Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp en nybygger - Sækkevogns setup

Asger
 Share

Recommended Posts

Hej Jeg er ny herinde, og har prøvet at kigge lidt rundt - men da jeg ikke har bygget et anlæg før, kan man hurtigt blive forvirret. Min tanke er at bygge et anlæg op omkring en sækkevogn - dvs. ca lige så høj, bred og dyb som en sækkevogn. Tilmed, for at gøre det enkelt for en nybygger som mig, vil jeg købe "færdigbygget" højtalere. Men med de mål, bliver udfordringen så at få to, mindre højtalere til at passe til højdemålende på sækkevognen (+ batteri og forstæker) - Har I nogle gode bud på et par gode mindre højtalere? (Anlægget laves til en mindre camp, men må stadig gerne spille godt, og fint højt også) Derudover har jeg læst mig frem til, at jeg skal have fat i et eller flere forbrugsbatterier - men hvad med en forstærker - hvad har I af forslag til den? På forhånd tak :)

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup Et forslag kunne være: Højtaler Batteri Forstærker Og så diverse kabler og et bæltespænde (eller snor) til at fæstne det til sækkevognen. Der er mange muligheder og min er ikke nødvendigvis den bedste. Det er nemt - og det er fordelen. Til prisen er det nogenlunde, men ikke specielt godt.

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup Mindre batteri kan sagtens gøre det, men jeg tænker det er smart at købe et stort, så man har mulighed for opgraderinger, som mobilopladning o.lign. senere hen :)

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup

[b]

Viktor

[/b]: Et forslag kunne være:

Højtaler

Batteri

Forstærker

Og så diverse kabler og et bæltespænde (eller snor) til at fæstne det til sækkevognen. Der er mange muligheder og min er ikke nødvendigvis den bedste. Det er nemt – og det er fordelen. Til prisen er det nogenlunde, men ikke specielt godt.

Tak for den hurtige respons! Min plan er at bygge dem ind i en kasse, så der er lidt beskyttelse. Men hvis man skulle "opgradere" højtalerne til nogle bedre (du skriver: "Til prisen er det nogenlunde, men ikke specielt godt.") Hvad ville du så foreslå? :)

[b]

Asger

[/b]: Jeg kan godt presse den op mod de 4k

(måske også 5)

Okay, og du vil helst have 2 højtalere stablet oven på hinanden? Edit: Er du helt 10 tommelfingre? Eller har du nogen der kan hjælpe dig med at bygge noget? Fx. en snedker, tømrer eller handy gut? :)

[b]

Phaedras

[/b]: Okay, og du vil helst have 2 højtalere stablet oven på hinanden? Edit: Er du helt 10 tommelfingre? Eller har du nogen der kan hjælpe dig med at bygge noget? Fx. en snedker, tømrer eller handy gut?

icon_smile.gif
Altså udgangspunktet skal bare være, at anlægget kan være på en sækkevogn, så det er mobilt. Så hvis i har nogen gode ideer til hvordan anlægget kunne bygges op, må i endelig dele dem :) Tænkte bare at de to højtalere stablet, var vejen frem - de må bare ikke blive for høje. Jeg er rimelig ferm med mine hænder - og haft arbejde som "altmuligtmand" - men ikke leget så meget med strøm osv.

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup En halv boominator ville også være et ret godt bud.. Eller en hel, men den fungere bedre på en trækvogn tror jeg.. Der er mange der vælger den løsning herind så prøv at søg på boominator herinde og se hvordan de bliver samlet :)

[b]

Tobias

[/b]: En halv boominator ville også være et ret godt bud.. Eller en hel, men den fungere bedre på en trækvogn tror jeg.. Der er mange der vælger den løsning herind så prøv at søg på boominator herinde og se hvordan de bliver samlet

icon_smile.gif
Jeg tror jeg er lidt ude i en nemmere løsning, da jeg ikke har så meget tid til at samle den. Så det ville være rigtigt lækkert hvis jeg kunne bruge "hele" højtalere fx. nogle PA. Spørgsmålet er bare hvilke, og om i tror det ville kunne fungere? :)

