiller godt igennem. Self er det højere med tk2050 men det er ikke overdrevet :)

Edited by palmedrengen

Aron husk højttalerne gerne skal ha høj følsomhed.

en maxamp20 vil være fint til langt de fleste gulvhøjttalere :)

Jonas, bare fordi den levere 4 gange så mange watt betyder det ikke den er 4 gange så kraftig. Tager du en forstærker der giver 10w så skal du have fat i en på 100w før den bare er dobbelt så kraftig.

der er bestemt en okay stor forskel på tk2050 og maxamp men man skal altså ha fat i nogle relativt store højttalere før det kan betale sig bruge en tk2050. Hvis du gerne vil spille højere end naboen så skal du købe nogle højttalere der ik begrænses af din forstærker, også er gulvhøjttalere nok det forkerte valg.

istedet skal du finde nogle PA højttalere, hvis du har intentioner om at spille højere en naboen. To gode PA højttalere med en maxamp spiller godt igennem. Self er det højere med tk2050 men det er ikke overdrevet :)

Det kommer vist an på hvordan man definere "kraftig". Jeg har aldrig sagt den ville spille 4 gange så højt. Men den vil uden tvivl spille højere, og bassen vil være mere præcis. Nu er hans højtalere jo sikkert ret ineffektive. Så der skal nok noget kraft til at trække dem :) hehe...

Enig i at højtalerne er langt vigtigere for at spille højt, men det var ikke det han spurgte om! 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.