Jump to content
Festivalanlæg dk

Solceller til en Boominator

andr6987
 Share

Recommended Posts

De solceller som der er brugt i denne boominator er desværre udgået fra produktion, så dem kan du kun anskaffe brugt. Det er en skam, da de ellers var de eneste amorfe solceller som passede perfekt til boominatorens størrelse. 

Det som du primert skal kigge efter er såkaldte amorfe solceller, som også fungerer i f.eks. overskyet vejr, eller hvis nogen vælger at placere deres øl oven på solcellen. Ulempen ved amorfe solceller er, at de fylder meget i forhold til de mere typiske krystallinske. Dog findes der CIS amorfe solceller, som er (næsten) ligeså effektive som krystallinske, og det er også sådan nogen som er brugt i boominatoren, som du linker til - men som sagt, så kan jeg ikke finde dem nogen steder på nettet.

Hvis de skal indbygges i boominatoren, så kan det være, at du må gå på kompromis med det amorfe og så købe krystallinske for at få plads til dem i anlægget - dog kræver det meget arbejde at holde anlægget i solen hele tiden.

Udover selve solcellen skal du naturligvis have en laderegulator, så du ikke overlader batteriet selvfølgelig. Hvilken det er, er ikke så vigtigt. Køb noget som kan tåle en strømstyrke på en 10 A ca. 

Mange vælger en ekstern solcelle istedet da det giver fri hænder ifht. størrelse og det er også lettere at placere så den er i solen hele tiden. for eksempel kan mad smide den ovenpå pavillionen om morgenen, tilslutte den til Boominatoren, og om aftenen simide den ind i telten igen. Det betyder også man også kan bruge krystallinske solceller da vinklingen den får fra pavillionens tag er relativt tæt på optimal.

Ligesom det Saturnus sagde, så havde jeg lavet lidt en mellemløsning på min gamle boominator. Jeg havde købt en 10w amorf solcelle, som passede (næsten) til boominatoren - i hvert fald nok til at man kunne lægge den ovenpå. 

Når jeg så var på farten med havde jeg sat solcellen fast på toppen af anlægget med dobbelt-klæbende velcro, og hvis den stod mere stationært, så brugte jeg et længere kabel til at smide oven på pavillonen. Som tilslutning brugte jeg et Speakon stik.

2015-05-04 14.03.13 kopi.jpg

Jeg har bygget solceller ind i min mini, og jeg må indrømme, at det til tider er pisse irriterende at flytte rundt på den, alt efter hvor solen er.

Tit stiller en kvajpande også en øl eller skygger for en celle, og så er man lige vidt.. Så det ville være en god idé med en mellemting. 

På den anden side, så er det også bare dejligt, ikke at skulle tænke på at huske solcelle eller ledning :) 

Ligesom det Saturnus sagde, så havde jeg lavet lidt en mellemløsning på min gamle boominator. Jeg havde købt en 10w amorf solcelle, som passede (næsten) til boominatoren - i hvert fald nok til at man kunne lægge den ovenpå. 

Når jeg så var på farten med havde jeg sat solcellen fast på toppen af anlægget med dobbelt-klæbende velcro, og hvis den stod mere stationært, så brugte jeg et længere kabel til at smide oven på pavillonen. Som tilslutning brugte jeg et Speakon stik.

2015-05-04 14.03.13 kopi.jpg

​Kan det passe, at jeg har købt den samme som dig?
Denne: http://www.conradelektronik.dk/Tyndfilms-solcellemodul-10-Wp-17.5-V.htm?websale8=conrad-dk&pi=110700&ci=SHOP_AREA_260542_0509082

Jeg havde også tænkt at indbygge den, men nu tror jeg bare jeg smider den ovenpå med sådan en her i hver ende:

product_thumb.php.thumb.jpeg.da77c8908c6

Det er spot-on den solcelle som jeg har købt ;) 

Og det er helt sikkert også en fin løsning med sådan et par klemme-fiduser. Så længe der bare er noget, så den ikke glider af, så snart i flytter rundt på anlægget. 

Skaf jer eventuelt er længere kabel en det som er indbygget i solcellen, så kan I nemt lægge den op på toppen af pavillonen osv. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.