Jump to content
Festivalanlæg dk

10A sikring på 12V og 20A sikring på 24V?

Emilhobolt
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har en TK2050 med step up converter, så jeg kan skifte mellem 12V og 24V.

Hvad jeg har set herinde er, at en 10A sikring anbefales til 12V - men til 24V anbefales en 20A... 
Jeg kan jo ikke have to sikringer i en sikringsholder, og det ville jo være usmart at skulle skifte hele tiden, så hvad gør jeg lige her.

Min step up converter er denne: http://www.dkvolt.dk/webshop/stepup-modul-150w/

mvh Emil

Hvad jeg har set herinde er, at en 10A sikring anbefales til 12V - men til 24V anbefales en 20A... 

​Mener du ikke en 20A ved 12V og en 10A ved 24V, da strøm bliver mindre jo højere spænding er, det ren Ohm´s lov. P/U = I ;) 
Men bruge bare en 20A, den skal nok springe ved 24V hvis der sker en kortslutning :) 

Nej. Det er ikke det der bliver ment. Sikringen skal sidde direkte på batteriet, så vi skal altså vide hvad den maksimale strøm er mellem batteri og dc-dc converteren. Da vi ved at dc-dc converteren maksimalt kan give 10A, så skal sikringen altså være på 20A hvis dc-dc converteren er indstillet til 24V.

Det er den simple måde at regne det ud på. Og eftersom det er sikringen er det pænt ligegyldigt om det er det ene eller det andet så længe det er indenfor et par hundrede procent at den maksimale tilladelige strøm.

Der er dog noget som gør det lidt mere kompliceret. Udover et maksimum på 10A, så har den et andet maksimum på 150W (med blæser køling og 100W uden men lad os bare tage de 150W). Det er 6.25A ved 24V. På indgangssiden vil det altså være 12.5A (lidt mere da den jo ikke er 100% effektiv) og det vil diktere en sikring på 15A men igen er 20A også fint nok at bruge da det er højere end den maksimale strøm men mindre end det dobbelte af den maksimale strøm.

Edited by Saturnus

Nej. Det er ikke det der bliver ment. Sikringen skal sidde direkte på batteriet, så vi skal altså vide hvad den maksimale strøm er mellem batteri og dc-dc converteren. Da vi ved at dc-dc converteren maksimalt kan give 10A, så skal sikringen altså være på 20A hvis dc-dc converteren er indstillet til 24V.

Det er den simple måde at regne det ud på. Og eftersom det er sikringen er det pænt ligegyldigt om det er det ene eller det andet så længe det er indenfor et par hundrede procent at den maksimale tilladelige strøm.

Der er dog noget som gør det lidt mere kompliceret. Udover et maksimum på 10A, så har den et andet maksimum på 150W (med blæser køling og 100W uden men lad os bare tage de 150W). Det er 6.25A ved 24V. På indgangssiden vil det altså være 12.5A (lidt mere da den jo ikke er 100% effektiv) og det vil diktere en sikring på 15A men igen er 20A også fint nok at bruge da det er højere end den maksimale strøm men mindre end det dobbelte af den maksimale strøm.

Tusind tak for det uddybende svar. Ville ønske jeg havde styr på det der.

Jeg køber en pose 20A sikringer og tager på Roskilde med ro i sindet.

Undskyld at jeg lige kaprer din tråd :) Men da jeg kan se, at du har bestilt samme step up, som mig, og jeg har en STA508, hvilken også næsten er det samme, tænkte jeg at det var lettest.

Bliver i tvivl, om de angivende watt, har nogen betydning for effekten på STA508'eren?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.