Jump to content
Festivalanlæg dk

Anbefaling af forstærker

clank
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Er der mon nogen, der kan anbefale en forstærker, der kan klare enheder som samlet trækker 2500W med SPL på 96?

Jeg har kigget på den TA2020'er flere gange, men kan simpelthen ikke regne ud om den kan klare enhederne. 

På forhånd tak.

De opgivne watt på højttalerne fortæller kun hvor meget de kan holde til, før de brænder sammen på grund af effekten, og du har højest sandsynligt opgivet peak værdi. 

Kig på RMS, og forstærkeren skal gerne være mindre kraftig end hvad højttalerne kan klare, for så brænder du dem i hvert fald ikke af. 

En Maxamp20 ( eller TA2020 ) er sikkert fin til dine højttalere :) 

Tak for hurtigt svar zaxder :) 

Okay, var ikke klar over at watt-angivelsen på højtalerne betød, hvor meget de maksimalt kunne klare. I forhold til RMS, er der her tale om to subwoofer-enheder med RMS på 750W hver, og en hornenhed hvor RMS ikke er oplyst, men blot 150W. 

Vi brugte enhederne sidste år, og de kan spille temmelig højt, kan jeg bekræfte. Dog fik vi problemer i forhold til batterilevetid, så tanken var at forstærkerne brugte for meget strøm, og jeg leder derfor en forstærker som bruger mindre strøm, men som stadig har kapacitet til fyre godt op for enhederne uden at den bliver brændt af. 

En TA2020 enhed spytter kun få watt ud i hver højtaler på en boominator f.eks., men den giver stadig godt smæk! Watt værdien på højtalerne siger ikke noget om, hvor højt de kan spille, men som Zaxder allerede siger, hvad de maksimalt kan klare!

Hvis penge ikke er det store issue, og I har nok batterier, så skulle I overveje en TK2050 forstærker med en 12-24 step up converter. Den kan spille rigtigt godt op! Ellers så tag maxamp20/TA2020. Den går til langt de fleste mindre anlæg

Tak for hurtigt svar zaxder :) 

Okay, var ikke klar over at watt-angivelsen på højtalerne betød, hvor meget de maksimalt kunne klare. I forhold til RMS, er der her tale om to subwoofer-enheder med RMS på 750W hver, og en hornenhed hvor RMS ikke er oplyst, men blot 150W. 

Vi brugte enhederne sidste år, og de kan spille temmelig højt, kan jeg bekræfte. Dog fik vi problemer i forhold til batterilevetid, så tanken var at forstærkerne brugte for meget strøm, og jeg leder derfor en forstærker som bruger mindre strøm, men som stadig har kapacitet til fyre godt op for enhederne uden at den bliver brændt af. 

​Er de to subwoofer enheder parallelkoblet, hvilket kabinet sidder de i? Hvad består jeres setup af? Hvor mange penge er I villige til at give? Hvor meget batterikapacitet har I? 

Altså har ikke beskrevet vores samlede setup, men here goes. 

Sidste år havde vi alt fem enheder: en hornenhed, to 18" subwoofere og to 24" basenheder, så det er ikke et mindre anlæg :) Til enhederne havde vi to forstærkere, en var dedikeret til subwooferne+hornenhed, og den anden til de to basenheder. Alt var parallelforbundet. 

Det hele var bare inddelt i to kabinetter, som vi stablede oven på hinanden. Vi brugte et lastbilbatteri, men det blev stjålet, så vi har kun et 12V spiralbatteri med 75ah tilbage. Det spillede rigtig, rigtig godt op! Men det kunne bare holde så længe. Nu bygger vi ny kabinet, men vi vil selvfølgelig gerne have bedre styr på strømmen denne gang, specielt fordi vi ved, hvor gode enhederne er. 

Gad godt prøve en måling på din 18" bund.

1 er hvad sådan en kan når den står på et diskotek. 

2 er hvad den kan udenfor. Den går nok højere op en 40Hz, ellers vil du stort set ikke være i stand til at hører den udenfor, da grænsen for hvad vi kan hører ligger på 44Hz. Så kan vi MÆRKE en del lavere frekvenser men største delen af de disse frekvenser som ligger under 44Hz går simpelthen tabt udenfor.

Det kommer meget an på kabinettet og tuningen du bruger til 18" enheden.

en Titan49 er f.eks. En fantastisk bund til udendørsbrug og den bruger en 18" enhed, men til gengæld også en enhed der har langt højere følsomhed end 96. Jeg så gerne en 18" enhed havde mere, da det ellers kommer til at kræve en del for at trække en iforvejen meget tung enhed. Jo højere følsomhed desto mindre skal der jo til at trække enheden.

18" enheden skaber uden tvivl meget bund, men der er rigtig meget af det power man sender til så stor en bund der går tabt når man spiller udenfor. Det er derfor man ser rigtig mange der bruger 15" bunde som f.eks. Cubo 15.

så er der de helt store anlæg hvori nogle brænde titan 49 eller titan38(også 15")

jeg har svært ved at gennemskue hvad i skal bruge til at trække sådan nogle stor basser. Bassface forstærkerne er gode men ved ik om i ka få et par så tæt på Roskilde. Så er der f.eks. Pioneer gm D8604 -og d9601 som også er gode forstærkere.

mit bedste råd tror jeg dog vil være at droppe 18" enhederne da jeg ikke ser den store gevinst ved at bruge dem i forhold til hvad i skal ha til at trække dem + det ekstra batterikapacitet det koster at forsyne den ekstra forstærkere (ja måske to ekstra forstærkere).

Altså som nævnt tidligere, brugte vi enhederne sidste i år, bare i et andet kabinet. Jeg har tjekket op på forstærkerne, vi brugte sidste år, og de var klasse A forstærkere - altså rigtig strømslugende!

Mht. 18" enhederne, så var de temmelig kraftige sidste år, hvor man kunne høre dem fra flere meters afstand, når de spillede, så vi har bestemt ikke tænkt os at droppe dem. Vi overvejer faktisk den Pioneer forstærker, som du nævner der. Den skulle da være rigeligt til at trække anlægget? Hvorfor tror du ikke, at det er nok? Vi køber nok også et ekstra batteri. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.