Jump to content
Festivalanlæg dk

Kabler at trække fra hist og her

soderberg
 Share

Recommended Posts

Hej igen igen derude. Igen skal jeg blot lige sikre mig: - Min plan var at købe denne laderegulator, fra laderegulatoren til batteriet ville jeg bruge dette kabel. Fra strøm udgangen skal jeg så have trukket et kabel. Skal både give strøm til forstærkeren (kabelsko -> DC stik) og til en cigartænder. Hvad skal jeg bruge her? Jeg tænkte at bruge 2 af disse igen. Begge smides i laderegulatoren parallelt, hvor efter kabelskoene fra forstærkeren (Muse TA2020) og kabelskoene fra det ene kabel sættes sammen (evt. tape?). Derefter skulle kabelskoene fra det andet stik sættes til sådan en: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20427. Derfra tror jeg så at man vil kunne sætte et 12v cigarstik (han) ind og oplade mobiler derfra. Lyder dette til at kunne fungere? Har ingen erfaring med sådan noget her :)

Reply To: Kabler at trække fra hist og her Hey Soderberg Forbindelsesmæssigt lyder det fornuftigt nok. Men 225,- for tre kabler + fragt er dumme penge. I virkeligheden skal du jo bare have plus og minus på laderegulatoren forbundet til hhv. Batteriet og til forstærker+cigarstik. Cigarstikket kommer jo med et dejligt kabel, så der behøver du ikke købe noget. Bare klip stikkene af og afisolér ledningerne med en bidetang eller whatevet (vær opmærksom på polariteten. Hvis der ikke er farvekoder -rød/sort -så er minusledningen angivet ved at være 'kantet'/'rillet', hvor plusledningen er rund. Hvis alt andet glipper, så er den midterste pol i cigarstikket plus, ringen udenom er minus..) Mht. Forbindelse mellem batteri og laderegulator samt forstærker og laderegulator, kan du sikkert finde noget brugt kabel et eller andet sted. Lampekabel egner sig fint. Bare brug laderegulatorens klemmer til at 'samle' enderne. Hvis alt andet glipper, så brug dem her http://scanlys.dk/product.asp?product=114. Tape er en dårlig ide..

Reply To: Kabler at trække fra hist og her

[b]

magnusgottlieb

[/b]: Hey Soderberg Forbindelsesmæssigt lyder det fornuftigt nok. Men 225,- for tre kabler + fragt er dumme penge. I virkeligheden skal du jo bare have plus og minus på laderegulatoren forbundet til hhv. Batteriet og til forstærker+cigarstik. Cigarstikket kommer jo med et dejligt kabel, så der behøver du ikke købe noget. Bare klip stikkene af og afisolér ledningerne med en bidetang eller whatevet (vær opmærksom på polariteten. Hvis der ikke er farvekoder -rød/sort -så er minusledningen angivet ved at være ‘kantet’/'rillet’, hvor plusledningen er rund. Hvis alt andet glipper, så er den midterste pol i cigarstikket plus, ringen udenom er minus..) Mht. Forbindelse mellem batteri og laderegulator samt forstærker og laderegulator, kan du sikkert finde noget brugt kabel et eller andet sted. Lampekabel egner sig fint. Bare brug laderegulatorens klemmer til at ‘samle’ enderne. Hvis alt andet glipper, så brug dem her

http://scanlys.dk/product.asp?product=114

. Tape er en dårlig ide..

Tror jeg forstår hvad du mener! Bare at klippe stikkene af, og montere de afisolerede ledninger på diverse komponenter. Tror du det her kunne fungere? :)a>  <a href=%7Boption%7Dhttp://img36.imageshack.us/img36/3271/strmfrsel.jpg'>

[b]

magnusgottlieb

[/b]: Det ser helt rigtigt ud:-D Muligvis kan du spare dig muffen og bare samle kalerne til cigarstik og til forstærker direkte i udgangen fra laderegulatoren. Her må du selv lige vurdere, hvad der virker mest hensigtsmæssigt…

Super! Er muffen ikke en ret god ide? Ligesom for at holde basis opsætningen samlet, således at evt. nye komponenter nemt kan kobles på forbruget, istedet for at rode med laderegulatoren :). Kan man bare bruge almindelige strømkabler til at koble solcelle og laderegulator sammen? Eller er det bedst og forbinde de to med nogle "solcelle"-stik? - Tusind tak for hjælpen forresten :)

Reply To: Kabler at trække fra hist og her Almindelige strømkabler er helt fint. Den eneste fordel ved 'solcellestik' er, at de som regel er vandtætte. Men hvis du bare holder dit anlæg tørt er det ikke nødvendigt. Er for øvrigt enig med Viktor mht. muffen. Det afhænger af dit setup, men begge måder virker.

