Jump to content
Festivalanlæg dk

Eksperthjælp/gode råd søges til udbygning af anlæg.

JulianB
 Share

Recommended Posts

Hey Boys. I første omgang - I er da for svedige. Jeres forum er jo en gudssendt gave til den almene festivalgænger, og I fortjener alt ros herfra. Nu har jeg siddet og kigget flere indlæg igennem - og de har som udgangspunkt været yderst informative. Dog kan det være svært at sætte det i relief til den "case", som vi bakser med. Sidste år byggede vi - efter egen mening - et OK anlæg, som spillede lidt over gennemsnit og var strømvenligt. Men! Mere vil have mere, og vi fornemmede at det året efter (red. 2012) sagtens kunne blive bedre. Så vi har leget med tanken om at udbygge anlægget med et par PA-højttalere, og da man som udgangspunkt ikke rigtig sad på første række i fysiktimerne, efterføder dette naturligvis en masse spørgsmål. Scenariet, som det ser ud nu, er at vi har et anlæg bestående af 4 Bull højttalere, samt en 4-vejs Bull-forstærker købt i Carsound Roskilde. Det er bygget i et forholdsvis stort kabinet med underliggende vogn på. I år vil vi som sagt gerne bygge det ud med et par PA-højtalere - seperat fra vognen - sat op på et stativ, til når man skal spille op til folkefest om aftenen. Heraf kommer den lange række af spørgsmål, og jeg skal da forsøge at strukturere det så godt som muligt. 1) Skal vi vælge aktive eller passive højttalere, hvis vi tænker på at tilslutte dem, den originale konstruktion? a) hvilke kan I anbefale? Har set på diverse linksreferencer. 2) Hvad er den bedste løsning, hvis vi vælger aktive højttalere? Skal vi udskifte forstærkeren med en mixer!? a) og er det lige til at sætte op? 3) Skal man skifte forstærkeren ud med den notoriske TA2050 forstærker? Og i så fald, kan man forbinde både PA-højttalere med måske to Bull-bilhøjttalerne - tænkt således, at man kan bruge bilhøjttalerne om dagen og de ekstra PA-højttalere om aftenen? Jeg har bidt mærke i, at man kan bruge en såkaldt Y-adpater. Er det effektivt/medgøreligt? 4) Er subwoofer nødvendigt for kvaliteten af lyd - eller er det bare for "the dunkism's" skyld?! 5) Hvordan er det med sammensætningen af alle komponenter? Lige til - eller er der nogle fysiske love, som man skal overholde?! 6) Hvilke højttalere, forstærkere, mixere er anbefaldelsværdige? Kort fortalt - vi skal have stærke PA-højttalere med i vores anlæg. Vi skal kunne spille højt om aftenen. Er det så nødvendigt at skifte de nuværende elementer ud, og erstatte dem med nye? Eller kan det kombineres i en eller anden forstand? Vi budgettere med ca. 5.000-6.000 kroner. Hvis hjælpen er så enestående, at det hele kommer til at lykkes, så finder vi jer i warmup-dagene og donerer 3 rammer kolde pilsnere - Im dead serious! Vi ligger i Vest, men en gåtur skulle vist være den sundeste form for motion. Alt det bedste, Julian,

Reply To: Eksperthjælp/gode råd søges til udbygning af anlæg. Å-ha. Det var mange spørgsmål. Til en start: Glem alt der er lavet til biler - det er crap. End of story. 1) Skal vi vælge aktive eller passive højttalere, hvis vi tænker på at tilslutte dem, den originale konstruktion? a) hvilke kan I anbefale? Har set på diverse linksreferencer. Passive. Passive. Passive. Aktive(powered) højtalere kræver en strømkilde - og den har i ikke på en mark. 2) Hvad er den bedste løsning, hvis vi vælger aktive højttalere? Skal vi udskifte forstærkeren med en mixer!? a) og er det lige til at sætte op? Glem aktive højtalere. 3) Skal man skifte forstærkeren ud med den notoriske TA2050 forstærker? Og i så fald, kan man forbinde både PA-højttalere med måske to Bull-bilhøjttalerne – tænkt således, at man kan bruge bilhøjttalerne om dagen og de ekstra PA-højttalere om aftenen? Jeg har bidt mærke i, at man kan bruge en såkaldt Y-adpater. Er det effektivt/medgøreligt? Du blander nok TA2020 og TK2050 sammen, men det er helt sikkert en langt mere strømbesparende løsning end en bilforstærker. Vil råde jer til at vælge en god strømbesparende forstærker og så bare nøjes med den. Hvis i har et par gode PA højtalere så behøver i ikke meget output for at spille højt. 4) Er subwoofer nødvendigt for kvaliteten af lyd – eller er det bare for “the dunkism’s” skyld?! Jo dybere du vil spille jo større strømforbrug - og udenfor skal der rigtigt meget output for at være det værd. Så indenfor jeres budget vil jeg sige at i hellere skal bruge mere krudt på et par rigtigt gode PA højtalere som magter 70hz+ istedet for at prøve at få lyd ned til 30-40hz med en sub. 5) Hvordan er det med sammensætningen af alle komponenter? Lige til – eller er der nogle fysiske love, som man skal overholde?! Generelt er det plus til plus og minus til minus. Der er selvfølgelig mange forskellige krav til enkelte komponenter i forskellige anvendelser - men den hjælp må bero på konkrete eksempler/spørgsmål. 6) Hvilke højttalere, forstærkere, mixere er anbefaldelsværdige? Den nemme løsning: Køb et par gode PA højtalere med høj følsomhed og en TK2050 fx og så er der order to go. Den middelsvære løsning: Byg et par gode PA højtalere og smæk dem til en forstærker. Den sværere løsning: Byg gode PA højtalere, køb et DSP kit (fx miniDSP), en forstærker og sæt det hele op så du får den bedst mulige lyd :)

Reply To: Eksperthjælp/gode råd søges til udbygning af anlæg. Tusind tak for svaret! Det sætter jeg stor pris på. Jeg ved godt det var mange spørgsmål, men jeg sidder lidt som en teenagepige med sit første boy-crush - jeg aner intet af, hvad der foregår, men jeg vil det bare så gerne. Så indtil videre. Passive højttalere - tjek!! Har set at Peavey og LD System har nogle gode alternativer. TK2020 forstærker - tjek!! Det skal bare være den. Det der med at bygge selv - det vil vi nok hellere betale os fra :) Jeg har været inde og kigge på forumindlæg omkring MiniDSP'er, og synes umiddelbart, at det lyder som en god idé. Jeg har endnu ikke helt forstået hvordan det virker, men det er vel noget med, at det skal forbindes i mellem forstærkere og højttalere, så lyden optimeres!? Mht. Subwooferen. Skal man bare skrotte idéen? Er det ikke spild af strøm/penge, når man alligevel ikke får mere lyd ud af det? Lige nu har vi et lastbilbatteri, og går ud fra at denne strømforsyning er nogenlunde? Jeg kan fornemme lidt på det hele, at de fire bilhøjtalere vi har - de skal bare ud! Korrekt? Det er jeg klar på - lyden er det vigtigeste, og selvfølgelig også volumen ;) Et spørgsmål til: kan det betale sig at købe en "headphone amb", når vi buger hhv. ipods og iphones?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.