Jump to content
Festivalanlæg dk

Strøm til LED lys

soderberg
 Share

Recommended Posts

Jeg har denne lille søde lyskæde: Monacor LEDW-600/WS, den kan jeg få til at lyse hvis jeg bruger denne strømforsyning: PSS-1205DC. Når jeg aflæser stikkets størrelse (der får kæden til at lyse) er det en 5,5 x 2,5 mm. Det er i øvrigt den samme størrelse som power min Muse TA2020 (herfra). Så forsøgte jeg at købe en DC stik m. strueterminaler (5.5x2.5), hvor jeg dertil købte Cigartænderstik m. ledning. Her klippede jeg kabelskoene af, og satte rød (+) ind i rød (+) på skrueterminalen, og sort i minus (simpelt). Så prøvede jeg at gå ud i bilen og power lyset op med min nye strømforsyning, men det gad den ikke? Hvis jeg forsøger at "forskyde" stikkene (nærmest forsøge at knække dem, der hvor de sidder sammen), så kan lysene godt lyse! Er min terminal forkert? Eller hvad foregår her :-)? I LED lyset, sidder der i centrum af hun-terminalen, et rundt stykke metal, som ligner kunne være strømforsyningen?

Reply To: Strøm til LED lys Det lyder bare som en løs forbindelse, hvis det virker, når du giver ledningerne et manuelt buk, der, hvor de støder sammen. Umiddelbart skulle det setup, du beskriver kunne virke. Men det er svært for mig at svare på bare ud fra en beskrivelse :-|

Reply To: Strøm til LED lys Har før med de der grønne connecters komme til at lukke dem helt først, så sætte ledningen og og åbne skruespænden omkring ledningen. Altså så den sidder på ydersiden. Måske det kunne være det, hvis du forstår hvad jeg mener? :)

Reply To: Strøm til LED lys

[b]

Viktor

[/b]: Har før med de der grønne connecters komme til at lukke dem helt først, så sætte ledningen og og åbne skruespænden omkring ledningen. Altså så den sidder på ydersiden. Måske det kunne være det, hvis du forstår hvad jeg mener?

icon_smile.gif
Jeg forstår, og det kom jeg også til, det havde jeg rettet inden jeg testede dem.

[b]

magnusgottlieb

[/b]: Det lyder bare som en løs forbindelse, hvis det virker, når du giver ledningerne et manuelt buk, der, hvor de støder sammen. Umiddelbart skulle det setup, du beskriver kunne virke. Men det er svært for mig at svare på bare ud fra en beskrivelse

icon_neutral.gif
Jeg mener nemlig også det burde virke :) Kan det være fordi at diameteren på den indre cirkel i han-stikket, er for stor, således at den ikke rammer den metalstang, der sidder i centrum inde i hunstikket? Så er der altså ikke forbindelse mellem de to strømforsyninger, og når den bøjes, rammer metalstangen i hun-stikket således han-stikket? Er der nogen steder i lokale butikker, man kan gå ned og finde lignende DC stik m. skrueterminaler, så jeg evt. kunne teste med et mindre kabel?

[b]

Tobias

[/b]: Hvis du bor i kbh kan du gå ind hos Brink.. Ligger lige ved nørreport og de burde have et lille udvalg af forskellige DCstik

icon_smile.gif
Bor i nordsjælland, men kan jo eventuelt være nødsaget til at tage derind og prøve :) Det er sådan set den fysiske butik hvori jeg bestilte mit første stik online.

Reply To: Strøm til LED lys Kunne jeg eventuelt klippe hun-stikket af på mit LED-lys, og finde + og - med mit cigartænder stik's ledninger? I så fald, så skal jeg være 100% sikker på hvad der er + og - på min LED-ledning. Den ene af ledningerne er markeret med en hvid linje på ledningens isolering. Hvis jeg klipper hun DC-stikket af, så skal jeg forbinde cigarstikkets afisolerede ledninger med led-lysets ledninger, hvordan gør jeg det? Går ud fra jeg skal have fat i en af de der heat-shrink tubes (varmekrymperør?) hvor de to ledninger så er loddet ind i? Er der nogen her, der ud fra de nedenstående billeder kan fortælle mig hvad der er plus og minus? photo290512193823.th.jpg photo290512193829.th.jpg photo290512193849.th.jpg

[b]

Frederik

[/b]: Der er fuldstændig ligemeget det er begge 2 bare ledninger? om du bruger dem på minus eller plus polen er vel ligemeget?

Så vidt jeg er orienteret, så kortslutter jeg mine lys hvis de sættes forkert sammen :-). Hvis det var vekselstrøm var det vist lige meget.

Reply To: Strøm til LED lys Som en generel tommelfingerregel, så er den markerede tråd (dvs. den med hvid streg) altid minus. - Medmindre, selvfølgelig, den der markeret med rød eller med et "+". Det er vist en industristandard, som alle bruger. Når det er sagt, så tror jeg ikke, der sker det store, hvis du kortslutter dem. LED er lysende dioder og dioder er kendetegnet ved, at de kun kan lede den ene vej. Så hvis du forbinder dem forkert, skulle der bare ikke ske noget. Men correct me, if I'm wrong:-)

Reply To: Strøm til LED lys Super. Så prøver jeg at klippe dem over og lodde dem sammen :) Hvor anskaffer jeg mig disse varmekrymperør?

[b]

Viktor

[/b]: Er det LED-bånd? Jeg ved at 5050 RGB ikke kan kortsluttes – ved ikke helt med enkeltfarvet

Det er nogle bitte små LED-lys fra monacor, de er linket i toppen af tråden. De skal bruges til minimal belysning.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.