Jump to content
Festivalanlæg dk

Det rigtige lim ?

bart
 Share

Recommended Posts

Vi skal til at samle kabinettet nu :) og der skal jo bruges noget lim... Saturnus foreslog epoxy lim og jeg mener at have læst et sted at man ikke måtte bruge noget med opløsningsmidler da det ødelægger membranen ? :=) Dette kunne vi dog ikke finde, så vi endte med sådan en her :)008%281%29.JPG Kan den godt bruges til at lime det hele med ? i så fald, hvor meget lim skal der bruges ? for det er jo noget dyrt stads og der er virkelig ikke ret meget i en tube :) Vil bare lige sikre mig at det ikke ødelægger membranen :)

Reply To: Det rigtige lim ? Så ved jeg sgu ikke :/ Jeg har brugt almindelig krydsfiner og limet med PL (genialt godt trælim). Måske du skal slibe coatingen af i samlingerne og bruge en eller anden form for trælim. PL skal købes fra USA, så der ville du skulle vente en del :/

Reply To: Det rigtige lim ? Det er den rgitige type opløsningsdampe man skal være opmærksom på. Fra epoxy er dampene kun farlige for helbredet. Jeg anbefaler klart at uanset om man bruger almindelig krydsfinér eller rigtig støbekrydsfinér at man IKKE bruger trælim hvis man har råd til at bekoste det ekstra som epoxylim koster. Det er den rigtige type men den er dyr. http://www.danalim.dk/produktkatalog/industri/teknisk-limning/epoxylime/epoxy-universal-335/ er det samme men fåes billigt i Harald Nyborg for eksempel. det skal bruges ret tyndt så 2 tuber er faktisk nok.

Reply To: Det rigtige lim ? Hvis det var mig der skulle lime det hele sammen, så havde jeg klart brugt epoxy lim! Det er det eneste der rigtig holder. En god og billig løsning på sådan en lim kunne være denne: http://www.harald-nyborg.dk/p2358/epoxy-universal-335-24ml . Husk for alt i verden ikke at få det på huden, da det er noget giftigt stads!

Reply To: Det rigtige lim ? Hvis det er almindeligt krydsfiner, så er der kun 1 valg: PL Premium. Det er en polyurethan konstruktionslim som størkner ved hjælp af fugten i træet og udvider sig i takt med at det sætter sig, derfor sørger det for at kabinettet er 100% lufttæt. Det kan ikke anbefales at bruge almindelig trælim til noget som helst der skal holdes lufttæt (hvilket højtalere for alt i verden skal være) Efter min mening kan det slet ikke svare sig at bruge filmet krydsfiner - brug almindelig radiata pine eller birk krydsfiner og sørg for at forstærke kabinettet tilstrækkeligt. Den fordel det ekstra stive filmede krydsfiner giver bliver totalt marginaliseret ud af alle de andre fejl folk generelt laver når de bygger højtalere. Jeg ville til ENHVER tid hellere vælge 100% lufttæt og nemt at arbejde med, fremfor marginalt stivere paneler og et væsentligt mere besværligt materiale at arbejde med som også er betydeligt dyrere. Just my 2 cents.

• 1 year later...

Hvis man ikke lige kan overskue at skulle bestille lim hjem fra USA kan Sikabond 545 være en anden god mulighed. Den er nemlig også opskummende og hærder ved hjælp af materialets fugtighed. Den koster desværre bare en del mere end PL Premium. Jeg kan dog love for at den holder fast (på alt - mine fingre var ikke sig før flere dage efter..)

Jeg har en pu lim fra bauhaus. Den er rigtig god. Er noget tid om at tærer men når det er tørt er det mega stærkt. Kostede 150kr for 75ml ca. Det kan varmt anbefales
Okay, så PU-lim er sagen. Jeg kommer ikke lige forbi Bauhaus, men i Harald Nyborg kan man købe en Dana PU-lim, ligner det noget tilsvarende det du refererer til? http://www.harald-nyborg.dk/p4863/dana-pu-lim-250-ml Er der i øvrigt nogen der har erfaring med "No more nails"-lim fra Pattex? Kan købes i alle byggemarkeder, men ser mig noget opreklameret ud.

Jeg bruger også kun PU-lim, det virker fantastisk med ubehandlet krydsfiner. Samtidig arbejder jeg højst med 9mm krydsfiner. Vi lavede en test og ved så tyndt træ flækker træet, før limen giver op. Så giver det ikke meget mening at bruge noget stærkere, kan man sige. Jeg kan dog godt forestille mig, at epoxy er smartere, hvis det er filmbelagt krydsfiner.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.