[b]

Tobias

[/b]: Lige noget helt andet.. Ved ikke om det er din endelige tegning, men vil du ikke have modstande ind mellem dine MPT tweetere og hp12w? Jeg mener det er anbefalet at lave det på den måde..

icon_smile.gif
Hvis du er herren der kan svare mig på hvilken modstand der skal i, så er du the man! har haft det oppe tidligere, men ikke kunne svare mig på det når nu det var hp-12w :)

Reply To: Kabler at trække fra hist og her Tror ikke der er så meget forskel på om det er 10'erne eller 12'erne. Men du kan prøve dig frem, en metalfilmsmodstand på 33-47 ohm (evt lidt mere??? ) 2-3 watt koster mellem 4-10 kr stykket, så du kan jo prøve dig lidt frem og se hvad der lyder bedst :)

[b]

wildo

[/b]: Tror ikke der er så meget forskel på om det er 10?erne eller 12?erne. Men du kan prøve dig frem, en metalfilmsmodstand på 33-47 ohm (evt lidt mere??? )2-3 watt koster mellem 4-10 kr stykket, så du kan jo prøve dig lidt frem og se hvad der lyder bedst

icon_smile.gif
havde jeg også tænkt mig lidt :) Havde godt læst at jeg skulle ligge på cirka 33 ohm (evt. 47). Har tænkt mig at købe 2 af hver af disse: - https://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H13216(33 ohm 2W) - https://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H13218 (47 ohm 2W) Lyder det ikke meget rigtigt? :-)

Reply To: Kabler at trække fra hist og her Det ser da fint ud :) Men herren, der kan give dig det helt rigtige svar vil jeg ikke kalde mig ;) jeg prøver mig også lidt frem med det anlæg jeg bygger til mig selv. Bliver noget alá en halv boominator som bliver bygget i løbet af juni måned, men det er nok lidt sent at give råd videre der hvis du skal have dit anlæg klar til Roskilde!

Reply To: Kabler at trække fra hist og her hej jeg kiggede lidt gamle tråde og her er et andet set up end dit som er lavet af hifibanditen ( nu skal du bare se det som dine højtaler og med en solcelle) 26429-roskilde-anlaeg-megablaster Ved ikke om det er lige meget om man sætter det op på din måde eller den her måde?

Reply To: Kabler at trække fra hist og her Hey Alle Den væsentligste forskel på hifibandittens og soderbergs setup er, som jeg ser det, at hifibanditten går udenom laderegulatoren og trækker strøm til amp og cigartænder-stik direkte fra batteriet. Det har både fordele og ulemper: Fordelen ved at tage strøm ud fra laderegulatoren er, at laderegulatoren løbende måler batterispændingen og dræber forbruger, hvis batteriet bliver 'for' afladet, så det ikke tager skade. Phocos-laderegulatorerne kan indstilles til enten at fungere med almindelige bilbatterier eller med forbrugsbatterier (der sidder en lille stift inden i, man skal flytte - se i manualen). Fordelen ved at gå udenom laderegulatoren (som hifibanditten gør) er, at man får en mere 'direkte' forsyning til sin forstærker, der derved kan trække mere effekt i spidsbelastningerne. Laderegulatoren udgør en lille modstand mellem forstærker og batteri, som teoretisk set påvirker lydkvaliteten. Dertil kommer, at man selvfølgelig kan presse lidt mere juice ud af sine batterier, hvis der ikke er en controller, der kobler dem fra - dog med fare for at skade dem. Når det er sagt, vil jeg sige, at i et setup som jeres, med en så energieffektiv forstærker som TA2020'eren, er det underordnet med 'flaskehalsen'. Min anbefaling er derfor at trække strømmen til musik igennem controlleren for en sikkerheds skyld.

[b]

magnusgottlieb

[/b]: Hey Soderberg ... Cigarstikket kommer jo med et dejligt kabel, så der behøver du ikke købe noget. Bare klip stikkene af og afisolér ledningerne med en bidetang eller whatevet (vær opmærksom på polariteten. Hvis der ikke er farvekoder -rød/sort -så er minusledningen angivet ved at være ‘kantet’/'rillet’, hvor plusledningen er rund. Hvis alt andet glipper, så er den midterste pol i cigarstikket plus, ringen udenom er minus..) ...

Jeg har lige et opfølgende spørgsmål. Jeg vil anskaffe mig en cigarstik adapter, som jeg ville give strøm gennem muffen. Men jeg tror ikke helt jeg forstår hvordan jeg finder plus og minus polen? Ville helst klippe selve han-cigarstikket af, og montere de afisolerede ledninger i muffen, men hvis jeg ikke umiddelbart kan finde den korrekte + og - kan jeg jo blive nødt til at smide nogle ledninger direkte på han-cigarstikket.

Reply To: Kabler at trække fra hist og her Det er også vigtigt lige at pointere at solcellerne på min tegning var sat i serie, da det drejede sig om 2 stk. 6volts solceller... der er også forskel på laderegulatore, da nogle af dem kun har 2 porte med mulighed for "solcelle ind" og "strøm ud", mens andre modeller har 3 porte: "solcelle ind", batteri og "strøm ud".. ps. sikringen fra laderegulatoren er ikke nødvendig..

[b]

hifibanditten

[/b]: Det er også vigtigt lige at pointere at solcellerne på min tegning var sat i serie, da det drejede sig om 2 stk. 6volts solceller… der er også forskel på laderegulatore, da nogle af dem kun har 2 porte med mulighed for “solcelle ind” og “strøm ud”, mens andre modeller har 3 porte: “solcelle ind”, batteri og “strøm ud”.. ps. sikringen fra laderegulatoren er ikke nødvendig..

Lige præcis :) Vidste jeg godt i forvejen.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.