Jump to content
Festivalanlæg dk

Akut! Hvordan tilkobler jeg PA højtaler til forstærker ?

Mr.Frost
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg har virkelig brug for hjælp til den her!! Kan mærke tidspresset nu hvor der er kort tid til ros!

Jeg har to af disse passive PA højtalere http://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm og skal nu koble dem til denne bilforstærker http://www.pioneer.eu/dk/products/25/29/182/GM-D8604/page.html.

Jeg har købt de to forskellige slags kabler der kan stikkes i højtalerene, men ingen af dem kan stikkes i forstærkeren !! Hvad skal jeg gøre ? 

Vedlagt billeder af kablerne.

Håber i kan hjælpe mig ! :)

Skærmbillede 2015-06-23 kl. 22.56.11.png

Skærmbillede 2015-06-23 kl. 22.45.58.png

Et kabel er i virkeligheden bare nogle kobbertråde, som er blevet sat på et stik. Dvs. at hvis du skærer din Speakon ledning over, får du noget som ligner billedet herunder.
Alt afhængig af om dine speakon kabler er til 1 eller 2 kanaler, har du 2 eller 4 wires indeni.

I jeres tilfælde, er det nemmeste at bygge en lille kasse som I putter forstærkeren, og evt. også jeres batterier i. I kassen monterer i så et Speakon Hunstik, ligesom det der findes bag på jeres højtalere. På bagsiden af hun-stikket er der nogle tabs, mærket 1+, 1-, og afhængig af jeres kabler, også 2+ og 2-. I kobler + fra forstærkeren til 1+, og - fra forstærkeren til 1-. Når I så sætter et Speakon kabel i, bliver signalet overført fra jeres forstærker, til speakon hun, gennem speakon kablet, og ind i jeres højtaler. Og voila, så er der lyd!

42371006.jpg

H89535000000000-00-500x500.jpg

Mange tak for svaret KHesse !

Er det så rigtigt forstået at i tilfælde af at der er til 2 kanaler, så skal jeg ikke bruge +2 og -2 til noget ?

Og ekspedienten i 4sound sagde at mine højtalere http://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm skulle bruge en lille smugle strøm som blev overført gennem speakon kablet? vil denne spænding være der efter tilkobling til bilforstærkeren? eller kan de spille uden den tilførsel af strøm ? :)

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål, men lad mig svare på hvad jeg tror du spørger om :P

En kanal består af et + signal og et - signal. Dvs. at din forstærker (GM-d8604) har 4 kanaler, da den har 4 par af +/- udgange bagpå. Hvis du ser på bagsiden af en 212XL står der "ALL INPUTS PARALLEL / SPEAKER CONNECTORS:+1 POS / -1 NEG". Det vil sige at du skal bruge et 1-kanals speakon kabel, da du har +1 til den positive fra forstærkeren, og -1 til den negative fra forstærkeren. Så hvis du havde 2 kanaler skulle du også bruge +2 og -2, men da du kun har 1 kanal, er de ligemeget.

Hvad ham gutten fra 4sound sagde, det forstår jeg ingenting af. Han mener sikkert at de spiller bare vha. det signal som kommer fra forstærkeren, og at de ikke også skal sluttes til en stikkontakt. Altså er de passive højtalere, i modsætning til aktive højtalere. Du kobler bare dine højtalere til forstærkeren, og så burde det hele spille!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.