Jump to content
Festivalanlæg dk

Lav volumen troubleshooting

Birdman
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er netop færdig med at bygge mit første festivalanlæg, men jeg må indrømme at jeg er skuffet over anlæggets volumen, og jeg er lidt bekymret for om jeg muligvis har lavet nogle brølere undervejs. 

Jeg benytter en TA2020 forstærker tilsluttet et 12 V bilbatteri med 55 Ah. Basenhederne er 2 x 96 dB spl/ 1W, de er 4 ohm. Desuden benytter jeg 2 x piezohorn med 95 dB spl / 1W. De er valgt på baggrund af deres relative høje følsomhed, da de gerne skal kunne spille rimelig længe ved høj volumen.

Men problemet er, at selv når jeg skruer helt op på både forstærker og telefon, så spiller de ikke særlig højt - man skal ganske vist hæve stemmen når man taler sammen, men jeg havde forventet at det spillede højere. Desuden er jeg overrasket over, at jeg kan skrue helt op på forstærkeren og telefon uden at de kradser/giver mislyd - det er ikke normalt, er det?

Mine mistanker er følgende: Vi købte bare nogle højttalerkabler i Harald Nyborg. Kan de være dårlige og skyld i det? Vi har desuden forbundet batteri til forstærkeren med disse..
Ved tænd/slukknappen gik lodningen i stykker, så ledningen sidder fast ved at kobbertråden blev sat under en skrue som kunne skrues ud og i igen, kan det betyde at forbindelsen er dårlig?

På den kasse forstærkeren kom i stod der Lepy i stedet for Lepai. Købte den på ebay, så har de bare sendt mig noget skrammel? Har dog læst at lepy er deres Amerikanske brand eller lignende..

Jeg har lavet et kabinet med basrefleksrør, er det dumt? Eller har jeg måske bare sat forventningerne for højt?

På forhånd tak!

Hey Birdman og velkommen til forummet!

Tjaa.. Jeg ved ikke lige hvor jeg skal starte...

Først og fremmest skal der bruges nogle link til nøjagtigt, hvad du har købt! På alting, forstærker, woofere, diskanter, kabler, batteri.. Ellers er det bare rent gætteri, når andre prøver at fejlsøge. Også gerne nogle billeder, hvis det er muligt.

Hvad jeg kan sige er, at forstærkervalget er ikke så heldigt. Både Lepy og dens bror Lepai er nogle billige skrammel TA2020 forstærkere.. Jeg synes dog det største problem er, at lyden clipper allerede ved lav volumen mere end, at de ikke kan spille højt - hvilket jo er jeres problem. Men muligvis Lepy'en er så dårligt bygget, at den også døjer med det problem? Jeg kender nemlig mest til Lepaien af de to..

Derudover vil jeg spørge, om I har fulgt et særligt design, når I har lavet jeres højtaler? Eller har I bare taget nogle tilfældige enheder og smidt i en trækasse? En vigtigt ting hvad at bygge er anlæg, er, at man ikke bare kan smide hvilke som helst enheder i hvilken som helst kasse. Jo det skal nok komme lyd uanset hvad, men resultatet forringes eftersom, at kabinettet skal designet nøjagtigt i forhold til enhederne for at udnytte enhederne til fulde. Der ligger nogle fysiske love og tilhørende formler til grunde for dette.

Hey Birdman og velkommen til forummet!

Tjaa.. Jeg ved ikke lige hvor jeg skal starte...

Først og fremmest skal der bruges nogle link til nøjagtigt, hvad du har købt! På alting, forstærker, woofere, diskanter, kabler, batteri.. Ellers er det bare rent gætteri, når andre prøver at fejlsøge. Også gerne nogle billeder, hvis det er muligt.

Hvad jeg kan sige er, at forstærkervalget er ikke så heldigt. Både Lepy og dens bror Lepai er nogle billige skrammel TA2020 forstærkere.. Jeg synes dog det største problem er, at lyden clipper allerede ved lav volumen mere end, at de ikke kan spille højt - hvilket jo er jeres problem. Men muligvis Lepy'en er så dårligt bygget, at den også døjer med det problem? Jeg kender nemlig mest til Lepaien af de to..

Derudover vil jeg spørge, om I har fulgt et særligt design, når I har lavet jeres højtaler? Eller har I bare taget nogle tilfældige enheder og smidt i en trækasse? En vigtigt ting hvad at bygge er anlæg, er, at man ikke bare kan smide hvilke som helst enheder i hvilken som helst kasse. Jo det skal nok komme lyd uanset hvad, men resultatet forringes eftersom, at kabinettet skal designet nøjagtigt i forhold til enhederne for at udnytte enhederne til fulde. Der ligger nogle fysiske love og tilhørende formler til grunde for dette.

