Jump to content
Festivalanlæg dk

Tilpasset kabinet

Skovsen
 Share

Recommended Posts

Hey! 
Håber på at kunne få noget vejledning/hjælp herinde på forummet. Har rodet lidt med programmet WINisd, men er i tvivl om vi får mere ud af at bygge et horn kabinet eller bassreflex kabinet.
Leder derfor efter en kabinet plan der passer til:
4 x SN10-300MBF
2 x PHT-408

Forstærker: D300S PWM Amplifier
(Modtager også gerne på feedback omkring forstærkeren, da vi har i tankerne at købe denne, men ikke har gjort det endnu)

3 x bilbatterier serieforbundet 

Tak på forhånd! :)

Hvad vil du gerne med dine enheder / hvor mange personer skal der spilles op til? Og har I allerede købt enheder, eller er de blot en overvejelse? For jeg vil foreslå jer at arbejde ud fra nogle gennemtestede designs inden I kaster jer hovedkulds ud i selv at designe højtalere.

Ang. forstærkeren har jeg ikke set den før, men umiddelbart ser det ok ud, da den er Class D.

Bilbatterierne, hvis overhovedet muligt, så skil dig af med dem ASAP. Bilbatterier er slet ikke lige så effektive som SLA/AGM batterier, og samtidig har de også en masse syre i sig som kan skvulpe ud, og bare generelt er klamt. Hvis det ikke er muligt, så husk at du ikke må køre batterierne i serie hvis de ikke er købt sammen, af samme model/mærke, og altid brugt sammen, da det ellers kan gå grueligt galt.

Alle enhederne er købt, også derfor jeg søger et kabinet der er designet til enhederne (hørte de blev brugt i en signature udgave af boominatoren men er ikke sikker).

Det skulle meget gerne kunne spille 30 - 50 mennesker op :) 

Vores budget rækker desværre ikke til andet end et par forskellige bilbatterier som vi skraber sammen, er klar over det ikke er optimalt. Men skal vi så køre batterierne som strømforsyning en af gangen ved 12v eller hvad er løsningen (vil selvfølgelig helst undgå en konverter der giver strømtab)? :)

Edited by Skovsen

Hvad holder jeres budget til, kan man jo spørge? ;) Alt afhængig af hvor mange penge I har kan det være en idé at købe et marinebatteri, og så skaffe en 100W solcelle fra vores ven på amager.

Med enhederne, så kan det godt være at PHT-408 er brugt i Boominator, det foresvæver der mig noget om. Jeres woofers har jeg dog aldrig hørt om i et Boominator design.

Hvad holder jeres budget til, kan man jo spørge? ;) Alt afhængig af hvor mange penge I har kan det være en idé at købe et marinebatteri, og så skaffe en 100W solcelle fra vores ven på amager.

Med enhederne, så kan det godt være at PHT-408 er brugt i Boominator, det foresvæver der mig noget om. Jeres woofers har jeg dog aldrig hørt om i et Boominator design.

Tak for din tid og dine svar KHesse :)

(Bilbatterier får/låner vi gratis).

Vi har 1200kr til: 

Forstærker, 2xhighpass filtre, modstande og sikringer. Samt at udregne kabinetter som er det der bekymrer mig mest.

var ude hos 'Amagermanden' forleden. Sidste år ku han sælge 100w paneler for 550 (der var jeg heldig at kunne få et). Nu koster de desværre op mod 1000kr. Måske mere. 

Mht til forstærker, skal i med jeres budget nok ha fat i en tk2050 med 12-24v converter. Budgettet er det også til træ?

en tk2050 eller lign vil passe fint til jeres enheder

Hvad vil du gerne med dine enheder / hvor mange personer skal der spilles op til? Og har I allerede købt enheder, eller er de blot en overvejelse? For jeg vil foreslå jer at arbejde ud fra nogle gennemtestede designs inden I kaster jer hovedkulds ud i selv at designe højtalere.

Ang. forstærkeren har jeg ikke set den før, men umiddelbart ser det ok ud, da den er Class D.

Bilbatterierne, hvis overhovedet muligt, så skil dig af med dem ASAP. Bilbatterier er slet ikke lige så effektive som SLA/AGM batterier, og samtidig har de også en masse syre i sig som kan skvulpe ud, og bare generelt er klamt. Hvis det ikke er muligt, så husk at du ikke må køre batterierne i serie hvis de ikke er købt sammen, af samme model/mærke, og altid brugt sammen, da det ellers kan gå grueligt galt.

​Er du sikker på at man ikke må forbinde forskelle batterier i serie, folk på dette forum siger noget andet: Batterier i serieforbindelse

Ville nu stadig mene I skal passe på. Hvis I ser her (http://www.allaboutcircuits.com/textbook/direct-current/chpt-11/practical-considerations-batteries/), skal I bide mærke i at "All batteries in a series bank must have the same amp-hour rating." Så selvom det *måske* ikke kommer til at volde jer problemer, er muligheden der. Og, bly-baserede batterier, som bilbatterier vistnok også er, har muligheden for at udvikle hydrogen , som er meget brandbart.

Så min konklusion må være; at det kan gå godt, men det kan også gå galt. Og hvis det var mig, så ville jeg hellere investere i en step-up converter, end at løbe risikoen med brandbare gasser i mit anlæg ;)

Ville nu stadig mene I skal passe på. Hvis I ser her (http://www.allaboutcircuits.com/textbook/direct-current/chpt-11/practical-considerations-batteries/), skal I bide mærke i at "All batteries in a series bank must have the same amp-hour rating." Så selvom det *måske* ikke kommer til at volde jer problemer, er muligheden der. Og, bly-baserede batterier, som bilbatterier vistnok også er, har muligheden for at udvikle hydrogen , som er meget brandbart.

Så min konklusion må være; at det kan gå godt, men det kan også gå galt. Og hvis det var mig, så ville jeg hellere investere i en step-up converter, end at løbe risikoen med brandbare gasser i mit anlæg ;)

​Okay, det gør vi så tak for info :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.