Jump to content
Festivalanlæg dk

Forforstærker, mixer, generelt?

Jakob
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg kan se der er mange der har nogle små mixere på (iRig, z1 osv) og ville høre hvad fordelene er ved det og hvad det gøre ved volumen?

Når man sætter f.eks. iRig (vi har ikke brug for noget større setup) på, hvad sker der så med volumen og batterilevetid? Man kan hæve volumen fra iphones originale volumenstyrke, men det må vel også presse forstærkeren (gmd8604) yderligere :)

SÅ: Hvad er pros/cons ved lille mixer/forforstærker og hvilke findes der? 

Som du selv benævner, er der en forforstærker i mixeren. Det betyder altså at du kan hæve indgangsspændingen fra de 0,8-1Vrms som en iPhone 6 fx. giver optil 6Vrms (iRig). Dog skal du være opmærksom på, hvor meget dit udstyr kan klare. F.eks. kan miniDSP kun klare 2Vrms, og det er endda hvis man skifter jumperen. Ift. strømforbrug går jeg ud fra at det bliver tilsvarende højere. Fordelen(ene) kan være af forskellige arter. En simpel forforstærker er i manges tilfælde, kun til for at give øget lydniveau og evt. kontrol over lydniveauer eller andet. En mixer lader dig have flere input enheder tilsluttet, men det virker som om du har styr på mixerens rolle :) En forforstærker eller headphone-amp kan også bruges, hvis f. eks. inputsignalet skal deles mange gange fx. til flere anlæg. 

Som du selv benævner, er der en forforstærker i mixeren. Det betyder altså at du kan hæve indgangsspændingen fra de 0,8-1Vrms som en iPhone 6 fx. giver optil 6Vrms (iRig). Dog skal du være opmærksom på, hvor meget dit udstyr kan klare. F.eks. kan miniDSP kun klare 2Vrms, og det er endda hvis man skifter jumperen. Ift. strømforbrug går jeg ud fra at det bliver tilsvarende højere. Fordelen(ene) kan være af forskellige arter. En simpel forforstærker er i manges tilfælde, kun til for at give øget lydniveau og evt. kontrol over lydniveauer eller andet. En mixer lader dig have flere input enheder tilsluttet, men det virker som om du har styr på mixerens rolle :) En forforstærker eller headphone-amp kan også bruges, hvis f. eks. inputsignalet skal deles mange gange fx. til flere anlæg. 

​Ja, er ikke så meget i tvivl om hvad en mixer gør ved musikken i forhold til overgange osv. Det gider vi bare ikke bruge tid på når vi er på roskilde, så vil vi bare gerne brave noget god musik, men savnede virkelig en volumenknap sidste år til bare at have nogenlunde styr på det. Hvilken forforstærker ville være god, med volumenknap :) 

Jeg skal selv til at køre med en passiv forforstærker: 

http://www.thomann.de/dk/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Jeg kommer ikke til at bruge aktiv forforstærker da jeg simpelthen er for bange for at sprænge mit anlæg, og jeg allerde har mere kraft i min forstærker (Pioneer GM-D8604) end hvad mine enheder kan tage samlet, så regner med at lytte mig frem til et godt resultat med fuld skrald på iphones/telefoner, fuld skrald på den passive forforstærker, og så justere derfra på pioneeren så den har en pre-setting. 

Der er flere gode aktive forforstærkere på thomann hvis du har brug for det ellers. 

Ja, altså det er egentlig ikke fordi vi har synderligt meget brug for at få mere lyd ud af anlægget, men vi har bare brug for en god volumenkontrol (vi vil også gerne have noget der ser lækkert ud, som f.eks den femerling foreslog). Hvad gør en passiv i forhold til en aktiv?

Vi holder os til en forforstærker, da vi egentlig ikke rigtig har brug for en mikser. Har i nogle der er værd og kigge på og eventuelle forskelle på dem? :) 

Altså en aktiv forstærker dit signal hvor en passiv bare giver dig mulighed for at styre på volumen som du selv efterspørger.. der findes flere udgaver jeg kiggede på (endte med den jeg linkede til grundet kablerne som bærer højest kvalitet af dem jeg fandt) - men smider dig lige et til link hvis du er interesseret i passive for-forstærkere: 

http://www.thomann.de/dk/fostex_pc1_volume_control_white.htm

(den findes også i sort) 

Der er ikke synderlig forskel - men jeg vil anbefale dig at få en der er "balanceret" da det gør at der kommer mindre støj når du skifter iphone. Derudover er der de ovenstående forskelle med hvilke kabler de æder og hvor audiophil du er i den henseende. 

Edited by Femerling
defekt link.

Altså en aktiv forstærker dit signal hvor en passiv bare giver dig mulighed for at styre på volumen som du selv efterspørger.. der findes flere udgaver jeg kiggede på (endte med den jeg linkede til grundet kablerne som bærer højest kvalitet af dem jeg fandt) - men smider dig lige et til link hvis du er interesseret i passive for-forstærkere: 

http://www.thomann.de/dk/fostex_pc1_volume_control_white.htm

http://www.thomann.de/dk/fostex_pc_1_volume_control.htm

det er bare sort/hvid. 

Der er ikke synderlig forskel - men jeg vil anbefale dig at få en der er "balanceret" da det gør at der kommer mindre støj når du skifter iphone. Derudover er der de ovenstående forskelle med hvilke kabler de æder og hvor audiophil du er i den henseende. 

​Godt nok, så har jeg forstået det hele rigtigt, eftersom det også lidt lå i ordene haha :D 

Altså vi har generelt ikke sparet på nogle ledninger og kvaliteter og holder alt elektronik meget systematisk placeret. Vi har intet problem med støj når vi skifter iphones. Ville en fostex pc1 ikke klare det meget fint, vi har nogle udemærket audio-stik? Den skulle vel også kobles til ved hjælp af mini-jack til telefon og audiostik til input i forstærkeren, right? :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.