Jump to content
Festivalanlæg dk

Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug

dane
 Share

Recommended Posts

Hej! Mine venner og jeg skal til at købe højttalere og forstærker til vores musikvogn til Roskilde. I den forbindelse har vi fået tilbudt to brugte Behringer B1520 højttalere og en Behringer EP1500 forstærker for 1500 kroner, som vi ville koble på et bilbatteri og en omformer. Vi er dog lidt i tvivl om, hvor meget strøm sådan et sæt vil bruge, og om det overhovedet er egnet til brug i en musikvogn. Er der nogen med forstand på den slags, der kan svare på, om det ville kunne bruges, og evt. anbefale noget andet, hvis det ikke kan? PS: Hvor mange watt skal sådan en omformer være for at kunne bruges til det anlæg? Harald Nyborg sælger omformere med 300, 600 og 1000 W. http://www.behringer.com/EN/Products/B1520.aspx http://www.behringer.com/EN/Products/EP1500.aspx

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Hej Viktor, Jeg læste skam godt afsnittet om forstærkere og strømforbrug, inden jeg oprettede emnet - men jeg må erkende, at jeg ikke blev voldsomt meget klogere på, hvor meget strøm det ovenstående sæt vil bruge, og om det er egnet til brug i en musikvogn. :) Jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt den forstærker kan bruges til det formål.

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Læste manualen igennem. Hvis I kører med et sæt 8 ohms højtalere (som dem I har) bruger forstærkeren ca. 160W ved fuld skrald. I skal bruge en omformer på MINDST 1600W, så ingen af dem i Harald Nyborg kan bruges, de er alt for små. Strømforbruget inklusiv omformer (hvis I finder en stor nok) bliver omkring 215W, så et 85Ah forbrugsbatteri vil holde ca. 2.5-3 timer ved fuld skrald. Et standard bilbatteri på 66Ah vil holde ca. en time, måske lidt mindre.

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Ja den forstærker er HELT urealistisk! før strømpolitiet kommer efter jer, er i nødt til at tænkte på hvordan i kan bygge et mere økonomisk anlæg, ellers kommer i til at slæbe rundt på batterier mere end i kan nå at høre musik... for det første behøver i slet ikke så mange watt for at spille højt hvis det er det i stræber efter? det er dog positivt at i kigger efter PA-højttalere, da disse er mere effektive end f.eks. hjemmestereo og bilstereo. for at kunne spille højt, skal i hellere se efter de højttalere med højest mulig effektivitet helst 97dB/W/m eller højere, f.eks vil et par højttalere med en følsomhed på 90dB/w/m der får 1000watt hver spille lige så højt som et par højttalere på 100dB/w/m der kun får 100w hver, og sidst nævnte eksempel bruger kun 1/10 så meget strøm som første eksempel for at spille samme lydtryk. for det andet kan det slet ikke svare sig at konvertere 12volt til 220volt. en sådan en stor converter vil udlede en masse varme, der betyder at der går strøm tabt i termisk energi.. prøv i stedet at nøjes med en strømbesparende tk2050 som der anbefales i guiden . og find et par PA-højttalere med høj følsomhed, evt. dem i selv har fundet, selvom de "kun" er 95dB/w/m. godtnok målt i "full space", ved ikke hvad der er målestandarten?

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Jeg siger tusind tak for hjælpen! Jeg havde godt på fornemmelsen, at det ikke ville være en optimal forstærker til Roskilde-formål, men jeg er som sagt ikke specielt god til det tekniske på det område. @ hifibanditten Du nævner TK2050, som jeg stort set kun kan finde på eBay - kan TA2020, som vist også er nævnt i guiden (og som kan købes her: http://canopysound.dk/index.php/shop/forstaerkere/muse-m20.html) også bruges? Og skal vi være opmærksomme på noget mht. udgangseffekten på de højttalere, vi vælger? Vi vil jo nødigt ende med at brænde hverken højttalere eller forstærkeren af. Endnu en gang tak for hjælpen. :-)

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Super. Hvad skal jeg bruge af kabler? Og hvordan og hvorledes med told på sådan en fra Kina? Under alle omstændigheder ryger prisen vel næppe over 500 kroner?

