Jump to content
Festivalanlæg dk

Kan jeg sprænge mine højtalere i stykker?

Emilhobolt
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ikke en haj til det med elektronik.  Står her der alligevel fået lavet mig en Boominator. Modstande på mine 4 piezoer og HP10W*4.

Min forstærker er en 2*100W fra Sure Electronics. Denne: http://store.sure-electronics.com/aa-ab32971-1444

Jeg har en 20A fladsikring på mellem batteri og amp. Den har heatzink og skulle automatisk slukke ved for høj temperatur.

Mit spørgsmål: kan jeg ødelægge mine højtalere ved at skrue helt op for lyden? Den spiller edermugme højt, bare ved 60%.

HP10W er jo 100W mener jeg, med et max på 200W peak.

Og kan jeg ødelægge forstærkeren? Hvis vi ser bort fra omvendt polaritet.

Håber i kan hjælpe mig med at blive lidt rolig, så jeg ikke bliver nervøs når Fede Dorit vil have en vild fest og smadrer den op på 100% volumen. Hende kan jeg høre i har lidt problemer med ;-)

Mvh Emil

Edited by Emilhobolt

du nok ha fat i noget TNT og lidt, så skal den nok spring

Ej, Så længe du spiller ind til det ikke længere lyder godt. Så går det fint. 2*100w er det maximale en boominator må få.

men spil ind til det lyder dårligt. Så går det fint :) er du langt ude på stoffer og syntes døds metal lyder ekstra fedt når du spiller på det hvor forstærkeren begynder at distorte og lyder som røv, så kan de måske godt kradse af til sidst. Men så skal du også virkelig ha taget noget vildt for at gide at hører på det. Så tror ikke du behøver at bekymre dig 

du nok ha fat i noget TNT og lidt, så skal den nok spring

Ej, Så længe du spiller ind til det ikke længere lyder godt. Så går det fint. 2*100w er det maximale en boominator må få.

men spil ind til det lyder dårligt. Så går det fint :) er du langt ude på stoffer og syntes døds metal lyder ekstra fedt når du spiller på det hvor forstærkeren begynder at distorte og lyder som røv, så kan de måske godt kradse af til sidst. Men så skal du også virkelig ha taget noget vildt for at gide at hører på det. Så tror ikke du behøver at bekymre dig 

​Det lyder sgu godt! Den spiller som en drøm.

20A den den forstærker er det rigtige valg, ikke sandt?

Hvilken spænding har du tilsluttet?

Ser ud til at forstærkeren spiller 2x100 watt ved 36volt

​12V som udgangspunkt. Jeg har en stepup-converter til 30V.

Har det betydning for sikringen om jeg spiller 12V eller 24V eller 30V?

Edited by Emilhobolt

​12V som udgangspunkt. Jeg har en stepup-converter til 30V.
Har det betydning for sikringen om jeg spiller 12V eller 24V eller 30V?

​Skulle bare sikre mig at du ikke brugte 12v og regnede med en effekt på 100w.

En højere spænding øger den maksimale effekt mulig ved 20A. Men om du behøver en anden sikring ved jeg ikke. Ved ikke så meget om den slags, men 20A x 30V = 600W, og da forstærkeren aldrig forbrug for, og sikkert ikke kan tåle så høj effekt, giver det nok mening med en sikring som springer ved en lavere ampere. Ret mig hvis jeg vrøvler (-:

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.