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup Så har jeg kigget lidt mere rundt. Og jeg ledet efter et par "mindre" højtalere, gerne så energisparende som muligt, og ikke meget højere end 50cm. Og så skal de kunne gå sammen med en TA2020. Men ved ikke om det skal være 4- eller 8Ohm? Håber i kan bære over med mine mange spørgsmål :)

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup Hvis det skal kunne være på sækkevognen må højtalerne ikke være meget mere end 80-90 cm høje, hvis der også skal være plads til en teknikbox til batteri og forstærker. Du skal helt klart gå efter PA-højtalere, så stuehøjtalere vil ikke fungere. Det bliver dog svært at finde nogen gode højtalere, med ordentlig bund, hvis der skal stables 2 oven på hinanden. Man kunne også bare købe én, og gå mono. Man kunne høbe fx denne her er lav nok. Dog mener jeg at have læst at man mister en smule data ved convertering fra mono til sterio! Jeg tror dog det ville være en bedre løsning, end at købe 2 små PA-højtalere... Her må eksperderne lige træde ind :-D

[b]

Viktor

[/b]: Jeg har linket en speaker. Den kunne du bruge alene, tænker jeg

Men mener at have læst herinde at forstærkeren ikke kan kombinere begge udgange med en højtaler? - vil forstærkeren så bruge samme mængde strøm som med to højtalere? Tak for hjælpen! :)

[b]

Asger

[/b]: Men mener at have læst herinde at forstærkeren ikke kan kombinere begge udgange med en højtaler? – vil forstærkeren så bruge samme mængde strøm som med to højtalere? Tak for hjælpen!

icon_smile.gif
Lepai TA2020 kan ikke. Da jeg prøvede slog den fra, da jeg kom over ca 65 % volume. Jeg ved dog ikke med Muse TA2020

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup Ved ikke hvad forskellen i forbruget vil være med én vs to højtalere, men begge dele har et meget lavt forbrug. Du kan ikke kombinere to udgange til en højtaler med TA2020 chip

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup Ved ikke hvad forskellen i forbruget vil være med én vs to højtalere, men begge dele har et meget lavt forbrug. Du kan ikke kombinere to udgange til en højtaler med TA2020 chip

[b]

Asger

[/b]: Ville en TA2020 kunne trække to af

disse

? Og hvor længe ville i tro de kunne spille med et forbrugsbatteri?

Ja du vil kunne få et ganske tilfredsstillende output, med de højtalere. De har en følsomhed på 98 db, hvilket er ret optimalt. Jeg ved dog intet om højtalernes lydkvalitet.

[b]

hifibanditten

[/b]: jeg tænker umiddelbart nogle 8? toppe, som lægges ned på den brede side og så batteri og forstærker øverst… på thomann er der et større udvalg..

se her.

Det lyder som en rigtig god ide! - Nogen der er at foretrække? måske: http://www.thomann.de/dk/the_box_cl_108_top.htm eller http://www.thomann.de/dk/ld_systems_ldeb_82.htm - Jeg kender ikke kvaliteten. Og hvilken forskel har 4Ohm vs. 8Ohm?

Reply To: Hjælp en nybygger – Sækkevogns setup ohm er højttalerens modstand, jo lavere modstand, desto mere effekt kan forstærkeren levere. med 8ohms højttalere yder ta2020 ca 10watt pr. kanal, ved 4ohm bliver det ca 20watt(med det dobbelte strømforbrug). dem mindste modstand en ta2020-forstærker kan klare er 4ohm. jeg har ikke hørt nogle af de 8" højttalere, så jeg kan ikke sige noget om lydkvaliteten? dog synes jeg at Nova generelt laver nogle gode pa-højttalere. the box CL 108 Top som du selv nævner ser fine ud. Når du anvender en ta2020 vil jeg anbefale dig at se efter de højttalere med den højest mulige følsomhed (angivet i dB/w/1m, altså hvor højt den spiller fra 1 meters afstand med 1watt effekt) især ved 8ohm, 10watt pr. kanal er jo ikke overvældende denne nova ser også fin ud, da følsomheden er hele 97dB, hvilket er godt klaret for en 8" fullrange højttaler.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.