Jump to content
Festivalanlæg dk

Luft mellem højtaler og midterplade

jebber123
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

jeg er i fuld gang med at få en boominator mini klar til Roskilde. Jeg har dog lavet en fejl i mine beregninger, og der er derfor et lille mellemrum mellem magneten på wooferen og den plade, der adskiller de to rum. Er det noget der har betydning for lydkvaliteten, og hvordan skal jeg evt. løse problemet?
Her er et billede der illustrerer min problemstilling:

2015-06-21 14.17.39.jpg

Edited by jebber123

Hej alle,

jeg er i fuld gang med at få en boominator mini klar til Roskilde. Jeg har dog lavet en fejl i mine beregninger, og der er derfor et lille mellemrum mellem magneten på wooferen og den plade, der adskiller de to rum. Er det noget der har betydning for lydkvaliteten, og hvordan skal jeg evt. løse problemet?
Her er et billede der illustrerer min problemstilling:

2015-06-21 14.17.39.jpg

Det ligner at din woofer er monteret udefra. Det skal den ikke være. 

Jeg havde også luft imellem mine woofer og centerafstiver, da jeg byggede min mini, men jeg skal bare nogle cirkler ud, limede dem på centerafstiver og så var den ellers klar til at blive samlet.

Husk i øvrigt at fjerne klistermærker på højttalerne med rensebenzin, ellers vil kemisk metal ikke hæfte sig på højttalerne. 

Edited by zaxder

Den er ikke monteret endnu, men den kommer til at sidde mellem den yderste og inderste plade.

Så kemisk metal både ved centerafstiver og rundt i kanten ved hullet?

Der ved der er hul til de 4 skruer i højttaleren fyldte jeg kemisk metal i, og limede den til bafflen. Derefter brugte jeg en limpistol til at tætne hele vejen rundt om højttaleren. 

Brug PU lim til at samle kabinettet. 

Det ligner ikke at du har lavet forkerte mål? Du skal bare sørge for at montere wooferen ikke puttes i ude fra. Men at du i stedet putter den i indefra.

dghtrh.PNG

​Jeg kan ikke helt se hvad tegningen skal fortælle? Så det er forkert at den er på ydersiden af den inderste plade, men på indersiden af den yderste? Den ville btw ikke kunne blive monteret indefra, det er mellemrummet ikke stort nok til.

Enheden skulle have været monteret indefra, før hele kabinettet blev limet sammen. Designet er lavet på den måde, at enheden passer sådant, at der ikke er mellemrum mellem enhed og centerafstiver.
Da du har lukket kabinettet er dette for sent, og du skal derfor gøre som Saturnus har sagt, og finde et stykke træ at sætte ind i mellem enheden og centerafstiveren. Til sidst skal du så lime enheden og træet sammen med kemisk metal. :D

Det har nok gået en tand for hurtigt med at få det samlet ;)

Det ser således ud indtil videre:

2015-06-21 14.30.04.jpg

Ja, det er blevet lidt skævt. Men når fronten kommer på, skal det nok blive tæt (håber jeg)

Edited by jebber123

Der gælder den sketchup fil ikke. Du har fat i den forkerte, da designet til Aurasound NS525 ikke bruger en 12 mm baffel, men i stedet er bygget i kun 8 mm + lidt mindre kabinetmål end med de oprindelige drivere. Altså MK1.

Om du vil kunne høre en forskel, det ved jeg ikke, men det er ikke den helt korrekte måde at bygge det op. Og især fordi at du har samlet kabinet før du har sat højttaler i.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.