Jump to content
Festivalanlæg dk

Skrattende højtaler

julian.wulff
 Share

Recommended Posts

Hej Alle sammen Har efter hånden læst en del tråde herinde, og er derfor gået i gang med at bygge anlægget til vores camp. Har som forstærker købt en TK2050 2x100 watt. Hertil har jeg desuden købt 2 af disse her 15" PA højtalere. Da jeg testede højtalerne, blev de testet på et lidt ældre bilbatteri. Har sidenhen haft købt nogle nye forbrugsbatterier. Disse har jeg desværre ikke haft mulighed for at teste med endnu. Men mit problem lyder: Da jeg testede anlægget i første omgang skrattede højtalerne lidt når bassen blev for tung. Umiddelbart tænker jeg at det er fordi at spændning ud til højtalerne ikke er høj nok. Og derfor bliver nødt til at seriekoble de nye batterier i 24v om aftenen når vi ønsker at spille højt og på den måde undgå at de skratter? På forhånd mange gange tak.

Reply To: Skrattende højtaler Har du købt de højtalere udelukkende til det her formål eller var det nogen aflagte du tilfældigvis havde liggende? Hvis du har købt dem udelukkende til festivalformål har du lavet et monumentalt fejlkøb. Skytec er virkelig crap. En aktiv højtaler til 1200kr? Det kan kun være de værste lorteenheder der sidder i dem hvis man skal holde den pris med en forstærker og stadig ha' noget avance på salget.. Når det så er sagt, så kan der være mange årsager til distortion når du presser forstærker eller højtaler. Forstærkeren vil bla. producere noget, højtaleren noget (en del i skytecs tilfælde) og hvis forstærkeren fx ikke får nok strøm, så vil det også lyde skidt.. 24v vil givetvis hjælpe dig med mere output inden du behøver presse højtaleren - men regn med at du aldrig vil få de Skytecs til at lyde hæderlige..

Reply To: Skrattende højtaler man skal passe lidt på med bare at seriekoble batterier. hvis man skal gøre det, har jeg læst flere steder at batterierne være helt identiske og det ene batteri må ikke være mere afladet end det andet. hvis ikke du permanent kører med 24volt seriekobling, foreslår jeg at du køber en DC-DC 12-24volt step up converter. Det er i en anden tråd blevet foreslået at hvis man bruger tk2050 sammen med 4 ohms højtalere er det ved 24V minimum en 115W converter man skal bruge, og med 8-ohms højttalere, minimum en 58W converter. jeg har også oplevet problemer med forvrængning, hvis man spiller meget højt i 12volt med en sure tk2050. hvis du er meget nørdet med elektronik, har jeg læst om at folk har skiftet forstærkerens "input caps" til nogle med større capacitet, det skulle give mere overskud i bassen.

Reply To: Skrattende højtaler Sorry linkede de forkerte højtalere. Har købt disse. Det er stadig 15" Skytec PA højtalere, men dog er disse passive. Det er uheldigvis nogle jeg har købt til roskilde da de blev forslået i en tråd herinde. Med hensyn til seriekoblingen har jeg købt helt ens nye forbrugsbatterier til afspilling om aftenen. Da anlægget spiller højt nok til om dagen uden at skratte, havde jeg tænkt mig at køre det i 12 volt om dagen, på nogle andre betterier.

• 1 year later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.