Jump to content
Festivalanlæg dk

Risiko ved max output fra tk2050 ?

Guest
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.

Jeg har et spørgsmål til, hvad min forstærker eller evt. enheder kan holde til, altså om man kan risikere at brænde noget af og eventuelt kan sikre sig imod det.

Vi laver et setup med:

• 4x p.audio hp10w, 100 w
  • 4x pht-407n tweeters, 20 watt
  • tk2050, 4 kanaler, 100 w
  • 40 watt solcelle
  • 2x Forbrugsbatteri, 12v, 75 Ah
  • Mini DSP 2x4
  • 12 -> 24 v step up

Jeg har læst et par steder, at det er en god ide ikke at skrue sin telefon/afspiller op på max, fordi man risikerer at brænde enhederne af eller skade dem. Jeg tænkte, at man eventuelt kan lave en form for begrænsning på forstærkeren, så man ikke risikirer dette. Der er jo ofte mange forskellige som har fingrende i ens anlæg og derfor frygter jeg at dette kunne ske.

Jeg forventer at vores hp10w skal sættes i parallel og vores tweeters i parallel, da vi bruger miniDSP. Derudover kører tk2050 på 24 v fra step-up converteren.

Til sidst (måske i sammenhæng med ovenstående) er jeg i tvivl om man kan risikere at ens afspiller (typisk smartphone) ikke kan spille højt nok? Det læste jeg også en tråd med, at en havde bøvl med sin Samgung galaxy.

VH gahk

Edited by Guest

Hvis I har en TK2050 på 24v virker det MEGET usandsynligt at jeres telefon ikke kan spille højt nok (som jo også er et spørgsmål om definitioner) ;) Men ja, det er korrekt at telefoner begynder at skratte ved max volumen. På min maxamp i min boominator har jeg erstattet volumen-pot med en fast modstand på omkring 35k. På den måde kommer den ikke over 105dB ved max volumen på min telefon, ergo skratter den ikke længere, og sparer samtidig strøm. Om aftenen kan jeg så hive "volumen-pot" ud, og ellers lade den spille på fuld smadder!

Jeg har samme nogenlunde samme opsæt i min Boominator og var i starten også bange for at brænde noget af. Jeg læste dog et sted her inde, at enhederne burde kunne holde til en tk2050 på 27v - altså mere end de 24v den får nu. Jeg har endnu ikke oplevet problemer med mine, som ellers fik godt med tæsk sidste år. Jeg skal dog ikke kunne love hvad der sker, hvis du lader den smadrer derudaf en hel nat på maks :3

Der hvor det måske kan blive et problem er hvis forstærkeren clipper. Altså hvis han skruer for højt op på telefonen og oplever distortion, fordi spændingen på batterierne ikke er høj nok eller sådan noget. Når han ligger oppe i nærheden af de 100watt rms, når han måske ikke at få driveren helt tilbage i den modsatte fase. Det kan godt skade driveren. Typisk er det ikke et problem i et normalt boominator-setup med maxamp/ta2020/camp/etc. da driverne er langt under deres wrms specs, men med en TK2050 eller større skal man lige være opmærksom på at anlægget ikke distorter.

Det er blot endnu et eksempel på hvorfor man altid skal skrue ned når anlægget distorter! Derudover lyder det ad helvedes til når et anlæg distorter

Okay tak for jeres svar. 

Jeg kan ikke finde ud af hvad en tk2050 trækker af strøm hvis man skruer godt op til en fest.... ved nogen af jer det ?? 

Jeg har nemlig nogle kontakter som maks kan holde til 6 ampere, så er i tvivl om det er for lidt. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.