Jump to content
Festivalanlæg dk

Batteri spørgsmål

clank
 Share

Recommended Posts

Hej med jer 

Som så mange andre er jeg i gang med at bygge et festivalanlæg. Foreløbig har vi alle vores enheder klar. Vi er dog i tvivl om hvor meget batteri enhederne har brug for. 

Vi har 5 enheder:

1x diskant - Max 150W med 8 ohm, 12db

2x passive subwoofer - i alt 1500W med 8 ohm, 96db

2x passe basenheder - alt 3000W med 8 ohm, 96db

Vi har i øjeblikket et spiralbatteri med 75AH og 12V

Vi er blevet anbefalet at bruge en inverter, men er sgu lidt i tvivl om det er spild af strøm at bruge sådan en, hvis den skal omforme 12V til 220V.

Enhederne bruger ikke batteri, det gør din forstærker. Så når du har fundet ud af hvor meget strøm din forstærker bruger kan du plotte det ind i et excelark, der er en gut på siden her der har lavet et til at udregne batteritid :)

Forstærkeren afgør også om i skal bruge en inverter eller ej :)

Edited by Skovsen

Forstærkeren afgør også om i skal bruge en inverter eller ej :)

​Vil nu ikke sige jeg er helt enig der Skovsen ;) En inverter er en strømsluger, uanset hvordan du vender og drejer det, og i det lange løb er det meget bedre at skaffe sig en 12- eller 24-volts forstærker i stedet. Så clank, ja, det er spild af strøm. Jeg ville foreslå jer at investere i enten flere batterier, eller nogle solceller, fx en 105W solcelle fra vores gode ven på Amager - http://www.dba.dk/solcelle-cigs-105watt-1611/id-1002512831/

​Vil nu ikke sige jeg er helt enig der Skovsen ;) En inverter er en strømsluger, uanset hvordan du vender og drejer det, og i det lange løb er det meget bedre at skaffe sig en 12- eller 24-volts forstærker i stedet. Så clank, ja, det er spild af strøm. Jeg ville foreslå jer at investere i enten flere batterier, eller nogle solceller, fx en 105W solcelle fra vores gode ven på Amager - http://www.dba.dk/solcelle-cigs-105watt-1611/id-1002512831/

Jeg tror du misforstår mig så, jeg prøvede ikke at udtrykke man kunne finde en inverter uden strømtab.
Prøvede at sige hvilken forstærker du har afgør hvilken spænding du har brug for, det er selvfølgelig lettest og sikkert også bedst med en der kan køre ned til 12v på festivalen :) 
Og det er btw en sjov diskant med en meget lav følsomhed? eller..

Edited by Skovsen

Jeg tror du misforstår mig så, jeg prøvede ikke at udtrykke man kunne finde en inverter uden strømtab.Prøvede at sige hvilken forstærker du har afgør hvilken spænding du har brug for, det er selvfølgelig lettest og sikkert også bedst med en der kan køre ned til 12v på festivalen :) 
Og det er btw en sjov diskant med en meget lav følsomhed? eller..

​Ved ikke præcist om det er en diskant. Det er det, vi går ud fra. Det er sådan her http://www.bazos.cz/img/1/258/47035258.jpg

Forstærkerne var nogen en kammerat gav os for et år siden, og ham kan vi ikke få kontakt til længere. Det er ikke sådan en amp, man kan skrue op og ned på lyden med. Det er nærmest sådan rectangulær kasse med indgange til strømforsyning, højtalerenheder og phonoindgange.

Men det i altså siger alle sammen er, at det er forstærkerne det hele kommer an på, og ikke hvor kraftige enhederne er? 

Edited by clank

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.