Jump to content
Festivalanlæg dk

Ser mit ledningsnet korrekt ud?

Emilhobolt
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil meget gerne have jer til at vurdere mit ledningsnet i min almindelige boominator med solceller og USB+voltmeter+LED. Her:

Boominator.thumb.png.7ac3bace5ed0b978547

Det eneste jeg ikke har fod på er sikringer. Jeg ved at jeg skal have en 20A fladsikring til min forstærkers ydeevne. Men jeg ved ikke hvor den skal sidde?
Skal der sikring på indgående strøm (fra solcelleregulatoren) som jeg har tegnet? Eller er det kun udgående. Jeg går heller ikke ud fra at jeg skal bruge 20A sikring til det panel med lys+volt+usb, skal jeg overhovedet bruge et? Og hvordan skal sikringen til forstærkeren sidde? 

Mvh Emil

Næsten helt perfekt! Lige et par enkelte rettelser

Angående ledningsnettet til højtalerne: Som du har tegnet diagrammet, så vil du kortslutte din forstærker, så snart du sætter strøm til. Fra den positive terminal på forstærkeren er der en ledning, som deler sig i tre, to som går til hver sin woofer og diskant, og så er der en som går direkte ud i ground-ledninger - og den ledning skal væk. Jeg har markeret den med et kryds på vedhæftet fil.

Derudover går jeg udfra, at der ikke er nogen "load" terminal på din laderegulator? Ellers er det optimalt at tilslutte alt fra dit panel til denne load terminal. Undtagen voltmeter, den skal sidde direkte på batteriet. 

Og så går jeg ud fra, at den blå pil i din tegnet betyder, at forstærker med tilhørende on/off/on knap skal sidde henne i panelet og ikke direkte på batteriet som vist på tegningen? Ellers så mangler du også en sikring på den ledning. 

Tag eventuelt en afbryder på solcellen også. Det kan være praktisk, hvis man skal rode med noget elektronik at kunne slukke for alle strømkilder. 

Boominator.png.0a0a0fc6c36a089947875d6b59d31c04.png

Næsten helt perfekt! Lige et par enkelte rettelser

Angående ledningsnettet til højtalerne: Som du har tegnet diagrammet, så vil du kortslutte din forstærker, så snart du sætter strøm til. Fra den positive terminal på forstærkeren er der en ledning, som deler sig i tre, to som går til hver sin woofer og diskant, og så er der en som går direkte ud i ground-ledninger - og den ledning skal væk. Jeg har markeret den med et kryds på vedhæftet fil.

Derudover går jeg udfra, at der ikke er nogen "load" terminal på din laderegulator? Ellers er det optimalt at tilslutte alt fra dit panel til denne load terminal. Undtagen voltmeter, den skal sidde direkte på batteriet. 

Og så går jeg ud fra, at den blå pil i din tegnet betyder, at forstærker med tilhørende on/off/on knap skal sidde henne i panelet og ikke direkte på batteriet som vist på tegningen? Ellers så mangler du også en sikring på den ledning. 

Tag eventuelt en afbryder på solcellen også. Det kan være praktisk, hvis man skal rode med noget elektronik at kunne slukke for alle strømkilder. 

Boominator.png.0a0a0fc6c36a089947875d6b59d31c04.png

Okay. + ledningen til Ground er fjernet.

Ang. "load" på regulatoren, så aner jeg ikke hvad det er. Der er sol ind (rød/sort) og batteri (rød/sort)

Den blå pil betyder, at jeg placerer on/off/on knappen til 12V/sluk/24V på panelet. Men jeg havde bare tænke mig at tappe direkte fra batteriet. Der er måske smartere at tage strøm fra den ledning der alligevel føres ud i panelet? Kan det ikke give mindre power til ampen hvis der er mange ting tilsluttet et kabel?