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Ebay er da verdens letteste sted at handle... men ja en ta2020 kan også bruges, men siden i selv foreslog en 1500watt forstærker tænkte jeg at i gerne ville have noget der var lidt kraftigere end ta2020. en ta2020 er bestemt en god forstærker, men den er nok lidt for lille til hvis i vil holde store fester selvom i har effektive højttalere. med 8ohms højttalere yder ta2020 ca. 10watt pr. kanal (20watt med 4ohm) hvorimod tk2050 yder 60watt i 8ohm og 100watt i 4ohm, hvis forstærkeren får 24volt ved at seriekoble 2 identiske batterier eller bruger en effektiv 12-24volt step up converter. angående højttalerinfo: hvis fabrikanten skriver at højttalerne f.eks. er på 200 W(RMS) og 600W peak, betyder det at højttaleren maks kan klare 200w sinustone og 600W peakwatt (i korte øjeblikke, f.eks når stortrommen slår).

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere - strømforbrug Alt, der kommer fra udenfor EU og koster mere end 80 kr. skal som udgangspunkt fortoldes (med visse undtagelser, solceller er vist een af dem). Tolden består af et importgebyr (som afhænger af varens type, men som regel ligger omkring 10%, så vidt jeg husker) samt moms på varens pris inkl. importgebyr (25% af de 110% af varens pris). Dertil kommer et fortoldningsgebyr, vist nok på 195,- uanset den samlede forsendelses pris. Altså alt i alt en ret dyr fornøjelse. Det er imidlertid langt fra alt, der bliver fanget i tolden og man kan selvfølgelig tage chancen. Hvis den endeligt bliver snuppet kan du også bare lade være med at betale, men så skal du selvfølgelig give afkald på din vare. Jeg er meget enig med de andre herinde, hvad angår forstærker og højttalere. Det er noget lækkert grej og det ville sikkert også kunne spille godt op (og i højere grad kunne bruges udenfor Roskilde). Men ak, strømforbruget forudsætter et noget andet set-up end bare det almindelige bilbatteri. Det skal dog siges, at de legendariske lejre promilleservice og orangecamp netop kørte med 'rigtige' PA-anlæg, hvor de omformede til 230 volt ac - men de havde så også lidt mere udstyr. Jeg ved notorisk, at orangecamp havde 12 x 230 Ah forbrugsbatterier og 1600 watt solceller, samt 5000-watt omformer alt-i-alt. Hæftigt shit! For øvrigt mht. omformer, så er harald-nyborg bestemt ikke værd at gå efter. Der findes to slags omformere; en billig 'modificeret-sinus'-omformer, som simulerer vekselstrøm ved at skabe en 'kantet' sinuskurve og en dyr 'ægte-sinus'-omformer, der leverer samme type strøm som i en stikkontakt. Sinuskurven betyder normalt ikke så meget, men til finelektronik og i en forstærker medfører det tit en uønsket 'brummen', som lyder ret skod. De 'ægte' sinusomformere koster til gengæld en bondegård, så det er kun vejen at gå, hvis man virkelig mener det. Og ja, på Roskilde er det heller ikke det smarteste at have 10-20% effekttab i omformeren. Endeligt: Bilbatteri - dont go there og kabler: bare de er forholdsvist tykke, skal det nok gå;-)

Reply To: Behringer EP1500 forstærker + B1520 højttalere – strømforbrug Hej Magnus, Tak for det meget hjælpsomme indlæg. Mht. kablerne, så var det dog mere et spørgsmål om, hvilke kabler, vi skal bruge - altså hvilke indgange? De skal jo gå fra speakon (Behringer-højttalerne) til TK2050'erens output. Ved du - eller andre - hvor man kan købe de rette kabler? Mht. anlægget, så ender vi nok med at købe højttalerne uanset hvad. Men hvis du er interesseret i forstærkeren alene, kan jeg sætte dig i forbindelse med sælger. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.