Jump to content
Festivalanlæg dk

spørgsmål angående festivalsanlæg

mager
 Share

Recommended Posts

Min ven og personerne i hans camp har slået sig sammen om at få en gut til at bygge et anlæg (7000 kr.) til brug på roskilde festival. Der er dog nogle ting, jeg er i tvivl om angående dette anlæg. Jeg tænkte derfor, at der var nogle herinde på forumet, der er lidt mere kompetente på området end jeg er, og kan give en forklaring på mine problemstillinger.

Anlægget består af en pioneer gm-d8604 forstærker. To tweeters (eminence APT:150) med en tilsyneladende MEGET høj følsomhed og to subwoofers (JL Audio 12W0v3-4) med en MEGET lav følsomhed på 85 db/w/m. Det hele er bygget ind i et kabinet, som jeg ikke kender størrelsen på og med et basreflexrør med målene: ø=45mm længde=62mm.

Mine problemstillinger med tilhørende spørgsmål er så som følgende:

1. Som nævnt ovenfor har subwooferen en meget lav følsomhed. Byggeren af anlægget siger dog, at subwooferen ikke skal spille højt, det er derimod tweeterens opgave. Det, der er vigtigt, er, at effekten fra forstærkeren skal være mellem 150w-300w, og da gm-d8604'eren giver 200 w pr. kanal er det optimalt for enheden. Mit spørgsmål er, om det, som byggeren af anlægget siger, er korrekt?

2. Forudsat, at byggeren af anlægget ikke har ret i ovenstående, hvilken effekt har det så lydmæssigt, at subwooferen har en meget lav følsomhed?

3. Jeg kan se, at subwooferne har en frequency range på 25-225 hz, mens tweeterne har en frequency range på 3500-20000 hz. Der er altså et mellemrum fra 225 hz- 3500 hz, der ikke ligger indefor nogle af enhedernes frekvensområder. Byggeren af anlægget siger, at budgettet ikke lå til et køb af mellemtoner, men der kompenseres ved, at gm-d8604'eren har indbygget delefilter, hvilket kan justeres, så det manglene frekvensområde spilles nogenlunde. Spørgsmålet lyder derfor igen på, om anlægsbyggeren har ret?

4. Forudsat, at byggeren af anlægget ikke har ret i ovenstående, hvilken effekt har det så lydmæssigt, at der er et "u-udfyldt" frekvensområde?

5. Afsluttende vil jeg spørge, om anlægget er 7000 kr. værd, eller om pengene kunne være givet bedre ud?

Wall of text og tak på forhånd til hvis der er nogle, der tager sig tid til at svare på noget af det :)

Det lyder lidt som om nævnte anlægsbygger har tabt småkagerne. Jeg ville bruge mine 7000 kroner meget anderledes :) Men I har for dårlig tid til noget lige nu. Måske I skal overveje at undvære et anlæg i år, for at komme stærkt tilbage næste år? Det er synd og spild af penge at stresse et eller andet lort igennem fordi man lige er hooked på at have et anlæg her 2 dage før Roskilde. Buy once, cry once. 

Han er da helt på månen ham jeres anlægsbygger :) For det første så er den basenhed en "Automotive Subwoofer" ifølge databladet. Det vil altså sige at det er en bilsubwoofer som er beregnet til at spille i et mindre lukket rum og slet ikke ude i det fri som en ægte PA enhed.

Derudover skal de enheder man vælger til et anlæg overlappe hinanden i frekvensspektrummet så der ikke opstår "huller". Ved at sammensætte de to enheder vil du miste rigtig meget mellemtone vil jeg skyde på.

Hvis jeg var dig, så ville jeg takke pænt nej tak til hans tilbud. Hvis du SKAL have et anlæg med på Roskilde, så kan du beholde GM-D8604'eren da den er ganske udmærket og så kan du købe et par passive PA højttalere hos f.eks. 4sound: http://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-hoejttalere. Det burde kunne lade sig gøre med et budget på 7000 kr. :) 

Synes prisen lyder helt hen i vejret.
200 per tweeter = 400
650 per sub = 1200
1700 for amp.
Plus løst 800?
400+1200+1700+800= 4100

Så han har 2900 i egen lomme?

Der kan nok ligges lidt til da jeg ikke ved hvor han har købt enheder og yderligere, men synes han lyder som en platugle!

Du har jo nok forstået på de andre at jeres anlægsbygger er ude og skide, men jeg vil lige komme med lidt bonusinfo, nemlig at menneskets stemme normalt ligger i frekvensområdet fra 300-3400hz. Og hvis du ser på jeres enheder, ja så rammer I faktisk rigtig flot uden om de to tal. Dvs. at hvis I ikke kun skal høre dakkedak til den lyse morgen, men også noget med en sanger eller to, kommer det til at være en meget forringet oplevelse. Så ja, gem du hellere dine penge til næste år, og så hjælp de andre med at få bygget noget godt! Du lader I hvert fald til at vide mere om tingene end jeres bygger ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.