​Hvorfor mener du Lepai/Lepy er noget skrammel? Er det ikke den forstærker, som de fleste herinde bruger (bla. grundet dens lave strømforbrug)? 

Edited by Laurits T

​Hvorfor mener du Lepai/Lepy er noget skrammel? Er det ikke den forstærker, som de fleste herinde bruger (bla. grundet dens lave strømforbrug)? 

​Båda ja og nej. 

TA2020 er chippen, som forstærkeren er bygget op omkring, hvilket er en fantastisk chip HVIS de resterende komponenter altså også er god kvalitet. Lepai er den producent, som samler disse forstærker boards, som indeholder TA2020 chippen, og de bruger nogle utroligt ringe komponenter  samt at det generelt bare er samlet dårligt. Det samme gælder også Lepy. 

Jeg kunne forestille mig, at det måske er der, at problemet ligger, men selvom det ikke er, så ville jeg bytte den forstærker uden med en fra en anden fabrikant. Evt. kunne en Maxamp20 også være et godt bud. Den er stort set lige så god som TA2020, men er bare lige lidt mere effektiv og bedre beskyttet :) 

At sige TA2020-baserede forstærkere altid er ubetinget god svarer lidt til at sige, at kage altid er godt. Jo kage har nogle betingelser for at være godt, men det kan sandeligt også være ringe, ligesom TA2020-baserede forstærkere også kan være. 

Men hvis du har links til andre komponenter, eventuelt lidt mere information om dem, så er det lidt nemmere at trouble shoote :)

Har du prøvet med anden lydkilde?

hvordan har du forbundet alle komponenterne?

En computer fx. den har et meget større lyd output, så kan du finde ud af om der mere juice at få ud af den.

Jeg vil sørger for at få den lodning ordnet, bare for en sikkerheds skyld.

Kablerne ville jeg gætte på ikke er noget problem.

Og ligesom de andre vil jeg også anbefalde maxamp, den kan købes på Canopysound.:)

Tak for de hurtige svar!

Enhederne er disse: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=75818 , http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_313&products_id=1948 , og som nævnt er forstærkeren en Lepy.

Jeg har brugt det her stik til strøm: http://elektronik-lavpris.dk/p124538/cd016-dc-hun-25-55-11mm-skruemontering/ ,

de her basrefleksrør: http://elektronik-lavpris.dk/p124370/mbr-100-basrefleksroer-99mm/  

det her batteri: http://www.harald-nyborg.dk/p3620/autobatteri-45ah-hoejre-jis

kabler: http://www.harald-nyborg.dk/p9543/hoejttalerkabel-2x0-75mm2-25m

Jackstick: http://www.harald-nyborg.dk/p7575/minijack-kabel-2-5m-stereo (har dog også forsøgt mig med et bedre jackstick med cirka samme resultat).

Jeg har forsøgt mig med min (bærbare) computer som lydkilde, det var samme resultat.

Jeg har forbundet bilbatteriet til en tænd/sluk-knap, og herefter til forstærkeren. Forstærkeren har 2 x 2 porte, sammenhørende plus og minus. Der har jeg så sat ledningerne der går til plus på den ene diskant og den ene basenhed ind ved plus, og ledningerne fra de to enheders minus ind i minus. Det er en ven der har fortalt mig at det var sådan de skulle forbindes, men nu kommer jeg pludselig i tvivl?

Og så selvfølgelig et jackstick fra forstærkeren.

Med hensyn til kassen så opdagede vi efter at have købt enhederne, at der ikke var oplyst litermål til basenhederne, og forhandleren kunne ikke fortælle os hvad det var (hvilket jeg også studsede lidt over..). Vi lavede noget a la boominator-designet, hvor hvert rum til højttalerne er 130 liter cirka.

Vi benyttede MDF-plader, kan det spille nogen rolle?

Og er det realistisk at en Maxamp20 kan give højere volumen, altså at det er forstærkeren der er hovedproblemet? :-)

Lyder rigtigt nok, du har ikke noget delfilter eller noget på, så du smider bare direkte i højtalerne?
Det er måske ikke det bedste da en diskant er lavet til at spille høje toner og bassen til lave toner, og de får lige nu hele spektret.

Men jo, tror måske din forstærker kan være problemet, men det ikke sikkert.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.