Jump to content
Festivalanlæg dk

Halfinator til skanderborg.

MathiasPM
 Share

Recommended Posts

Hej herinde

Har kigget igennem jeres forums en del, og er blevet hooked på at bygge en halfinator. Den skal spille en camp op på cirka 14 mand(håber det kan gå) Og vores budget ender på omkring 2000-2500(alt efter hvor meget jeg selv smider i puljen). Jeg regner med at købe kittet fra canopy sound, men har kun godt 3 uger tilbage at bygge det i - hvor jeg skal arbejde en del udover(skal på ferie 1 uge i løbet af den næste måned). Mine spørgsmål kan summeres til følgende:

- Kan halfinatoren spille en sådan camp op?
- Er budget realistisk på 2-2500?
- Kan jeg nå at bygge det(og få det tilsendt fra canopy).

Jeg har absolut ingen erfaring med elektronik, men har et par stykker i familien der er udlærte elektronikfagteknikkere, så den del burde være på plads.

Mvh Mathias

• 2 weeks later...

Hej herinde

Har kigget igennem jeres forums en del, og er blevet hooked på at bygge en halfinator. Den skal spille en camp op på cirka 14 mand(håber det kan gå) Og vores budget ender på omkring 2000-2500(alt efter hvor meget jeg selv smider i puljen). Jeg regner med at købe kittet fra canopy sound, men har kun godt 3 uger tilbage at bygge det i - hvor jeg skal arbejde en del udover(skal på ferie 1 uge i løbet af den næste måned). Mine spørgsmål kan summeres til følgende:

- Kan halfinatoren spille en sådan camp op?
- Er budget realistisk på 2-2500?
- Kan jeg nå at bygge det(og få det tilsendt fra canopy).

Jeg har absolut ingen erfaring med elektronik, men har et par stykker i familien der er udlærte elektronikfagteknikkere, så den del burde være på plads.

Mvh Mathias

Elektronikken er meget ligetil. Det er bare nogle ledninger der skal forbindes hist og her, og det er egentligt bare at følge en plan. 

Angående byggetiden, så kan den bygges på 1 dag, hvis du har det rigtige værktøj og arbejder godt. Det lykkedes i hvert fald mig at gøre det, og jeg har tidligere kun bygget en Cubo15 og en boominator mini :) 

(Det et den ENESTE erfaring jeg har med træarbejde og elektronik, så jeg er ikke ligefrem øvet)

Jeg har nu 2 hp10w enheder, samt de to piezoer. Jeg købte samtidig en maxamp så jeg burde have det meste elektronik klar. Jeg har tænkt mig at bygge den i 18 mm krydsfiner(har en stor plade til at ligge, så det bliver ikke 12 mm). 

Det enste jeg mangler er altså nogle modstande samt en sikring. Strømkilden bliver d-batterier, og tænker at 8-10 stykker i serie må kunne klare jobbet. 

Mine spørgsmål er således:

Jackinputtet var bare en ledning. Er det lige til at lodde sammen med en jack-bøsning?

Strøm kilden, skal den bare sættes i den port der hedder 12dc? Eller skal den loddes på til højre for indgangsporten til højtalerne? 

Hvad med potentiometer? Er det nødvendigt, eller kan man godt udelade en volumenkontrol, og bare styre det fra telefonen?

Du kan godt bare udelade potentiometer ja.
Er det forbudt at medtage blybatterier på skanderborg eller hvad er grunden til valget af d-batterier?

En halfinator er ikke designet til 18mm. Køb hvad den er designet ud fra ellers så skal du alt for meget bøvl igennem ifht. omregninger i kabinettet og det kan ikke betale sig, på nogen måde, overhoved.

Har du købt din maxamp via canopysound? Ellers så prøv at hør dem (@Viktor kom ind :) ) om de ikke har flere kabler til netop det formål.

Tog i bauhuas og fik dem til at udskære plader i 12 mm. Vi skulle betale 60 kroner for udskæring, da de kunne få lov at beholde halvdelen af den plade vi købte(så en pris på i alt 380 kroner)

Jeg har fået loddet mig igennem jackstik og højttaler kabler, og mangler nu kun at teste højtalere inden den sidste plade komme på. 

Alt udover husholdningsbatterier er ikke tilladt på skanderborg, og det er selvfølgelig grunden til d-batterier(og det giver jo ingen mening for det er mere miljø svineri at bruge 50-60 d-batterier, end at bruge et enkelt blybatteri, men det skal jeg ikke gøre mig klog på)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.