Og med "en afbryder på solcellen" mener du en ON/OFF knap mellem solcelle og regulator?

du kan godt høre, det er helt fra rookieniveau det her. Men tak for dit gode svar. Håber du lige kan specificere det sidste :-)

Perfekt - så holder din forstærker mere end et øjeblik ;)

På en del laderegulatorer er der 3 sæt kanaler: Et sæt til solcelle, en anden til batteri og en tredje til load, som er alt der bruger strøm (forstærker, lys, telefonopladning, konfettikanoner osv). Gør ikke den store forskel, bilder mig selv ind at det giver bedre kontrol over hele opsætningen, men jeg ved ikke, hvad der er i det. I hvert kan det sagtens fungere uden!

Du kan sagtens trække forstærkeren direkte fra batteriet (som du jo også gør med alt andet), men du mangler en sikring fra forstærker til batteri, ligesom du har til solcellen og lys/usb/voltmeter :)

Perfekt - så holder din forstærker mere end et øjeblik ;)

På en del laderegulatorer er der 3 sæt kanaler: Et sæt til solcelle, en anden til batteri og en tredje til load, som er alt der bruger strøm (forstærker, lys, telefonopladning, konfettikanoner osv). Gør ikke den store forskel, bilder mig selv ind at det giver bedre kontrol over hele opsætningen, men jeg ved ikke, hvad der er i det. I hvert kan det sagtens fungere uden!

Du kan sagtens trække forstærkeren direkte fra batteriet (som du jo også gør med alt andet), men du mangler en sikring fra forstærker til batteri, ligesom du har til solcellen og lys/usb/voltmeter :)

Skal lige være sikker: der skal både sikring til ampen og til step-up converteren ikke?

Nu har jeg prøvet at tegne hvad jeg mener. Du har vel i alt 5-6 terminaler afhængig af din regulator. En + og - som forbinder din regulator med batteri, en + og - som forbinder solceller med din regulator og en + og - som forbinder alt forbrug med din regulator

fsgh.PNG

Nu har jeg prøvet at tegne hvad jeg mener. Du har vel i alt 5-6 terminaler afhængig af din regulator. En + og - som forbinder din regulator med batteri, en + og - som forbinder solceller med din regulator og en + og - som forbinder alt forbrug med din regulator

fsgh.PNG

Har desværre kun 4 "huller" i min regulator. Kan jeg bare smide flere rød/sort stik ind i samme hul som det til batteriet?

image.thumb.jpg.c384b217989203ae6d6f33eb

Edited by Emilhobolt

Hvilke resistore bruger du som filtre, evt link

​Jonput der bruges ikke filtre i en almindelig boominator..

HP10w har en frekvensgang fra 45 hz til 4000 hz og MPT-001 har fra 4000 hz til 20000 hz. Der er derfor ikke brug for filtre

Modstanden bruges til at dæmpe piezohornet en lille smule, så den ikke stikker helt fra bassen

Hvorfor så ikke lave en fælles ledning for dit pluskabel hvor du placere en sikring og først her efter spilter dit kabel op. Så kan du nøjes med en sikring :P

Edited by ESO

Hvorfor så ikke lave en fælles ledning for dit pluskabel hvor du placere en sikring og først her efter spilter dit kabel op. Så kan du nøjes med en sikring :P

Først og fremmest ved jeg ikke hvordan man splitter et kabel op.

Dernæst har jeg en forestilling om, at spændingen også bliver splittet op. Gør den det eller vil det være 12V i alle kabler? Det vil det måske?

Jeg mener bare, hvis jeg har amp, 2*usblader, voltmeter og LEDlys på samme kabel.. Eller betyder det ingenting? Det må vel også trække nogle flere Ampere og dermed sprænge sikringen?

Så må du jo bare sætte en større sikring på ;)

For at splitte kablet afisolerer du bare dit ene kabel, så tager du 2 (eller flere) andre kabler som du lægger ovenpå, og så lodder du hele skidtet sammen (noget i stil med det her (http://www.lxforums.com/gallery/files/3/3/4/1/tap3.jpg)). Wupti, så har du to + ledninger du kan koble dig på. Når du parallelkobler ting (som du gør her, ved at forbinde flere ting til den samme strømkilde, men uden at køre dem gennem hinanden), forbliver spændingen den samme. Til gengæld stiger antallet af Ampere som bliver trukket, hvilket betyder at dit batteri bliver hurtigere afladt.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.