Jump to content
Festivalanlæg dk

Elektrisk design - boominator

Guest
 Share

Recommended Posts

Hej Alle. 

Vi har bestil nogle dele til en boominator, men er generelt lidt i tvivl om det elektriske design. Vi har ikke bygget noget godt anlæg før, så vi er i begynder-fasen.

Vi samler det af følgende komponenter:

• 4x p.audio ph10w, 100 w
  • 4x pht-407n tweeters, 20 watt
  • tk2050, 4 kanaler, 100 w
  • 40 watt solcelle
  • 2x Forbrugsbatteri, 12v, 75 Ah
  • Mini DSP 2x4

Spørgsmål: 

• Er det en god ide at have ladecontroller til solcelle og batterier?
  • Er det et problem at udvide kassen til boominator, så man kan have større batterier i midter-sektionen? Kasserne til driverne er uændret i størrelsen.
  • Skal vi have capacitor og resistor på forbindelsen til driveren, eller gør MiniDSP'en arbejdet ?
  • Ser det ud til at vi mangler nogle vitale komponenter (udover kabler og sikringer)?
  • Har I nogle tips til det elektriske design generelt? Eventuelt et standard diagram vi kan gå ud fra ?

Vi fandt dette diagram, som dog bruger en anden forstærker, men tk2050 har vist også 4 i input, så det passer godt med miniDSP. Det er fra denne tråd:
http://www.festivalanlaeg.dk/topic/517-minidsp-hvordan-fnden-gør-jeg/#comment-5652

MVH Gahk.

mjkRDiX.jpg

Er der virkelig ingen som kan be/afkræfte om vi er på rette spor med det elektriske ? Jeg er især interesseret i om woofers skal parallelkobles og tweeters parallelkobles, som diagrammet viser.

Solcellen er forresten kun på 30 watt.

Vi har også købt en 12/24 v step-up converter til tk2050. Er dog usikker på om det er en fordel at køre mininDSP på 24 v ligeledes?

Please =)

Har du søgt lidt på forummet? De der spørgsmål kommer nok 10 gange om ugen herinde. 

Meget af det du spørger om er jo ikke rigtigt til at svare på. Vi ved jo ikke om du foretrækker at have batteri ved siden af og hvor meget du regner med at spille på anlægget osv. osv. Det er nogle overvejelser du selv skal gøre dig. Du kan godt smide batteriet ind i anlægget og udvide midterrummet hvis du vil

Umiddelbart ser det fint ud, men vær OBS på at du ikke ved en fejl spiller lave frekvenser til dine diskanter. For så dør de. Derfor er det oftest en fordel med et passivt filter, da du ikke kan komme til at ødelægge dem ved en fejlindstilling på minidsp'en. 

Hvis du kører batterier i serie risikerer du at brænde din minidsp af. Overvej en step-up konverter i stedet. 

OK, tak for svar. Ja beklager mine lidt ukonkrete spørgsmål. Vi er nok ved at spore os ind på noget mere konkret.

Vi har allerede købt en step up., så det bliver løsningen i stedet for serie batterier. Er det at foretrække at give miniDSP 24 v? Eller er det ligegyldigt? 

ifht: til filter: Du siger man risikerer at brænde dem af. Hvis jeg nu bruger et passivt filter, så skal jeg vel IKKE bruge miniDSP, vel? Ellers er det jo dobbeltkonfekt. Jeg havde tænkt mig at indstille miniDSP efter Saturnus og Phaedras anvisning her: http://www.festivalanlaeg.dk/topic/517-minidsp-hvordan-fnden-gør-jeg/

Og hvis jeg bruger passivt filter, er det så korrekt at det woofer+tweeter som skal parallelkobles og ikke woofer+woofer og tweeter+tweeter, som når man bruger miniDSP (se diagram^^)?

Vi har besluttet at udvide midterummet så det kan have et 75Ah forbrugsbatteri i. Derudover en 30 w solcelle med lade-controller.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.