Jump to content
Festivalanlæg dk

Kabinetstørrelse til disse JBL enheder?

hrjonas
 Share

Recommended Posts

Hejsa, har et par 6x9" JBL GT6-69 enheder liggende i kælderen, som egentlig har en okay følsomhed. Men jeg kan ikke rigtig greje, hvordan og hvor stort kabinet jeg skal bygge til dem.

Her er de specs jeg kunne finde:

GT6-69: Type: 6" x 9" (150mm x 230mm) three-way
Continuous power handling: 70W
Peak power handling: 210W
Frequency response: 40Hz – 20kHz
Nominal impedance: 4 ohms
Sensitivity (2.83V/1m): 94dB

Og med svar fra den fine kundeservice hos JBL:

BL (T.m) 5.38

DCR (ohms) 3.09

Mms (g) 19.54

Sd (cm2) 222.66

Cms (um/N) 399

Vas (1) 27.78

Fs (Hz) 57.00

Qes 0.75

Qms 5.60

Qts 0.66

http://dk.jbl.com/jbl_product_detail_dk/gt6-69.html

Edited by hrjonas

Det er bilhøjtalere, som du har fået anskaffet dig der, og der er lidt et no-go, når det kommer til festivalanlæg. Bilhøjtalere er lavet til at sidde i en bil, som er et lukket rum, og med en forstærker der bare kan spytte watt i højtalerne uden forbrugsspørgsmål...

Desuden opgiver de fleste bilhøjtalere ikke de nødvendige Thiele/Small-specifikationer for, at man kan designe et ordentligt kabinet. Men et lukket kabinet, som ikke er alt for stort skal da nok gøre et eller andet godt for højtalerne alligevel....

Da følsomheden er rimelig høj, så går det nok med de her højttalere. De starter på 94 db ved 1 watt. ☺

Jeg prøver at se om jeg kan fiske nogle t/s specs ud af dem... 

​Nej, det er 94 dB ved 2 watt da det er en 4 ohm enhed. Det er kun ved 8 ohm enheder at 2.83V/1m og 1W/1m er det samme :)

Så fik jeg sgu svar fra JBL's ret fine kundeservice:
Så er spørgsmålet bare, om der er en der vil hjælpe mig med at udregne målene på en kasse til to af disse højttalere.. Gerne et design ala qubinatoren. Eller et hvor batteri/forstærker sidder i midten (ligesom boominatoren) og så en enhed på hver side (selvom det måske vil kræve et større kabinet?) :)

BL (T.m) 5.38

DCR (ohms) 3.09

Mms (g) 19.54

Sd (cm2) 222.66

Cms (um/N) 399

Vas (1) 27.78

Fs (Hz) 57.00

Qes 0.75

Qms 5.60

Qts 0.66

Edited by hrjonas

Tjah, egentlig passer det vel meget godt, da sådanne enhed plejer at sidde i en hattehylde og derfor har hele bagagerummet som lukket "box"... Men det gør så bare, at de ikke kan bruges til et transportabelt anlæg. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :)

Jeg har før lavet anlæg med bilhøjtalere. Samme mål som dine, bare fra xzound (hvilket nok er dårligere). Der smed jeg dem i et lukket kabinet på 22*30*20 cm (da det passede ned i min vogn) og det spillede meget godt op. 

Okay, det lyder nu ret interessant. Jeg ville egentlig gerne bruge de her JBL'ere, fordi de lyder faktisk ret godt (LANGT bedre end HP-10T - altså den fuldtoneenhed der anbefales til qubinatoren).

Hvilken vej vendte du dine bilhøjttalere? Hver sin vej, eller samme vej?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.