Jump to content
Festivalanlæg dk

Har jeg nok batteritid til festivalen?

zenzyg
 Share

Recommended Posts

Hej FA

En fra min camp kom lige fordi med nogen batterier og spurgte om de kunne bruges til noget?
Batterierne: https://imgur.com/a/0MDDT

Jeg aner selv ikke vildt meget om batterier :P

Mit setup:
TK2050 2x100W
StepUp Converter 12v-24v
2x Dali 104 Højtalere - http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/DALI-104.aspx (Jeg tror det er dem)

Håber at der er nogen som kan være til hjælp :)

Mvh. Gert

Hey Zenzyg!

Tjaa... Nu kan jeg jo ikke se på et billede, om et par billede fungerer. Modellen er god nok, det er et 12 v og der er mere end rigeligt med ah på. 

Det, som jeg bekymre mig om, er, at det ligner nogen batterier som har stået meget længe gemt væk bagerst i et skur, så jeg overvejer, om de stadigvæk virker. Når batterier bare står, så aflades de stille og roligt, og hvis de står halvt eller slet ikke opladet for længe, så kan de desværre aldrig lades op ordentligt igen, da de både mister kapacitet og ikke ville kunne holde spændingen. 

Hvis du er i tvivl om deres tilstand så mål spændingen på dem, så kan du få et fingerpeg om de virker :)

Hey Zenzyg!

Tjaa... Nu kan jeg jo ikke se på et billede, om et par billede fungerer. Modellen er god nok, det er et 12 v og der er mere end rigeligt med ah på. 

Det, som jeg bekymre mig om, er, at det ligner nogen batterier som har stået meget længe gemt væk bagerst i et skur, så jeg overvejer, om de stadigvæk virker. Når batterier bare står, så aflades de stille og roligt, og hvis de står halvt eller slet ikke opladet for længe, så kan de desværre aldrig lades op ordentligt igen, da de både mister kapacitet og ikke ville kunne holde spændingen. 

Hvis du er i tvivl om deres tilstand så mål spændingen på dem, så kan du få et fingerpeg om de virker :)

Hey Joehans

Jeg smid lige et voltmeter på dem før, den ene måler til 12.57v og den anden til 12.58v.
Er det godt :)?

//Gert

De er ikke helt døde i så fald, men hvor længe har de stået sådan?

Normalt skal deres hvilespænding ligge på lige under 13 v, når de er fuldt opladt, er min erfaring. 

Du kan godt sætte din forstærker til uden at frygte noget, men du har formentligt ikke samme kapacitet i batteriet uanset hvad.

Har to bådbatterier med 12,5 og et AGM med 12.60 der alle er 1 år gamle. Så har jeg et nørdstrømsbatteri på 12.92 når det hele er ladt helt op.

smid en lader på og se hvor højt du ka få den. Jeg ladede et batteri magen til de der fra 12,02 til 12,72 her igår. En hvilespændingen på 12,72 er meget pænt. Ved dog ikke hvor højt de der store batterier ka komme op

• 4 weeks later...

Et par af mine batterier har en hvile spænding på omkring 13,5V. Så vidt jeg ved, så kan man fint bruge batterier, som har en spænding fra 11,5V (det anbefalede minimum, før batterierne kan tage skade, af hvad jeg har hørt) og til lige under 14V (så har batteriet det satme godt). :) Det højeste jeg har målt et af mine batterier til er 13,74V.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.