Jump to content
Festivalanlæg dk

Samling af halfinator

confusedstranger
 Share

Recommended Posts

Hej hej !

Jeg skal til at samle min halfinator, men kan ikke rigtig finde nogen guide til hvordan man gør det, nogle siger noget med nogle skruer, andre siger noget epoxy og noget med noget fugemasse? Er der nogle der har en guide til hvordan man gør det, eller skal jeg bare skrue lortet fast med 30mm skruer og så smide noget fugemasse rundt i kanterne så wooferne er tætte?

Mvh den hjælpeløse (Y)

Hej ! Det var nu i lige så høj grad monteringen af wooferen jeg tænkte på, da jeg ikke kan finde nogen guide til det.

Du kan vælge kun at bruge fugemasse, og så bare nogle vægte ovenpå, indtil det er tørret :) 

Du kan sagtens gøre det således:

Fugemasse på baffel ---> sætte gitter på ---> fugemasse ---> sætte højttaler på ---> fugemasse rundt omkring, så det bliver lufttæt og holder indtil højttaleren også bliver limet til centerafstiver med kemisk metal :) 

• 11 months later...

Jeg har efterhånden lavet 4-5 boominatorer. Jeg plejer at gøre som følgende:

slibe den inderste kant i hullerne til basenhederne så gitteret sidder godt (ikke sikkert det er nødtvendigt). Sætter gitteret på. Skruer højttalere fast. Afslutter med fugemasse... Synes det lyder spøjst ikke at skruer dem fast.

derefter bruger jeg PU lim eller kemisk betal og nogrt test træ eller noget der kan holde det i spænd til at sætte det fast til midterbacen

Mht lim er epoxy godt men det er dyrt og satans giftigt. PU lim synes jeg er mindst lige så godt til behovet, det er dog også lidt træls at få på fingrene så jeg bruger enegangshandsker når jeg limer. PU lim har den fantastiske egenskab at det udvider sig når det tørre/skummer op hvormed evt lufthuller forsejles. Det fungere skide godt og bruger bare sådan en klassisk fra bauhaus.

1 hour ago, palmedrengen said:

slibe den inderste kant i hullerne til basenhederne så gitteret sidder godt (ikke sikkert det er nødtvendigt). Sætter gitteret på. Skruer højttalere fast. Afslutter med fugemasse... Synes det lyder spøjst ikke at skruer dem fast.

Man kan finde klare sig uden at skrue højttaleren fast, men kun bruge fugemasse. Det er alligevel den kemiske metals job at holde højttaleren på plads. Dog er det noget mere praktisk at bruge nogle skruer til at holde højttaleren på plads. Jeg har gjort det på begge måder, men jeg må indrømme at det er lettest med skruer :)

13 minutes ago, Alex said:

Man kan finde klare sig uden at skrue højttaleren fast, men kun bruge fugemasse. Det er alligevel den kemiske metals job at holde højttaleren på plads. Dog er det noget mere praktisk at bruge nogle skruer til at holde højttaleren på plads. Jeg har gjort det på begge måder, men jeg må indrømme at det er lettest med skruer :)

Ja når det hele sidder godt fast er det lidt lige meget, med mindre den kemiske metal krakelere ved at fald eller lign. men det er da 100 gange næmmere at arbejde med hvis enhederne er monteres godt fast når man rykker rundt på det.

Jeg plejer i øvrit at lave ender, midterbrace, bund og midterrum samtidigt så det er limet og skruet. mens det sætter sig montere jeg højttalerne på fronterne og lodder. derefter sætter jeg fronterne fast til resten, også mangler der kun låg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.